نائب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس: ایران نیز باید به سوی توسعه ی تولید خودروهای برقی حرکت کند.باید در خصوص وادات این خودروها نیز تصمیماتی اتخاذ شود به عنوان مثال می توان با کاهش نظام تعرفه گذاری و ارائه ی تسهیلات به خانواده امکان دسترسی به خودروهای برقی را آسان کرد.

دسترسی خانواده‌ها به خودروهای برقی با کاهش نظام تعرفه‌گذاری و ارائه تسهیلات آسان شود

نائب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با  خبرنگار قدس گفت: دوگانه سوزی خودروها یک راه حل استراتژیک برای ایجاد تعادل در مصرف بنزین است و قطعا در کاهش مقدار واردات تاثیر گذار خواهد بود. کشور دخایر گاز طبیعی فراوانی دارد و می توان از CNG  به عنوان جایگزینی برای بنزین استفاده کرد، در این صورت طبعا مقدار وابستگی سبد سوخت مصرفی کشور به بنزین را کاهش می یابد.

نماینده ی مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی در خصوص مصرف بالای بنزین در کشور، بیان کرد: مصرف بنزین در کشور روندی صعودی دارد این روند به گونه ایست که کشور را مجبور به واردات بنزین می کند. در بودجه 1403 به منظور جبران کمبود بنزین حدودا 3 میلیارد دلار برای واردات بنزین پیش بینی شده است. کیفیت پایین خودروهای تولیدی و مصرف بالای آن ها یکی از عوامل مهم و موثر در ناترازی بنزین است.

مهرداد گودرزوند در ادامه تصریح کرد: صنعت خودروسازی کشور باید اصلاح و مکلف به تولید خودروهای باکیفیت شود، متاسفانه کیفیت پایین قطعات و خودروهای تولیدی سبب شده که در حال حاضر متوسط مصرف خودروهای داخلی چندین برابر متوسط مصرف خودروهای تولید خارج باشد. باید برای اصلاح این روند و همچنین کنترل ناترازی برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد.

وی در ادامه افزود: به منظور کنترل ناترازی و همچنین مسائل زیست محیطی، در بودجه ی 1403 به موضوع واردات خودروهای هیبریدی و همچنین توسعه ی تولید خودروهای برقی اشاره شده، از طرفی در برنامه ی هفتم توسعه نیز تنوع بخشی به سبد سوخت مصرفی در کشور قید شده است. تولید خودروهای دوگانه سوز می تواند از عوامل موثر در کنترل ناترازی بنزین باشد.

این نماینده در ادامه عنوان کرد: دوگانه سوزی خودروها یک راه حل استراتژیک برای ایجاد تعادل در مصرف بنزین است و قطعا در کاهش مقدار واردات تاثیر گذار خواهد بود. کشور دخایر گاز طبیعی فراوانی دارد و می توان از CNG  به عنوان جایگزینی برای بنزین استفاده کرد، در این صورت طبعا مقدار وابستگی سبد سوخت مصرفی کشور به بنزین را کاهش می یابد.

گودرزوند در ادامه متذکر شد: استفاده از خودروهای برقی و دوگانه سوز از نظر زیست محیطی نیز حائز اهمیت هستند. متاسفانه فرهنگ نادرست مصرف سبب شده در خیابان ها شاهد افزایش تعداد خودروهای تک سرنشین باشیم، عدم استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و از طرفی فرسوده بودن این ناوگان سبب افزایش مصرف بنزین و در نتیجه افزایش آلودگی در بسیاری از شهرها به ویژه کلانشهرها شده است.

وی در ادامه افزود: در بسیاری از کشورهای صنعتی استفاده از خودروهای برقی امری رایج است، ایران نیز باید به سوی توسعه ی تولید خودروهای برقی حرکت کند در واقع می توان گفت آینده از آن خودروهای برقی است. باید در خصوص وادات این خودروها نیز تصمیماتی اتخاذ شود به عنوان مثال می توان با کاهش نظام تعرفه گذاری و ارائه ی تسهیلات به خانواده امکان دسترسی به خودروهای برقی را آسان کرد.

نائب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه در پایان بیان کرد: امیدواریم با برنامه ریزی دقیق و همه جانبه و همچنین فراهم شدن زیرساخت های مورد نیاز مسئله ی ناترازی بنزین رفع شود و ایران دوباره به جایگاه صادرکننده ی بنزین بازگردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.