کارگردان مستند «هجده هزارپا» با انتقاد از اینکه در این دوره از جشنواره فیلم فجر، فیلم های مستند نمایش داده نمی شوند، گفت: بی توجهی فیلم فجر به بخش مستند عجیب است!

بی توجهی جشنواره فیلم فجر به «مستند» عجیب است!

به گزارش قدس آنلاین، مهدی شامحمدی که یکی از داوران هفدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت بود و امسال با اولین فیلم سینمایی خود «مجنون» در جشنواره فیلم فجر حضور دارد به خبرنگار ما می گوید: سینمای پیشرو و مرجع ما در سینمای داستانی، مستند است. وقتی ویترین سینمایی سالانه کشور، چنین مرجعی را به رسمیت نشناسد، حتما آسیب هایش را خواهیم دید.

او با اشاره به شکوفایی سینمای مستند کشورمان در دهه نود و تاثیر آن در سینمای جهان و جشنواره های جهانی خاطرنشان می کند: مستندسازان ایرانی در این دهه معتبرترین جوایز جشنواره های جهانی مستند را گرفتند، گواه آن آمار خانه سینما در دو سال متوالی ۹۶ و ۹۷ است که بیش از ۸۷ درصد جوایز جهانی سینمایی کشور متعلق به سینمای مستند بود.

شامحمدی معتقد است: وقتی از ایران خارج می شوید جز نامهایی چون عباس کیارستمی و اصغر فرهادی در سینمای داستانی، سینمای ایران را به عنوان سینمای مستند می شناسند و عجیب است که مسوولان ما این ظرفیت را نمی بینند!

کارگردان «خانه ای برای تو» می افزاید: نمی دانم دلیلش چیست آیا این سینما را دوست ندارند یا دلایل دیگری دارد، گویا گوهری که دیگران آن را می بینند، خودمان نادیده اش می گیریم. این نوع برخورد با سینمای مستند که جایگاه مهمی درسینمای جهان دارد عجیب است.

وی با بیان اینکه کارگردانان جوان و صاحب سبک سینمای داستانی از سینمای مستند آمده اند، می گوید: از محمدحسین مهدویان بگیرید تا محمد کارت و دیگر فیلمسازانی که ادبیات جدیدی در روایت و مسائل فنی را وارد سینمای داستانی کرده اند، همه از سینمای مستند آمده اند ولی مسوولان به این بدیهیات توجه نمی کنند و ما هم هر سال به اکران نشدن فیلم  های مستند در جشنواره فیلم فجر انتقاد می کنیم و آنها کاری نمی کنند.

شامحمدی یادآور می شود: دبیر جشنواره فجر در سال ۹۹ سالها دبیر جشنواره سینما حقیقت بود و وقتی دبیر سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر شد، با اکران فیلم های مستند در جشنواره فجر همین کار را کرد، گویا این مسئله به عدم شناخت مدیران سینمای داستانی از سینمای مستند مربوط نمی شود و مسئله ای زیرساختی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.