باوجود سکوت و انفعال کشورهای عربی در ماجرای جنگ غزه و تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین، آفریقای جنوبی با دعوی حقوقی در دیوان بین‌المللی دادگستری توانست موجب محکومیت رژیم صهیونیستی در این نهاد قضایی بین‌المللی شود.

مانور رسانه‌ای؛ گام تکمیلی حمایت از آفریقای جنوبی/ اقدامات ضروری در حمایت از دعوی علیه رژیم صهیونیستی

به گزارش قدس آنلاین، بر همین اساس، برخی بایسته‌ها و گام‌های بعدی برای تکمیل و اثرگذاری هرچه بیشتر اقدام آفریقای جنوبی و عملیاتی شدن قرار موقت دیوان مطرح است. 

ایران اسناد و ادله را ارائه کند
در همین راستا، سید داوود آقایی استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران در گفت وگو با قدس تصریح کرد: براساس نظر دیوان بین‌المللی دادگستری، صلاحیت دیوان در بررسی شکایت حقوقی دولت آفریقای جنوبی احراز شد. بدین ترتیب دولت آفریقای جنوبی با طرح شکایت حقوقی علیه رژیم صهیونیستی موجب شد دیوان علیه این رژیم حکم موقت صادر و اقدامات آن را محکوم کند. گرچه وظیفه برقراری صلح و امنیت بین‌المللی و توقف جنگ‌ها برعهده شورای امنیت سازمان ملل متحد است، اما آفریقای جنوبی توانست دعوای حقوقی علیه جنایات و حملات رژیم صهیونیستی را از طریق استناد به کنوانسیون منع نسل‌کشی پیش ببرد که موفقیت بزرگی است. برهمین اساس، آفریقای جنوبی اعلام می‌کند اقدام رژیم صهیونیستی مشخصاً مصداق نسل‌کشی است و اسرائیل را به عنوان یکی از رژیم‌های مرتکب نسل‌کشی و اعمال جنایات جنگی به حساب می‌آورد.

آقایی افزود: جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها می‌توانند در اقدامات تکمیلی خود هر نوع مدرک، سند و ادله‌ای که در دست دارند را به دولت آفریقای جنوبی ارائه دهند و همچنین از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری حمایت کنند تا دیوان بتواند با دست پر به رسیدگی ماهوی شکایت وارد شده و حکم نهایی را صادر کند. همان‌طور که می‌دانید کشورمان رژیم صهیونیستی را به عنوان یک دولت به رسمیت نشناخته و نمی‌شناسد؛ بنابراین نمی‌تواند مستقیم علیه این رژیم به ماجرا ورود و طرح شکایت کند؛ چرا که طرح شکایت علیه اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری می‌تواند بیانگر به رسمیت شناخته‌شدن این رژیم از سوی ایران باشد، در غیر این صورت قطعاً اولویت با جمهوری اسلامی بود که وارد قضیه شود. در چنین شرایطی، ایران از نظر حقوقی صرفاً می‌تواند اسناد و مدارکی که در اختیار دارد را به دولت و مقامات آفریقای جنوبی دهد تا آن‌ها اسناد را به دیوان ارائه کرده و استدلال‌های بیشتری برای محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی داشته باشند. 

برجسته‌سازی حکم دیوان با ظرفیت‌های دیپلماسی
این کارشناس حقوق بین‌الملل گفت: البته ایران از نظر سیاسی می‌تواند اقدامات بیشتری را در راستای حمایت از شکایت آفریقای جنوبی انجام دهد. بایستی با استناد بر حکم اولیه دیوان که رژیم صهیونیستی را عامل نسل‌کشی و نقض جنایات جنگی دانسته، تبلیغات رسانه‌ای توسط ایران و سایر کشورهای حامی فلسطین صورت بگیرد و این موضوع برجسته شود. همچنین در دیدارهای وزیر خارجه و سایر مسئولان کشور و نیز موضع‌گیری‌های نماینده ایران در سازمان ملل باید این موضوع به طور مرتب مورد تأکید و توجه قرار بگیرد. سفرای ایران در کشورهای مختلف هم می‌توانند قضیه را دنبال کرده و روی آن مانور دهند. تمامی این‌ها در بعد سیاسی می‌تواند به پیشبرد اهداف دیوان بین‌المللی دادگستری و محکومیت هرچه بیشتر رژیم صهیونیستی کمک کند. 

آقایی بیان کرد: از سوی دیگر، سایر دولت‌ها هم به همین سیاق می‌توانند اگر اسناد و مدارکی از نظر حقوقی در دست دارند، آن را به آفریقای جنوبی به عنوان دولت خواهان یا شاکی ارائه دهند تا این مدارک را به دیوان ارائه کند. از نظر سیاسی هم ضرورت دارد همان رویه ایران را در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی دنبال کنند تا توطئه آن را خنثی سازند. باید رایزنی‌ها و گفت‌وگوها حول محور برجسته کردن جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و رأی دیوان در این باره باشد؛ چرا که این جنایت بزرگی در قرن ۲۱ است و نیز ضرورت دارد دولت‌های حامی این رژیم مثل آمریکا و  اروپایی‌ها محکوم شوند. اگر حمایت آمریکا و دولت‌های اروپایی نبود، طبیعتاً رژیم صهیونیستی این جرئت و جسارت را به خود نمی‌داد به کشتار و جنایت گسترده دست بزند. بنابراین تحقق تمامی این‌ها در حیطه نیت و انگیزه دولت‌هاست که تا چه میزان اراده داشته باشند و بخواهند حمایت از اقدام آفریقای جنوبی را پیش ببرند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.