کمک داور سابق و باتجربه کشورمان گفت: بدون شک تمام بازیکنان، به‌خصوص آن‌هایی که در لیگ کشورمان بازی می‌کنند و تجربه کار با وی ای آر را ندارند، باید تمام حواسشان معطوف به بازی باشد و با تمرکز بالا در زمین مسابقه حاضر شوند و به سمت داوری برای اعتراض‌های بیهوده نروند.

ملی‌پوشان بیهوده سراغ داوران نروند

به گزارش قدس آنلاین،عملکرد داوران در دوره فعلی جام ملت‌های آسیا به بهانه‌های مختلف زیر ذره‌بین است. مردود شدن سه گل ایران مقابل امارات سبب شد بار دیگر کار تیم‌های داوری و به‌ویژه قضاوت داور این مسابقه مورد بررسی قرار گیرد. حالا ما نیز تصمیم گرفتیم برای گفت‌وگو درباره مسائل داوری به سراغ رضا سخندان کمک داور سابق و باتجربه کشورمان برویم. کسی که در 14 شهرآورد استقلال و پرسپولیس حضور داشته و چهار دوره جام ملت‌های آسیا را نیز تجربه کرده است.

 *تأثیر سامانه کمک داور ویدئویی (وی ای آر) در فوتبال امروز دنیا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

وی ای آر که به صورت رسمی ابتدا در جام جهانی 2018 و سپس جام ملت های آسیا 2019 مورد استفاده قرار گرفت، در واقع برای کاهش خطاهای انسانی در کار داوری وارد فوتبال شد و همان‌طور که تاکنون دیده‌اید، در نتایج بازی‌های مختلف از جمله بازی اخیر تیم ملی کشورمان مقابل امارات بسیار تأثیرگذار ظاهر شده است. علاوه بر این، بحث اقتصادی فوتبال همواره در دنیا مهم بوده است؛ چرا که بردن و باختن تیم ها می‌تواند عامل سود و یا ضرر مالی افراد باشد و به همین خاطر حضور وی ای آر سبب شده دقت در قضاوت داوران بیشتر شود.

*گفته می‌شود در این دوره از جام ملت‌های آسیا برای فناوری خط آفساید از 11 دوربین استفاده شده. آیا قبلاً هم روال به همین شکل بوده است؟

در دوره های پیشین جام جهانی و جام ملت‌ها از 8 یا 9 دوربین برای این موضوع استفاده می‌شد و می‌توان گفت امکانات محدودتر بود. فیفا اما همیشه به دنبال کم کردن درصد خطای وی ای آر است تا داوری به بهترین شکل انجام شود و افزایش تعداد دوربین‌ها در بحث تشخیص خط آفساید نیز به همین دلیل اتفاق افتاده است. ضمن اینکه اگر آفسایدها به درستی اعلام نشود، اعتراض‌ها حتی در سطح لیگ‌های معتبر اروپایی بسیار زیاد خواهد بود.

*به‌خوبی از موضوع اعتراض‌ها گفتید. بدون شک اگر اتفاقات داوری بازی ایران و امارات در لیگ برتر رخ می‌داد، تا مدت‌ها حاشیه‌های آن ادامه پیدا می‌کرد.

نکته مهم این است که باید در این موضوع فرهنگ‌سازی اتفاق بیفتد. شما دیدید در آخرین شهرآورد استقلال و پرسپولیس که سامانه کمک داور ویدئویی مورد استفاده قرار گرفت، تا چه اندازه حواشی و جنجال‌ها زیاد بود که قطعاً به دلیل عدم آشنایی بازیکنان، مربیان و همین‌طور تماشاگران این مسائل پیش آمد. البته اعتراض در فوتبال همیشه هست و هیچ وقت تمام نمی‌شود، ولی با وجود این به نظر می‌رسد با حضور وی ای آر اعتراضات به داوری هم کمتر شده است.

*تصمیم تیم داوری وی ای آر در مورد مردود شدن سه گل ایران مقابل امارات درست بود؟

بله، در این بازی برای دو گل آفساید گرفته شد و یک گل دیگر تیم کشورمان نیز خطای بازیکن گل زننده تشخیص داده شد که قضاوت گروه داوری در همه این موارد به درستی انجام شد. البته در این بازی یک پنالتی نیز برای تیم امارات اعلام شد که در این صحنه هم تشخیص داور صحیح بود.

*عملکرد موعود بنیادی فر را به عنوان تنها نماینده داوری کشورمان در جام ملت‌های آسیا چطور می‌بینید؟

او بازی تیم‌های ملی عمان و تایلند را تا الان قضاوت کرده که می‌توان گفت کارش خوب بوده است. به هر حال این تورنمنت اولین تجربه آقای بنیادی‌فر در جام ملت‌ها به حساب می‌آید که امیدواریم در آن موفق باشد. امیدوارم فدراسیون فوتبال به داوری توجه بیشتری داشته باشد تا بتوانیم در آینده شرایط بهتری را شاهد باشیم. در حال حاضر داوران در لیگ برتر هم شرایط خوبی ندارند و باید منتظر بمانیم و ببینیم فدراسیون چه زمانی برای بهبود وضعیت داوری ایران قدم بر خواهد داشت.

*البته علیرضا فغانی هم در این جام حضور دارد اما به عنوان نماینده استرالیا به قطر رفته است.

درست است که او در ایران حاضر نیست اما مطمئن هستم که هنوز کشورش را دوست دارد. علیرضا فغانی با توجه به چهار دوره حضور در جام ملت‌های آسیا و همچنین شرکت در جام جهانی باتجربه‌ترین داور رقابت‌هاست و همان‌طور که دیدید، بازی افتتاحیه را نیز قضاوت کرد. با وجود این که اگر تیم ایران به فینال صعود کند، فغانی نمی‌تواند داور آن بازی باشد، ولی در هر صورت امیدواریم این داور خوب ایرانی تا روزهای پایانی رقابت‌ها در قطر حضور داشته باشد.

*به نظر شما فغانی می‌تواند در بازی تیم ملی ایران سوت بزند؟

خیر، با اینکه او نماینده کشور استرالیا است اما به دلیل ایرانی‌الاصل بودنش و با توجه به قوانین موجود، نمی‌تواند داور بازی های ایران و همین‌طور استرالیا باشد.

*فکر می‌کنید با توجه به حساسیت و دقتی که در بحث داوری وجود دارد، بازیکنان تیم ملی کشورمان باید چه نکاتی را در این خصوص رعایت کنند؟

بدون شک تمام بازیکنان، به‌خصوص آن‌هایی که در لیگ کشورمان بازی می‌کنند و تجربه کار با وی ای آر را ندارند، باید تمام حواسشان معطوف به بازی باشد و با تمرکز بالا در زمین مسابقه حاضر شوند و به سمت داوری برای اعتراض‌های بیهوده نروند. قطعاً همه می‌دانند کوچک‌ترین حرکات و اتفاقات از دید داوران پنهان نمی‌ماند و ذره‌ای بی‌احتیاطی می‌تواند به ضرر تیم تمام شود. با همه این‌ها خوشبختانه بازیکنان باتجربه‌ای در این دوره جام ملت‌ها داریم و امیدواریم درنهایت دست پر به ایران بازگردند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.