مدتی است که بسیاری از نانوایان به‌دلیل کاهش سهمیه‌ای آردی که برای‌شان رخ داده ناراضی هستند و تاکید دارند علاوه بر کاهش سهمیه، نمی‌توانند پاسخگوی هرتعداد نانی که مشتری تقاضا دارد، باشند، سخنی که مسئولان آن را رد می‌کنند.

از کاهش سهمیه آرد تا تصمیم‌های زیانبار برای نانوایی‌ها/ تنور تناقض‌گویی مسئولان در حوزه نان داغ است

به‌گزارش قدس آنلاین، به‌تازگی اصغر پابرجا، رئیس پیشین اتحادیه نانوایان سنگکی تهران در گفت‌وگو با رسانه‌ها از کاهش چشمگیر سهمیه آرد نانوایی‌ها خبر داده و اعلام کرده بود که شرکت نانی‌نو(ارائه‌دهنده دستگاه‌های هوشمند نانوایی) با این استدلال که نانوایان الگوی پخت نان را رعایت نکرده‌اند سهمیه آرد آنها را به‌طور قابل‌توجهی کاهش داده است.

وی گفته است که از هر کیسه آرد باکیفیت ۱۱۰ تا ۱۱۵ عدد نان سنگک به‌دست می‌آید که نانوا موظف شده این مقدار نان را به ۴۰ مشتری بفروشد که به‌هر نفر حداکثر سه نان می‌رسد، چنانچه مقداری بیشتری نان به‌مشتری بفروشد نانوا مختلف شناخته و سهمیه آردش کاهش می‌یابد.

طبق گفته پابرجا چند روزی است که این سیستم در حال پیاده شدن است و سهمیه نانوایان به‌طرز چشمگیری کاهش یافته است.

متاسفانه نَقل نان و آرد سر درازی دارد و مدت‌هاست که نُقل محافل شده است و هرازگاهی مشکلات این حوزه سرباز می‌کند از مسئله کمبود گرفته تا قاچاق نان به‌خارج از مرزها و یا خوراک دام شدن‌شان در داخل؛ که همه این موارد می‌طلبد یکبار برای همیشه مسئولان فکری به‌حال وضعیت آرد و نان کنند.

عدم پاسخگویی اتحادیه نانوایان تهران

به‌سراغ مسئولین اتحادیه نانوایان سنتی و سنگک تهران رفتیم که متاسفانه باوجود تماس‌های مکرر با ‌اتحادیه هیچ کدام از مسئولین حاضر به‌پاسخگویی در این رابطه نشدند.

علت کاهش سهمیه برخی نانوایان، عملکرد آنان در سامانه نانی‌نو است

کاهش سهمیه نانوایان تنها مختص استان تهران نبوده، بلکه در دیگر استان‌ها هم شاهد این کاهش سهمیه بوده‌ایم به‌همین دلیل سراغ کشتگر، رئیس اتحادیه نانوایان مشهد هم رفتیم که وی در گفت‌وگو باخبرنگار قدس علت کاهش سهمیه برخی نانوایان را عملکرد آنان در سامانه نانی‌نو دانست و گفت: دولت دستگاهی تحت عنوان نانی‌نو طراحی کرده که ۸۲ هزار نانوای کشور وصل به‌این دستگاه هستند که بر اساس میزان فروش نانوایان، آرد را تزریق می‌کند.

وی با بیان اینکه نانوایانی که عملکرد مثبتی در سامانه نانی‌نو نداشتند از سهمیه آردشان کاسته شده است، ابراز کرد: البته باتوجه به‌اینکه نانی‌نو یک دستگاه است و احتمال خطا دارد، بنابراین یک کمیته بازتوزیع در جهاد تشکیل شده که افراد پس از مراجعه و اعلام شکایت، شکایت آنان مورد بررسی قرار می‌گیرد و درصورت صحت ادعا، آردِ کسر شده به‌سیستم نانوا تزریق می‌شود در غیر اینصورت آردِ کسر شده تزریق نمی‌شود.

کشتگر ضمن اشاره به‌اینکه اتحادیه به‌آمار کاهش سهمیه‌ها دسترسی ندارد، ضمن رد ادعای باتاخیر اعلام کردن اتحادیه‌ها به‌نانوایان درخصوص نحوه عملکرد دستگاه و تاثیری که عملکرد نانوایان بر میزان سهمیه آرد آنان دارد، اظهار کرد: تاکنون چندین جلسه باحضور کارشناسان و متخصصان برگزار و اطلاع‌رسانی صورت گرفته است، بنابراین چنانچه شکایتی وجود دارد، افراد می‌توانند با مراجعه به‌جهاد نسبت به‌سهمیه خود اعلام شکایت کنند تا بررسی شود مشکل به‌عملکرد نانوا مربوط می‌شود یا خطای هوش مصنوعی.

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد یادآور شد: برای هر نانوا، شبکه‌ای در سامانه نانی‌نو وجود دارد که«یکتای نانوا» گفته می‌شود که برای یک کیسه آرد باتوجه به‌منطقه‌ای که نانوایی در آن قرار گرفته تعدادی مشتری تعریف شده که بسته به‌ضریب فروش نان در ماه گذشته در مناطق مختلف است، البته به‌صورت روزانه هم میزان فروش رصد می‌شود.

محدودیتی برای فروش نان وجود ندارد

وی با تاکید بر اینکه محدودیتی برای فروش تعداد نان وجود ندارد، خاطرنشان کرد: البته به‌این معنا نیست که می‌توان با یک کارت بانکی هر تعداد نانی که افراد خواستند، تهیه کنند.

کشتگر ابراز کرد: دولت به‌دنبال مدیریت نحوه صحیح مصرف نان است و مردم هم باید همکاری کنند. درحال حاضر برای تهیه یک کیسه آرد ۴۰ کیلویی، ۴۸ کیلو گندم مصرف می‌شود. هر کیسه برای دولت بیش از یک میلیون تومان تمام می‌شود؛ اما دولت آن را با نرخ ۵۸ هزار تومان به‌نانوایان نیمه یارانه‌ای و ۴۰ هزار تومان به‌نانوایان یارانه‌ای نوع‌یک می‌دهد، بنابراین باید کنترل شود و مردم هم مراعات کنند.

رئیس اتحادیه نانوایان ضمن تاکید بر اینکه کمبود آرد و نان نداریم، خاطرنشان کرد: برخی سوءاستفاده می‌کنند و با خرید نان بسیار و خشک کردن آن، نان را برای دام و طیور استفاده می‌کنند.

وی ابراز کرد: دولت یارانه می‌دهد تا مردم از این یارانه منتفع شوند، بنابراین باید مدیریت شود.

کاهش آرد یارانه‌ای ٣۵ درصد نانوایان متخلف

با رسانه‌ای شدن موضوعِ کاهش سهمیه آرد نانوایان و اعتراض آنان محمد جلال، مشاور وزیر اقتصاد هم اعلام کرد که نانوایی که دو برابر آرد دریافتی، روی کارتخوان هوشمند تراکنش خرید نان ثبت کرده و به‌صورت مداوم این تقلب را تکرار می‌کنند(تا کمک هزینه بیشتری دریافت کند)، طبیعتا با کاهش تخصیص آرد مواجه شده‌اند.

وی با اشاره به‌اینکه عرضه نان به‌مردم محدود نشده، خاطرنشان کرد: با اجرای طرح هوشمندسازی و تخصیص آرد مبتنی بر عملکرد دوره قبل، بیش از ۶۵ درصد نانوایان کشور با افزایش تخصیص آرد روبه‌رو شده‌اند و دسترسی ۳۵ درصد به‌دلیل انواع تخلفات، به‌آرد یارانه‌ای کاهش یافته است.

تناقض در بیان مسئولان

محمدرضا خواجه، نایب رئیس انجمن علوم‌وغلات اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن بیان اینکه مسئولین در سامانه نانی‌نو سهمیه آرد نانوایان را کاهش دادند و بعد اعلام می‌کنند که چنین نکرده‌اند، ابراز کرد: دولت با تصور سامان‌دهی کردن وضعیت آردونان اقدام به‌اجرای طرح هوشمندسازی یارانه‌ها کرد؛ اما بارها به‌مسئولان اعلام کردیم که طرح آردونانی که در دولت نهم و در سال ۸۹ اجرایی شد را اجرا کنید؛ اما دولتمردان قبول نکردند.

وی ادامه داد: در سال ۸۹ یارانه نان قطع شد که نتایج مثبتی داشت، چراکه هم مردم در انتخاب نان با کیفیت تصمیم‌گیر بودند، هم نانوا راضی بود و هم دولت به‌هدف خود رسید؛ اما تحریم‌های ترامپ از سال ۹۰ به‌بعد سبب شد آرد دولتی و آزاد مجددا درگیر اختلاف قیمت شوند به‌طوری که امروز با آرد سه نرخی کیسه‌ای ۴۰ و ۵۰ هزار تومانی و آرد آزاد(۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار تومان)مواجه هستیم.

خواجه اشتباه و بی‌تدبیری بزرگ دولت را یکی نکردن آرد شماره یک و دو(۴۰و۵۰ هزارتومان) دانست و یادآوری کرد: دولت در خرداد ماه ۱۴۰۰ طرح هوشمندسازی آردونان را کلید زد و پیش‌بینی من این بود که ما در سال ۱۴۰۲ با کمبود نان مواجه شویم؛ اما این پیش‌بینی محقق نشد، زیرا دولت اعلام کرد طرح را هوشمند کردیم و سهمیه نانوایان متناسب با تعداد مشتری شناور می‌شود؛ اما این گفته حقیقت نداشت، چراکه وقتی نانوا به‌سراغ تامین نان رستوران‌ها و یا دیگر گروه‌ها در کنار تامین نان مشتری‌های مردمی رفت، مسئولان اعلام کردند اجازه چنین کاری را ندارید و این گروه‌ها مشمول این طرح نمی‌شوند که این خود ضربه به‌طرح بود. در مورد دوم زمانی که مشتری عیال‌وار داریم و یا یک مشتری مجلس بزرگی داشت و نان بیشتری را طلب می‌کرد در طرح هوشمندسازی نان، تخلف به‌اسم نانوا ثبت می‌شد.

کمبود آرد نداریم؛ از بی‌تدبیری رنج می‌بریم

وی با تاکید بر اینکه کمبود گندم و آرد در کشور نداریم، بلکه از نبود تدبیر در دولت و وزارت اقتصاد رنج می‌بریم، خاطرنشان کرد: وظیفه نظارت و کنترل آرد و نان کشور برعهده سازمان غله است؛ اما وزارت اقتصادی که کوچکترین اطلاعاتی در این رابطه ندارد پای کار آمده و در حال نابود کردن قلب نان کشور است. طبق اعلام سازمان استاندارد«کِی دهی» هر کیسه آرد ۵۰درصد است اما مسئولین ۶۰ تا ۷۰ درصد درنظر گرفته‌اند که این اختلاف برای نانوا تخلف محسوب و بر اساس این مغایرت نانوا متخلف شناخته و جریمه می‌شود.

خواجه با بیان اینکه به‌دلیل اشتباه محرز سامانه نانی‌نو و بی‌تدبیری مسئولان در نحوه توزیع آرد حدود ۳۰ درصد از ۱۰۰ هزار نانوایی کشور در شرف تعطیلی هستند، بیان کرد: مدیر اجرایی طرح هوشمندسازی یارانه آردونان اعلام کرد که ما سهمیه ۷۰ درصد نانوایی‌ها را افزایش دادیم و سهمیه ۳۰ درصد را کاهش؛ اما نمی‌گویند که در افزایش‌ها تنها یک و یا دو کیسه اضافه کردند؛ اما در کاهشی‌ها ۱۰۰ و یا ۲۰۰ کیسه کسر می‌کنند و نانوایی که کمتر از ۳۰۰ کیسه در ماه پخت داشته باشد غیراقتصادی محسوب و مجبور به‌تعطیلی می‌شود.

بازتوزیع سهمیه نانوا پروسه‌ای زمان‌بر است

وی در رابطه با تزریق مجدد آرد به‌نانوا در صورت احراز خطای سامانه نانی‌نو، این گفته مسئولین را غیرواقعی دانست و تصریح کرد: مشکل این است که مرجع تصمیم‌گیری در وزارت اقتصاد است و به‌فرمانداری‌، استانداری و اداره غله هیچ تفیض اختیاری نکرده‌اند تا بلافاصله مشکل نانوا را برطرف کنند، بنابراین در صورت وجود مشکل مدت زمان بسیار طولانی زمان می‌برد که سهمیه برگشت داده شود و علت این است که از خرداد ماه امسال هر ماه چند کیسه آرد در اختیار کارگروه آردونان استان‌ها و شهرستان‌ها تحت عنوان بازتوزیع قرار داده‌اند تا آرد نانوایانی که کسر شده درصورت احراز خطای سامانه نانی‌نو، به‌حساب نانوا بازگردد و این یعنی برای جبران بی‌تدبیری خود و پیشگیری از کمبود نان در کشور، از دست برای جبران خطای دستگاه استفاده کردند و در این میان هر استانی که باهوش‌تر باشد آرد بیشتری نصیبش می‌شود!

این پژوهشگر آردونان تاکید کرد: مسئولان اعلام کردند که هر نانوا به‌هر مشتری اجازه ندارد بیشتر از ۲۵ نان تافتون و لواش و بیش از ۸ نان سنگک بدهد؛ اما خودشان(مسئولان) در تلویزیون اعلام می‌کنند محدودیتی در فروش نان ندارند و این یعنی تناقض!

خواجه یادآور شد: در سال ۸۹ با اجرای طرح هدفمندی سالانه ۳ میلیون تن صرفه جویی آرد داشتیم؛ اما دولت فعلی اعلام می‌کند ۱.۵ میلیون تن صرفه جویی آرد داریم که این عدد را تایید نمی‌کنم، چراکه سهمیه آرد نانوا را کم کردند؛ اما مجدد بازتوزیع می‌کنند، بنابراین چنانچه صرفه‌جویی هم رخ داده به‌دلیل حذف سهم آرد خشکه‌پزان است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه شکی در تخلف برخی نانوایان نیست؛ اما باید دلیل این تخلف راهم بررسی کرد، گفت: به‌گفته یکی از مسئولین نانوایان هر سه سال یکبار نرخ می‌گیرند و شغل‌شان زیان‌ده شده، زحمت کارگران بسیار اما دستمزدی پایینی دارند و سوم اینکه کیفیت گندم در ایران متغییر است و به‌گفته یکی از مسئولین سابق وقتی نانوا هر سه سال یکبار نرخنامه دریافت می‌کند آردفروشی شریف‌ترین کاری است که انجام می‌دهد.

این کارشناس اضافه کرد: چنانچه دولت هرسال نرخنامه تعیین می‌کرد نانوا هم تخلف نمی‌کرد. در طرح دولت فعلی یک کارشناس و نانوا را نمی‌یابید که از اجرای طرح راضی باشد، بلکه همه بر ناپختگی و غیرفنی بودن طرح صحه می‌گذارند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.