۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۹
کد خبر: 958561

لحظه انتخابی سخت برای صهیونیست‌ها

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا

شاید آتش بس پیشنهادی اخیر که توسط سه کشور مطرح شده هم راهی بر کاهش فشارهای درونی بر کابینه نتانیاهو باشد با این حال پیشبرد هر ابتکار به امتیازدهی سخت صهیونیست ها نیاز دارد

وال‌استریت ژورنال شامگاه دوشنبه با افشای طرح جدید و سه جانبه آمریکا، مصر و قطر در زمینه تبادل اسرا و آتش‌بس در غزه، جزئیات آن را منتشر کرد. این طرح فرآیندی ۹۰ روزه است که براساس آن در سه مرحله صدها زندانی طرفین آزاد شده، نظامیان اسرائیلی از نوار غزه خارج می‌شوند و کمک‌های بشردوستانه به میزان ۲ برابر وارد نوار غزه می‌شود.

هر چند طرح مذکور در هماهنگی کامل با تل اویو آماده شده اما آزادی تمام اسرای فلسطینی قطعا چیزی نیست که صهیونیست ها بخواهند. با این حال به رغم اینکه آنها بر ادامه جنگ تاکید می‌کند اما شرایط به گونه‌ای نیست که برای اشغالگران قابل تحمل باشد. اوضاع اقتصادی، سیاسی، نظامی و معیشتی در اسرائیل بسیار وخیم است. سیاست داخلی و فشار احزاب بر کابینه نتانیاهو برای آزادی اسرا نیز شدت یافته است. شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی نیز  به گونه‌ای که گفته می‌شود طی 75 سال گذشته نسبت به امروز شرایط برای فروپاشی رژیم صهیونیستی مهیا نبوده است.

با این وجود اکنون دو مسئله مهم درباره آتش بس وجود می شود؛ نخست اینکه صهیونیست ها خود خواستار چنین روندی هستند و دوم آنها تمایل دارند هرنوع پایانی همراه با دست آورد باشد. این دوگانگی مطالبات اشفتگی عجیبی در فلسطین اشغالی رغم زده است. شاید آتش بس پیشنهادی اخیر که توسط سه کشور مطرح شده هم راهی بر کاهش فشارهای درونی بر کابینه نتانیاهو باشد با این حال پیشبرد هر ابتکار به امتیازدهی سخت صهیونیست ها نیاز دارد. امروز تعداد اسرای فلسطینی در زندان های اسرائیل بیش از شش هزار نفر می باشند و ازادی آنها یکی از اهداف مهم مقاومت است. اما هر نوع آتش بس حماس با صهیونیست ها که به تحقق این هدف منجر شود یعنی شکست کامل اسرائیل. موضوع مهم دیگر که در این طرح دیده نشده ولی توسط نتانیاهو مطرح شده اداره امنیتی غزه توسط اسرائیل است که پذیرش این مسئله توسط حماس امری بعید است. امروز قهرمان مبارزه در غزه حماس است و تنها گروهی که می تواند این شهر را اداره کند همان می باشد و این واقعیت را دیر یا زود صهیونیست ها خواهند پذیرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.