رئیس پلیس راه خراسان رضوی گفت: بدون دلیل از رفت و آمد خودروهای سنگین جلوگیری کرد، با توجه به اینکه منطقه و محور مزبور ترانزیتی است و فعالیت گمرک در ایجاد رونق اقتصادی تحت تأثیر قرار می‌گیرد، نمی‌توان محدودیت ترافیکی بدون علت را برای محور درگز- قوچان در نظر گرفت. 

اعمال محدودیت ترافیکی برای محور درگز- قوچان فقط در شرایط خاص

به گزارش قدس خراسان، جاده قوچان به درگز از جمله محورهای پرتردد و مهم در بحث ترانزیت به حساب می‌آید؛ جاده‌ای دوطرفه که در زمان ساخت آن مسئولان یا فکر امروز را نکردند یا بیشتر از این از دستشان برنمی‌آمده که مسیری بهتر و مهندسی‌تر میان درگز و قوچان بسازند تا امروز مردم برای تردد و خودروهای سنگین برای حمل بار دچار مشکلات فراوان نشوند.

بار ترافیکی سنگین ناشی از عبور کامیون و تریلرهای ترانزیتی صادرات به مقصد آسیای مرکزی بر دوش این جاده دوطرفه است. کم عرض و سخت‌عبور بودن با عرض شانه خاکی کم و گاه در برخی نقاط چسبیده به پرتگاه‌های وحشتناک، با حضور همیشگی همان خودروهای سنگین ترانزیتی متأسفانه سالانه حوادث دلخراش و در مواردی با کشته‌های بالا را رقم می‌زند که این خود موجب نگرانی‌های زیاد برای مردم منطقه شده است. 

گرچه هدف باید اصلاح محور مزبور و تلاش برای یک‌طرفه شدن آن باشد؛ اما در حال حاضر که شرایط برای به سرانجام رسیدن این هدف فراهم نیست، ایجاد نظم در تردد تریلر و کامیون‌هایی که هر روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود، می‌تواند دست‌کم چاره‌ای برای بهتر شدن وضع موجود باشد.

حوادث دلخراش جاده درگز- قوچان

یکی از اهالی منطقه قوچان با گلایه از شرایط جاده درگز- قوچان می‌گوید: این مسیر در حال حاضر به یکی از مهم‌ترین جاده‌های ترانزیتی استان تبدیل شده و روزانه چندین دستگاه کامیون و تریلر از آن عبور می‌کنند. در نگاه نخست این اتفاق موجب رونق اقتصادی و مواردی از این قبیل می‌شود که همه ما نیز مشتاق هستیم مباحث اقتصادی هر روز رونق بیشتری بگیرد؛ اما شرایط فیزیکی این محور به هیچ وجه برای چنین بهره‌برداری مناسب نیست.

وی ادامه می‌دهد: کافی است یک روز در جاده درگز- قوچان رفت و آمد کنید. با انبوهی از خودروهای غول‌پیکر برخورد می‌کنید که در این محور در رفت و آمد هستند؛ محوری که هم در بعضی مواقع پشت سر شما چندین خودرو سنگین ردیف شده‌اند و هم از جلو مثل قطار عبور می‌کنند! با این شرایط واقعاً هر لحظه امکان اینکه حادثه‌ای اتفاق بیفتد، وجود دارد همچنان که هفته‌ای نیست که بدون حادثه بگذرد و اهالی شاهد تصادفات دلخراش نباشند.

یکی از اهالی درگز نیز با اشاره به شرایط خطرناک محور درگز- قوچان می‌گوید: ما در تابستان که سفرها بیشتر می‌شود و مسافران از جاهای مختلف به این منطقه سفر می‌کنند، به نوعی با مشکل تردد زیاد در جاده مواجه هستیم و در زمستان که بارندگی‌ها بیشتر است، به وضع دیگری. در هر دو شرایط با وجود خودروهای سنگین ترانزیتی در این جاده شاهد حوادث مختلفی هستیم. به طور مثال اواخر مهر ماه گذشته در یک حادثه دلخراش میان تریلر و پراید، پنج نفر از سرنشینان پراید کشته شدند. نمی‌دانیم تا کی باید شاهد چنین حوادث دلخراشی باشیم. چرا حداقل تا زمانی که این جاده یک‌طرفه می‌شود، برای رفت و آمد گاه و بیگاه خودروهای سنگین فکری نمی‌کنند؟ دست‌کم  مسئولان می‌توانند با هماهنگی با گمرک، پذیرش خودروهای ترانزیتی را با زمان‌بندی معینی انجام دهند تا تردد این خودروها در زمان تاریکی هوا و شب کمتر و با مدیریت بهتری صورت بگیرد.

تقاضا برای روزهای تعطیل و آخر هفته 

او می‌افزاید: اواخر هفته و در روزهای تعطیل به واسطه گردشگری بودن منطقه، تعداد زیادی از هموطنان به منطقه ما می‌آیند که این خود سبب ایجاد بار ترافیکی بیشتر در این جاده می‌شود. تقاضای ما از مسئولان این است که برای عبور و مرور اواخر هفته کامیون‌های ترانزیتی تمهیداتی بیندیشند تا مردم در سلامت و آرامش سفر کنند.

وی به مورد دیگری اشاره می‌کند و می‌گوید: نمی‌دانم خودروهای پلیس مستقر در مسیر جاده درگز- قوچان به چه دلیل بعضی مواقع به خصوص در شب که دید کمتر می‌شود و در برخی از پیچ‌های جاده، چراغ‌گردانی را که هشداردهنده است، خاموش می‌کنند در حالی که این کار سبب می‌شود خودرو پلیس دیده نشود و امکان ایجاد حادثه را بیشتر می‌کند. به نظرم پلیس برای اینکه دیده نشود و بتواند خودروهای متخلف را رصد و اعمال قانون کند، این راه درستی برای این کار نیست؛ چون واقعاً با توجه به رفت و آمد زیاد خودروهای سنگین به خصوص در شب و به ویژه در زمان‌هایی که بارندگی و یخبندان است، همه چیز مهیای حادثه‌ای دلخراش خواهد شد!

اعمال محدودیت ترافیکی فقط در شرایط خاص

رئیس پلیس راه خراسان رضوی در واکنش به موارد مطرح شده از سوی شهروندان درگزی و قوچانی با بیان اینکه نمی‌شود بدون دلیل از رفت و آمد خودروهای سنگین جلوگیری کرد، گفت: با توجه به اینکه منطقه و محور مزبور ترانزیتی است و فعالیت گمرک در ایجاد رونق اقتصادی تحت تأثیر قرار می‌گیرد، نمی‌توان محدودیت ترافیکی بدون علت را برای محور درگز- قوچان در نظر گرفت. 

سرهنگ حسین میش‌مست ادامه داد: تنها در شرایط جوی نامساعد و وجود برف و یخبندان آن هم در ساعاتی خاص محدودیت‌ها می‌توانند اعمال شوند. درباره این محور می‌توان گفت رسانه‌ها و مردم باید پیگیر یک‌طرفه شدن جاده باشند تا قسمت بزرگی از موضوع و مشکل حل شود.

وضعیت چراغ‌گردان خودرو پلیس 

وی همچنین در خصوص خاموش یا روشن بودن چراغ‌های گردان خودروهای پلیس مستقر در جاده بیان کرد: خودروهای پلیس دو نوع هستند؛ یک نوع آن‌هایی که آرم و مشخصات کامل دارند و چراغ‌گردان روی آن‌ها نصب شده که این خودروها باید با چراغ‌گردان روشن در مسیر توقف کنند و نوع دیگر هم خودروهای نامحسوس هستند که برای ایجاد نظم ترافیکی در مسیر رفت و آمد می‌کنند و همچنان که از نامشان معلوم است، باید نامحسوس باشند و نیازی به چراغ‌گردان ندارند.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.