آمریکای جنوبی شاهد افزایش چشمگیر موارد ابتلا به بیماری تب دنگی ناشی از تکثیر پشه‌های ناقل در تابستانِ نیمکره جنوبی است و این شرایط برزیل را بر آن داشته تا یک کمپین جدید واکسیناسیون سراسری علیه این بیماری راه‌اندازی کند.

شیوع بی‌سابقه تب دنگی در آمریکای جنوبی/ برزیل اولین کشور با برنامه واکسیناسیون سراسری

در آرژانتین نیز ازدیاد پشه‌ها موجب شده انواع اسپری‌های حشره‌کش در بسیاری از فروشگاه‌ها به اتمام رسیده است.

در حالیکه به گفته متخصصان سال ۲۰۲۳ میلادی تاکنون رکورددار شیوع تب دنگی در این منطقه محسوب می‌شود، آرژانتین در اولین ماه از سال جدید (۲۰۲۴) شاهد افزایش شدید موارد ابتلا به این بیماری است. تب دنگی در بیشتر مناطق آمریکای لاتین بومی است و در حالی که اغلب بدون علامت است، می تواند کشنده باشد.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از وزارت بهداشت برزیل گزارش داد؛ این کشور برای نخستین بار در جهان شروع به واکسیناسیون گروهی و گسترده علیه تب دنگی خواهد کرد. این وزارتخانه اعلام کرد واکسیناسیون سراسری از ماه آینده (فوریه ۲۰۲۴) برای گروه سنی ۱۰ تا ۱۴ سال آغاز خواهد شد.

با توجه به نفوذ این بیماری به مناطقی که قبلا تحت تأثیر قرار نگرفته بودند، برزیل در ماه جاری میلادی (ژانویه ۲۰۲۴) شروع به سمپاشی با کامیون‌ و در سطح وسیع کرده و در پاراگوئه نیز به دلیل افزایش شیوع تب دنگی، بیمارستان‌ها، کلینیک‌های شبانه برای مراقبت از بیماران ایجاد کرده‌اند. در اروگوئه نیز هشدارهای اپیدمی صادر شده است.

بر اساس آخرین بولتن رسمی بهداشت، آرژانتین در ماه گذشته بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ مورد ابتلا به این بیماری را ثبت کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل جهش بزرگی داشته و منجر به هشدارهای بهداشتی و کمبود اسپری‌ها و حشره‌کش‌ها شده است.

به گزارش رویترز، ماه‌های تابستان از دسامبر تا فوریه در نیمکره جنوبی، شرایط گرم و مرطوب ایده‌آلی را برای تولید مثل پشه‌ها به ارمغان می‌آورد و این بیماریِ بالقوه کشنده را گسترش می‌دهد که می‌تواند باعث تب بالا، درد عضلانی و خونریزی داخلی شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.