معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان از آغاز پویش ملی سرطان با شعار «من مسئولم برای پیشگیری از سرطان خودم، خانواده‌ام و جامعه‌ام» در استان خبر داد.

آغاز پویش ملی سرطان در گلستان/ ثبت بیش از ۳ هزار مورد سرطان

به گزارش قدس آنلاین، موسی‌الرضا شبیهی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز پویش ملی سرطان از ۷ تا ۱۵ بهمن ماه با شعار «من مسئولم برای پیشگیری از سرطان خودم، خانواده‌ام و جامعه‌ام» در استان گلستان اظهارداشت: رسالت معاونت بهداشتی پیشگیری و تشخیص زودهنگام بیماری‌ها مانند سرطان است، که در این زمینه همه مراکز خدمات جامع سلامت در استان مسئول تشکیل پرونده  برای مراجعان در همه گروه‌های سنی و ارائه خدمات غربالگری و مراقبتی مرتبط هستند.

وی با بیان اینکه غربالگری سه سرطان رایج پستان، روده بزرگ و دهانه رحم در پایگاه های بهداشتی مراکز خدمات جامع سلامت انجام میگردد، عنوان کرد: افراد پس از غربالگری در صورت مشکوک بودن به سطوح بالاتر ارجاع داده می‌شوند. آموزش و پیشگیری سرطان بسیار مهم است و با توجه به افزایش سن ‌و عوامل خطر ابتلاء سرطان در حال افزایش بوده، بنابراین باید راه‌های پیشگیری آموزش داده ‌شود و در زمینه پیشگیری و غربالگری زودرس نیز اقدام کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان خاطرنشان کرد: تعداد موارد جدید سرطان که هر سال در استان ثبت می‌شود بیش از ۳ هزار مورد بوده و شایع‌ترین آن‌ها سرطان پستان، معده، روده بزرگ پروستات، ریه و مری است.

رئیس مرکز بهداشت استان با بیان اینکه بالاترین فراوانی موارد ثبت سرطان در استان مربوط به سرطان پستان است، افزود: اگر سرطان پستان زود تشخیص داده شود تا حد زیادی قابل درمان است. خانم‌های ۳۰ تا ۶۹ ساله می‌توانند با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت از خدمات غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان که توسط ماما ارایه می‌شود بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه باورهای غلط مردم  در رابطه با بیماری سرطان باید اصلاح شود، تصریح کرد: ابتلا به سرطان مساوی مرگ نیست، بیش از ۴۰ درصد سرطان‌ها با کنترل عوامل خطر و تشخیص زودهنگام قابل پیشگیری هستند و بار مالی  ابتلا به سرطان‌ها با تشخیص زود هنگام کاهش می‌یابد. مدیریت سرطان‌ها با کنترل عوامل خطر و تشخیص زود هنگام، مستلزم مشارکت همه جانبه دولت‌ها، رهبران دینی و اجتماعی، مشاهیر و آحاد جامعه است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان این که هر فرد بیشترین تأثیر را در سلامتی خود دارد، اظهار کرد: امید است هم استانی‌ها با افزایش دانش خود در زمینه عوامل خطر ابتلا به سرطان و عمل به آن، در سلامت خود، خانواده و جامعه بیشتر سهیم باشند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.