نماز طلب باران در هشتمین روز بهمن ماه با حضور قشرهای مختلف مردم در آستان مقدس امامزادگان باقریه (ع) بیرجند اقامه شد.

اقامه نماز طلب باران در بیرجند

به گزارش قدس آنلاین، مردم بیرجند با هدف استغاثه به درگاه خدا برای درخواست نزول رحمت الهی و طلب باران، در محوطه امامزادگان باقریه نماز استسقاء برپا داشتند.

در این آیین که عصر یکشنبه با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد، نمازگزاران پس از اقامه نماز به امامت حجت‌الاسلام سید "حسین کاظمی" با دعا و استغاثه، بارش رحمت الهی را از درگاه ربوبی خواستار شدند.

نماز استسقاء یا طلب باران نماز مستحبی است که در زمان نباریدن باران و خشکسالی اقامه می‌شود و کیفیت این نماز مانند نماز عید قربان و عید فطر است.

ادامه روند خشکسالی ۲۲ ساله در خراسان جنوبی و کمبود بارندگی از آغاز سال آبی جاری تاکنون سبب ایجاد نگرانی و دغدغه مردم و مسئولان این استان شده است.

از همین رو امروز زن و مرد و پیر و جوان با لبیک به دعوت علما در صفوف به هم پیوسته نماز باران شرکت کردند و در کنار فرزندانشان دست به دعا برداشتند تا خداوند متعال رحمت‌ خویش را بر سر مردم بگستراند.

از آنجایی که بهتر است پیش از خواندن این نماز، سه روز روزه گرفته شود از تمامی معتکفین درخواست شد تا در نماز طلب باران شرکت کنند.

بعد از اقامه نماز طلب باران در آستان مقدس امامزادگان باقریه بیرجند چهار ذکر الله اکبر، سبحان‌الله، لا الی اله الله و الحمدالله هر کدام ۱۰۰ مرتبه به صورت جمعی توسط نمازگزاران قرائت شد.

امام جمعه سربیشه در این مراسم گفت: علاوه بر اینکه بشر در طبیعت دست‌اندازی می‌کند براساس روایات برخی عوامل از جمله کفران نعمت، شیوع گناه، کم فروشی و احتکار، ظلم و حیله، ترک امر به معروف و نهی از منکر سبب می‌شود نزول رحمت الهی کم شود.

حجت‌الاسلام سید حسین کاظمی افزود: خداوند بخیل و عاجز نیست بلکه نقص ها از من و شماست، امیدواریم این نماز باران‌ها تلنگر و تصمیمی باشد تا در مسیر توجه خدا حرکت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه به همدیگر رحم کنیم تا خداوند نیز به ما رحم کند تصریح کرد: در آیات قرآن و روایات متعدد درخصوص تاثیر دعا و نیایش بر درخواست حاجت‌ها توصیه فراوانی شده است.

خراسان جنوبی با ۱۵۱ هزار کیلومتر مربع مساحت به عنوان سومین استان پهناور کشور جزو مناطق خشک و کم‌آب ایران محسوب می‌شود.

بنابر مستندات موجود وقوع خشکسالی در خراسان جنوبی از سال آبی ۱۳۷۹ - ۱۳۷۸ آغاز شد و امسال در سال آبی جاری وارد بیست و سومین سال شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.