بنا بر اعلام معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد ضوابط پدافند غیرعامل طرح‌­های تفصیلی کشور برای مشهد به تصویب شورای پدافند غیرعامل استان رسیده است.

نخستین ضوابط پدافند غیرعامل طرح‌­های تفصیلی کشور برای مشهد

به گزارش قدس خراسان، جواد اصغری اظهار کرد: پس از تصویب و اجرایی شدن طرح‌­های تفصیلی حوزه‌­های هفت­گانه شهر مشهد و با هدف ارتقا ایمنی اماکن عمومی و فضاهای شهری مشهد، افزایش تاب آوری و بهبود مدیریت بحران و افزایش استحکام و کیفیت ابنیه، طرح پیوست پدافند غیرعامل طرح‌های تفصیلی شهرمان نیز در شورای پدافند غیر عامل استان تصویب شد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد با تاکید بر جایگاه ویژه شهر مشهد از منظر جغرافیای سیاسی، اظهار کرد: در راستای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی و توجهات اخیر نظام جمهوری اسلامی به موضوع پدافند غیر عامل از جمله قوانین مصوب مهرماه و آبان ماه سال جاری، شهرداری مشهد به عنوان نخستین دستگاه اجرایی استان و کشور، ضوابط و برنامه عملیاتی پدافند غیر عامل طرح‌های تفصیلی و تدقیق برنامه‌های مشترک با سایر دستگاه­‌های اجرایی را با همت کارشناسان و مدیران مسئول موضوع به تصویب رساند.

وی افزود: این پیوست که با ارائه خدمات مشاوره از سوی دانشگاه مالک اشتر تهران تهیه شده است مشتمل بر چهار بخش مبانی و مفاهیم پایه، بررسی و شناسایی آسیب پذیری و ارزیابی ریسک‌ها، ارائه پیشنهادات و مهمترین خروجی­‌ها، تکالیف اجرایی را تدقیق کرده است.

اصغری ادامه داد: رویکرد این طرح مبتنی بر شناسایی دارایی­‌های شهر و دستگاه‌­های اجرایی از منظر فاکتورهای چهارگانه حساسیت، جذابیت، آسیب پذیری و ریسک در سطح طرح تفصیلی همچنین پایه شناسایی ریسک‌ها، تهدیدات غیرطبیعی و مبانی تبیین شده در "طرح جامع پدافند غیرعامل شهر مشهد" به عنوان سند بالادستی بوده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری گفت: مهمترین خروجی های این طرح ارائه پیشنهادات برای مدیریت بحران، ارائه پیشنهادات برای ارتقا پایداری، ارایه ضوابط و ملاحظات پدافند غیر عامل، ارائه راهکارهای اصلاحی آستانه جمعیت پذیری محلات، ملاحظات کالبدی و عملکردی و پیشنهادات اجرایی مدیریت شهری است.

وی افزود: امید داریم این طرح با ارتقا تاب­آوری، افزایش پایداری، استحکام و کیفیت ابنیه و ایجاد فضاهای امن عمومی شهری بتواند علاوه بر ایجاد شرایط امن و ایمن برای سکونت شهروندان و زیارت زائران بارگاه رضوی، در حفظ و تامین منافع ملی، ارتقا آمادگی سرمایه­های انسانی و تجهیزات زیرساختی و تداوم کارکردی عملکردهای حیاتی و حساس در شرایط اضطراری با مشارکت و بسیج موثر تمام دستگاه‌­های اجرایی زمینه صیانت، حفاظت و مقابله و مدیریت بحران در یکی از مهمترین مناطق جمعیتی کشور را فراهم آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.