مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با اشاره به ثبت ۱۶ نوع خوراک از این استان در فهرست آثار ملی، گفت: پروندۀ ثبت جهانی «دره خرم‌آباد» و قلعۀ «فلک‌الافلاک» به یونسکو ارسال می‌شود.

ارسال پروندۀ ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک به یونسکو

به گزارش قدس آنلاین، عطا حسن‌پور ظهر امروز، شنبه، در نخستین جشنوارۀ ملی خوراک، سوغات و صنایع‌دستی لرستان با اشاره به برپایی این جشنواره در قلعۀ فلک‌الافلاک، اظهار داشت: چندین میز تخصصی بر اساس سیاست‌های وزارت میراث‌فرهنگی انتخاب و گردشگری خوراک به‌عنوان یکی از این میزها تعریف شده‌است.

او با تأکید به تنوع غذایی بالا در لرستان، افزود: میز تخصصی خوراک به این استان اختصاص یافته‌است و این موضوع نوعی برند برای گردشگری لرستان محسوب می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با تأکید به اینکه ۱۶ نوع خوراک از این استان تاکنون در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده‌است، عنوان کرد: ۹ پرونده‌ از غذاهای سنتی لرستان نیز در حال ثبت است.

وی بیان کرد: پنج نوع از شیرینی‌ها و نان‌های سنتی لرستان مانند شیرینی بلوط و شیرینی نخودی ارده‌ای بروجرد که از نظر تکنیک فناوری و عمل‌آوری منحصربه‌فرد است در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده‌است.

حسن‌پور گفت: برگزاری رویدادهای سنتی موجب می‌شود که جوامع محلی را تقویت کنیم و بخشی از جاذبه‌های خوراکی و گردشگری و تاریخی استان‌ها را به نمایش بگذاریم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با اشاره به پروندۀ ثبت جهانی دره خرم‌آباد و قلعه باشکوه فلک‌الافلاک ابراز کرد: پروندۀ این دو اثر تاریخی را تا هفتۀ اینده به یونسکو ارسال می‌کنیم.

حسن‌پور با اشاره به قرابت‌های فرهنگی لرستان و همدان که برگزاری رویداد ملی خوراک، سوغات و صنایع‌دستی را به‌صورت پخش مشترک تلویزیونی انعکاس دادند، اظهار داشت: همدان و لرستان حلقۀ اتصال و ارتباط دو پایتخت فرهنگی جهان باستان بوده‌است.

نخستین جشنواره ملی خوراک، سوغات و صنایع‌دستی لرستان تا ۱۴ بهمن‌ماه، در قلعۀ تاریخی فلک‌الافلاک دایر است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.