نمایش «مَثلِث» به کارگردانی قیس یساقی برداشتی طنز گونه از برخی آثار شاخص ویلیام شکسپیر است که شب گذشته اجرای آن در پردیس تئاتر مستقل مشهد به اتمام رسید و در مدت زمانی که روی صحنه بود، مورد توجه و استقبال تماشاگران قرار گرفت.

شکسپیر به روایت عروسک‌های غیرمعمولی/ بررسی نمایش «مَثلِث» به بهانه پایان اجرا در مشهد

داستان «مثلث» روایتگر یک قلمرو امپراطوری است که به شوخی گرفته می‌شود و در حقیقت این نمایش به ماجرای خیانت‌هایی که درون یک پاساژ اتفاق می‌افتاد می‌پردازد. جدا از همه این ها اما نکته قابل توجه و جالب، استفاده خلاقانه از عروسک در این اثر نمایشی است که آن را از دیگر نمایش های عروسکی رایج متمایز می‌کند.

«مثلث» تلفیق و ترکیبی از نمایشنامه های اتلو، مکبث و هملت شکسپیر است که سعی کرده با اضافه کردن کمدی، اجرایی با چاشنی نوآوری و خلاقیت را روی صحنه ببرد.

با اینکه ممکن است تصور آنچنان خاصی از یک نمایش عروسکی در ذهن مخاطب وجود نداشته باشد ولی این نمایش با بهره گیری از فضای عروسکی و انعطف پذیری اجرای عروسک ها، تماشاگران را با یک فانتزی شیرین و در عین حال یک پارودی از آثار ویلیام شکسپیر رو به رو می‌کند.

در روایت نمایش «مثلث» جهان به یک پاساژ بزرگ تشبیه شده و کل اتفاقات داستان به شکلی طنز پیرامون توالت های این پاساژ رخ می‌دهد. قصه از این قرار است که مَثلِث، استیکر توالت عمومی که تازه به سَردَری توالت کریدور منصوب شده، چند پیشگو را می‌بیند که به او وعده پادشاهی می‌دهند. او که تازه متوجه مرگ غیر عادی پدرش شده با وسوسه‌های همسرش، لیدی مثلث به قصد خونخواهی پدرش و به طمع پادشاهی، پادشاه را برای یک ضیافت دوستانه به توالت خود دعوت می‌کند و در نهایت نیز اتفاقاتی به ظاهر خشن اما در واقع همراه با شوخی های فراوان، پایان بندی نزدیک به داستان هملت این نمایش را شکل می‌دهند.

شکسپیر به روایت عروسک‌های غیرمعمولی/ بررسی نمایش «مَثلِث» به بهانه پایان اجرا در مشهد

نمایش «مثلث» در جشنواره های مختلفی هم به موفقیت های بسیاری رسیده است. این اثر عنوان بهترین اثر اقتباسی از جشنواره پاپتلند قزاقستان را کسب کرده و جوایز بهترین اثر، بهترین کارگردانی، بهترین بازی‌دهندگی عروسک و نامزدی بهترین متن، بهترین موسیقی و بهترین صداپیشگی عروسک از نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران را نیز در کارنامه دارد. همچنین این نمایش به عنوان اثر برگزیده انجمن نمایشگران عروسکی ایران انتخاب شده است.

نویسندگی «مثلث» را فواد زیدانلویی، قیس یساقی و محمد جواد مهدیان بر عهده داشته اند و طبق گفته کارگردان اثر، تلاش شده از سه نمایشنامه ذکر شده یک داستان واحد شکل بگیرد و در عین حال داستان مجزا و تازه ای نیز نگاشته شود.

در ضمن قرار است با اتمام اجرا در مشهد، این اثر پس از انجام مراحل لازم و گرفتن موافقت‌ها در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر تهران به روی صحنه برود.

متین نجفی – خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.