معاون حقوقی رئیس جمهور گفت از پاسخ دولت آمریکا به تذکر و اعرتاض حقوقی جمهوری اسلامی ایران به این کشور در پرونده ترور شهید سلیمانی خبر داد.

واشنگتن به تذکر جمهوری اسلامی ایران در پرونده ترور سردار سلیمانی پاسخ داد

قدس آنلاین: محمد دهقان در تشریح روند همکاریها و ارتباطات دولت ایران و دولت مرکزی عراق  در پرونده ترور سردار شهید قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون حشد الشعبی از استمرار گفتگوها و تبادلات حقوقی بین دو کشور خبر داد و گفت: البته 

هر کشوری ملاحظات خودش را دارد. تقاضای ما از دولت عراق این بوده که در موضوع ترور شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس اقدامات جدی‌تری انجام دهند.

معاون حقوقی رئیس جمهور امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: خوشبختانه چون جنایت در عراق اتفاق افتاده، دادستان عراق وارد شده است و منتظر صدور کیفرخواست هستیم تا آنها اقدامات خودشان را انجام دهند. ما هم البته در داخل کشور پرونده جنایی علیه جنایتکارانی که شهید سلیمانی را ترور کردند تشکیل داده‌ایم و در مرجع قضایی در حال پیگیری است.

وی با اشاره به پیگیری این پرونده همزمان این پرونده از مسیر مجامع و محاکم بین‌المللی بین‌المللی به یادداشت و تذکر اعتراضی ارسال شده از سوی ایران به دولت آمریکا اشاره کرد و گفت: فکر می‌کردیم آمریکایی‌ها پاسخ تذکر ما را ندهند ولی اخیرا به این نامه پاسخ داده‌اند و منتظر هستیم تا نظر قطعی خودشان را اعلام کنند که آیا ما با آنها وارد داوری می‌شویم یا نمی‌شویم. هر اتفاقی بیفتد در پرونده آثار حقوقی خودش را خواهد داشت.

محمد دهقان پیشتر گفته بود که مهلت دولت آمریکا برای پاسخ به اخطار ایران فروردین ماه به اتمام می‌رسد و پس از آن شکایتمان را به دو دلیل علیه دولت آمریکا در دیوان بین اللمللی دادگستری ثبت خواهیم کرد. اولین دلیل شکایت ایران از آمریکا این است که دولت آمریکا از این جنایت نسبت به یکی از افراد مورد حمایت بین المللی مثل شهید سلیمانی که ماموریت دیپلماتیک داشته پیش‌گیری نکرده است.

وی با اشاره به دلیل دوم شکایت ایران از آمریکا تصریح کرد: دلیل دیگر این است که تا الان آمریکا، ترامپ و سایر افرادی که مرتکب این جنایت شده‌اند را محاکمه نکرده است لذا براساس کنواسیون‌های بین‌المللی از دولت آمریکا شکایت می‌کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.