رییس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: ۶۶ درصد مردم قزوین اضافه وزن و ۳۳ درصد آنها نیز دچار فشار خون بالا هستند.

۶۶ درصد مردم قزوین اضافه وزن دارند

به گزارش قدس آنلاین، عطیه رزازی ضمن بیان این مطلب که علی رغم همه اطلاع رسانی و آموزش های صورت گرفته تغییر رفتاری چندانی برای کنترل این نوع بیماری ها صورت نمی گیرد، اظهار کرد: قزوین به نسبت استان های جنوبی کشور از امنیت غذایی مناسبی برخوردار است اما شهروندان آن در انتخاب الگوهای مناسب غذایی دچار فقر فرهنگی هستند.

وی ادامه داد: منظور از امنیت غذایی، دسترسی همه مردم جامعه به غذای سالم و ایمن به منظور رفع نیازهای فیزیولوژیک بدن است که این دسترسی هم می تواند اقتصادی و هم فیزیکی باشد.

رزازی خاطرنشان کرد: فست فودها انتخاب غذایی این روزهای اغلب مردم قزوین است که این موضوع نشان می دهد علی رغم دسترسی فیزیکی و اقتصادی به مواد غذایی در یک شهر، سواد تغذیه نقش مهمی در انتخاب الگوهای غذایی افراد دارد.

این مسوول با بیان اینکه فاکتورهای مختلفی در انتخاب مواد غذایی می تواند دخالت داشته باشد، افزود: فرهنگ و عادات قبلی غذایی مردم منطقه، دسترسی آنان به مواد غذایی و همچنین امنیت غذایی موجود در انتخاب مواد غذایی بسیار موثر است.

به گفته این کارشناس تغذیه، عوامل تغذیه ای یکی از فاکتورهای سلامت افراد است چرا که عادات غذایی نامناسب منجر به بیماری های غیرواگیر از جمله دیابت، فشار خون، سرطان ها و بیماری های قلبی و عروقی می شود که تمامی اینها به سبک زندگی و رژیم غذایی بازمی گردد.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از سرطان ها ارتباط نزدیکی با تغذیه دارند، گفت: علاوه بر مسایل ژنتیکی که یکی از عوامل ایجاد سرطان ها است اما عوامل محیطی فاکتور ژنتیک را فعال می کند، به طوری که در مقالات مطرح شده نشان می دهد، سرطان های دستگاه گوارشی ۳۰ تا ۳۵ درصد با فاکتورهای غذایی ارتباط دارند.

رزازی یادآور شد:‌ عوامل تغذیه ای و شیوه زندگی به تدریج تاثیر مثبت یا منفی بر سلامتی افراد می گذارد و در مجموع مرگ و میر زودرس نیز ارتباط مستقیمی با عادات غذایی نامناسب دارد.

وی، اولین عامل مرگ و میر در استان قزوین را مربوط به بیماری های قلبی و عروقی دانست و خاطرنشان کرد: یکی از عوامل مهم ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون بوده و متهم ردیف اول فشار خون نیز نمک است اما با این حال قزوین رتبه سوم استفاده از نمک را در کشور به خود اختصاص داده است.

رییس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین اضافه کرد: علی رغم اینکه ذائقه سازی در سنین کودکی تا پنج سالگی صورت می گیرد اما تغییرات غذایی در بزرگسالی نیز اعمال می شود که این مساله می تواند به عنوان راهکاری برای عادات غذایی مناسب توسط افراد انجام شود و شهروندان باید اطلاعات و آگاهی خود را در خصوص تهیه مواد غذایی افزایش دهند تا تغذیه مناسبی در زندگی داشته باشند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.