۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۸
کد خبر: 959935

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر ضرورت بین‌المللی سازی مراکز درمانی برای ارائه خدمت به بیماران خارج از کشور تاکید کرد.

 اقتصاد درمان واقعی‌سازی شود

علیرضا زالی، در نشست با رؤسای بیمارستان‌های خصوصی، عمومی غیردولتی، خیریه، تأمین اجتماعی، نظامی و نیروهای مسلح برای بررسی فرآیند تمدید پروانه‌های بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تابعه دانشگاه و اهمیت کسب گواهی IPD، گفت: بخش خصوصی، مراکز وابسته به نهادها و بیمارستان‌های عمومی غیردولتی حجم زیادی از بار درمان استان تهران را بر دوش می‌کشند.

وی، برگزاری این نشست را، نقطه شروع مناسبی برای اتخاذ تصمیم‌های اجرایی دانست و افزود: ما نیز در دانشگاه تلاش می‌کنیم با نگاهی دلسوزانه و منطقی در کنار این مراکز باشیم.

زالی در ادامه با اشاره به نقش پررنگ این مراکز درمانی در دوران مبارزه با کرونا، اظهار کرد: بخش خصوصی بار سنگینی را در همه‌گیری کرونا متحمل شد و برخی از بیمارستان‌ها تا ۷۰ درصد از تخت‌های خود را برای اختصاص به این بحران از مدار خارج کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن قدردانی از فعالان حوزه درمان در بخش خصوصی، گفت: ۱۲۰ هزار نیروی حرفه‌ای تخصصی در بخش خصوصی حوزه درمان در کشور در حال فعالیت هستند.

زالی در ادامه به همکاری مراکز درمانی بخش خصوصی و مراکز وابسته به نهادها و خیریه‌ها در اجرای طرح پویش ملی سلامت، غربالگری فشارخون و قندخون نیز با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اشاره و از فعالیت‌های مؤثر آنان قدردانی کرد.

وی، مراکز درمانی بخش خصوصی، عمومی غیردولتی، خیریه‌ها و وابسته به نهادها را شرکای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توصیف کرد و افزود: با این تفکر تصمیم‌گیری‌ها، تبادل مسائل و همدلی راحت‌تر صورت می‌گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، چالش جدی بخش‌های درمانی به ویژه مراکز وابسته به تأمین اجتماعی، خیریه‌ها و بخش خصوصی را مطالبات اعلام کرد و گفت: فعالان اقتصاد درمان دانشگاه طرح فنی مؤثری مبتنی بر شواهد را تعریف کردند که از این طرح در سازمان برنامه و بودجه نیز دفاع شده و گفتمان سازی مورد لزوم برای حرکت به سمت واقعی سازی صورت گرفته است.

زالی در ادامه بر ضرورت رفع موانع تمدید مراکز درمانی تاکید کرد و یادآور شد: برای اهمیت این موضوع یادآوری رویداد کلینیک سینا اطهر کافی است و آن حادثه نشان داد که رسیدگی به اعتبار پروانه مراکز باید در اولویت قرار گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی؛ پیشنهاد داد به منظور کسب استانداردها و تمدید پروانه و مدل سازی مجدد سامانه الکترونیکی صدور پروانه‌ها برای تسهیل در دسترسی کاربران، وام‌های کم بهره و تسهیلات زودبازده به بخش خصوصی تخصیص یابد.

زالی، تسریع در پرداخت هزینه‌های بیماران تصادفی را از دیگر مسائل بخش خصوصی دانست و ادامه داد: این بخش به دلیل فوریت بیماران تصادفی را پذیرش می‌کند، اما در نهایت با کسری بودجه مواجه می‌شود. البته این موضوع به وزارت بهداشت و دانشگاه ارتباطی ندارد، اما می‌توان مکانیسمی تعریف کرد و به مراکز درمانی در این مسیر کمک کرد.

وی با اشاره به افزایش قابل توجه قراردادهای مراکز درمانی خصوصی با بیمه‌های بازرگانی و خصوصی بر ضرورت حصول مطالبات از بیمه‌های دولتی و تکمیلی تاکید کرد.

زالی، ظرفیت کارشناسانه و دلسوزانه بخش غیردولتی را برای شرکت در سیاست‌گذاری‌های نظام سلامت مطلوب دانست و بر اهمیت مشارکت آن ها در تصمیم‌سازی‌ها تاکید کرد.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت توسعه بخش خصوصی گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در صدد تسهیل این فرآیندها است.

زالی همچنین بر لزوم توجه به اقدامات نوآورانه و نقاط قوت نوین و برجسته بخش خصوصی در ارزشیابی‌ها برای افزایش انگیزه برای تعریف و پرورش این نوآوری‌ها تاکید کرد.

وی در ادامه افزایش سالانه نرخ دستمزد وزارت کار، جذب نیروهای جدید، پرونده‌های مالیاتی، اختصاص نیافتن تسهیلات زودبازده با بهره کم را از جمله چالش‌های مراکز بخش خصوصی عنوان و طراحی بسته کمک هزینه‌ای برای بخش خصوصی را برای رفع این چالش‌ها عنوان کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه با اشاره به حجم بالای شرح وظایف مسئول فنی مراکز درمانی، خواستار بررسی و بازنگری این وظایف شد.

زالی با اشاره به ایجاد کمیته رفع موانع تمدید پروانه‌ها در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از آذرماه سال جاری، از رؤسای مراکز درمانی بخش خصوصی درخواست کرد نمایندگانی را برای عضویت در این کمیته معرفی کنند.

وی همچنین از ایجاد یک مرکز فنی برای تعمیر و بازسازی تجهیزات بیمارستانی با همکاری شرکت‌های بزرگ خبر داد.

زالی دریافت گواهی IPD و ارائه خدمت به بیماران بین‌المللی را عامل بقای مراکز درمانی اعلام کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آمادگی همکاری با بخش خصوصی برای دریافت این گواهی را دارد و حتی در زمینه ارتباطات دیپلماتیک نیز این مراکز را همراهی می‌کند.

وی در پایان یادآور شد: مراکز باید در نظر داشته باشند پیگیری بیماران پس از ارائه خدمات درمانی می‌تواند جلوه بهتری به گواهی IPD مراکز بدهد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.