یکی از مهم ترین خلاء های موجود در اقتصاد کشور، حلقه گمشده ارتباط بین صنایع و مراکز تحقیقاتی دانش بنیان است. به طوری که اغلب دانش بنیان ها در پیدا کردن جامعه هدف مشکل دارند، حالا قانون ترک تشریفات مناقصه نوعی تضمین حاکمیتی برای فروش محصولات بومی سازی شده شرکت های دانش بنیان ایجاد کرده است.

تضمین حاکمیت برای فروش محصولات بومی‌سازی شده دانش‌بنیان‌ها چیست؟

یکی از مهم ترین خلاء های موجود در اقتصاد کشور، حلقه گمشده ی ارتباط بین صنایع و مراکز تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان است. به طوری که اغلب دانش بنیان ها در پیدا کردن جامعه هدف مشکل دارند و نمی توانند محصول شان را به فروش برسانند. در قالب طرح تولید بار اول، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نقش رگولاتوری بین صنعت و شرکت‌های دانش‌بنیان را برعهده گرفته است. انواع و اقسام روابط وجود دارد که کارگروه تولید بار اول با توجه به نوع محصول نیازمند بومی‌سازی، سطح تولیدات شرکت‌های توانمند حوزه دانش‌بنیان و همچنین میزان پیچیدگی تولید محصول اقدام به رگولاتوری و تنظیم قرارداد بومی‌سازی می کند.

جایی نیاز است که تست آزمایشگاهی اخذ شود؛ جایی نیاز است تست کارخانه‌ای انجام شود؛ گاهی نیاز است شرکت دانش‌بنیان استانداردهای لازم را کسب کند و سپس به سراغ تست کارخانه‌ای یا آزمایشگاهی برود. همه این دسته‌بندی‌ها و نوع روابط با سناریو منحصر به فرد بومی‌سازی جلو می رود.

به زعم بسیاری از کارشناسان، بازارسازی برای دانش بنیان ها اقدام ضروری ای است که باید در راستای حمایت از آن ها و به منظور افزایش سهم این شرکت ها در تولید ناخالص داخلی کشور به اجرا بگذاریم.

نظرات مصطفی ناظمی را به عنوان یک کارشناس انرژی و و دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رحمت الله فیروزی پوربادی عضو کمیسیون عمران  و حسین رجایی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس را در خصوص استفاده از تولیدات بار اول و محصولات دانش بنیانی در صنایع کشور جویا شدیم که در ادامه می خوانید.

رگولاتوری ارتباط دادن دانش بنیان ها با صنایع بر عهده معاونت علمی رئیس جمهوری

تضمین حاکمیت برای فروش محصولات بومی‌سازی شده دانش‌بنیان‌ها چیست؟مصطفی ناظمی با اشاره به این موضوع که قانون ترک تشریفات مناقصه به کاهش هزینه های فرآیند مناقصه، عقد قرارداد و بازاریابی برای محصولات بومی سازی شده دانش بنیان ها منجر شده است، تصریح کرد: از زمانیکه قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور مصوب شد، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت صمت وظیفه ی سنگینی در این زمینه برعهده گرفتند. محصولات ساخت داخل فهرست و به صنایع ارائه شد. برای صدور مجوز واردات باید ابتدا این بررسی صورت بگیرد که آیا این کالا در داخل تولید می شود یا خیر. این قانون بسیار کمک کننده بود.

وی ادامه داد: حالا که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نقش رگولاتوری را در زمینه ی ارتباط دادن دانش بنیان ها با صنایع بر عهده گرفته است، راحت تر می تواند در زمینه ی تولیدات بار اول نقش آفرینی کند و حمایت از دانش بنیان ها را در دستور کار قرار دهد.

این کارشناس انرژی توضیح داد: کارگروه تولید بار اول در مرحله ی اول کمک کرد که نیازهای صنایع احصاء شود. این فهرست در اختیار جهاد دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی قرار گرفت تا در این حوزه های مورد نیاز به فعالیت بپردازند.

ناظمی گفت: اقدام دیگر کارگروه این بود که بعد از انجام تحقیقات توسط شرکت های دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی، مواردی که به نتیجه رسیده است را جزو تولیدات بار اول به حساب آورد و در فهرست تولیدات داخلی قرار داد. به نحوی که امکان واردات آن ها وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: به طور کلی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نقش تنظیم گری را در زمینه ی ارتباط دادن دانش بنیان ها و صنایع برعهده گرفته است. در این راستا، یک بستر حمایتی و معرفی محصولات بار اول ایجاد شد. به طوری که در حال حاضر شاهد بازارسازی چند میلیاردی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه بومی سازی تجهیزات راهبردی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: مهم ترین مشکل شرکت های دانش بنیان این است که بازاری برای فروش محصول شان پیدا کنند. از آنجائیکه این شرکت ها اغلب به تولید محصولاتی می پردازند که برای بار اول در کشور تولید می شوند، فروش این کالاها به ویژه به سازمان های دولتی با مشکلاتی مواجه است.

این کارشناس انرژی تأکید کرد: قانون ترک تشریفات مناقصه نوعی تضمین حاکمیتی برای فروش محصولات بومی سازی شده شرکت های دانش بنیان ایجاد کرد. به این ترتیب، دانش بنیان ها انگیزه ی لازم را دارند که در راستای تولید کالاهای راهبردی و مورد نیاز کشور فعالیت کنند.

سازوکار تولید بار اول، موفق در بازارسازی برای  دانش بنیان و کاهش ارزبری صنعت

تضمین حاکمیت برای فروش محصولات بومی‌سازی شده دانش‌بنیان‌ها چیست؟عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار قدس گفت:  ایجاد کارگروه تولید بار اول با هدف ترک تشریفات و ترک مناقصات جهت فروش محصولات شرکت‌های دانش بنیان به دستگاه‌های دولتی کارگروهی موثر و مفید بوده است. به کمک این سازوکار مهم، دانش بنیان‌ها توانستند در موقعیت جدیدی قرار بگیرند و بازارسازی برای محصولات خود داشته باشند؛ از طرف دیگر صنایع نیز به کاهش وابستگی به خارج و همچنین کاهش ارز موردنیاز خود دست پیدا کردند.

رحمت الله فیروزی پوربادی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به رفع مشکلات خرید محصولات شرکت های دانش بنیان و اقدامات معاون علمی و فناروی رئیس جمهور با ایجاد کار گروه «تولید بار اول» در راستای ترک تشریفات مزاحم و مناقصات طولانی مدت در این بخش، گفت:قطعاً حمایت از فروش تولیدات بار اول شرکت‌های دانش بنیان امری مفید و موثر است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیاست‌های کشور در مسیری قرار دارد که ما بتوانیم از تمام ظرفیت‌های کشور به درستی استفاده کنیم ادامه داد: فعالیت‌های دانش بنیانی یکی از ظرفیت‌های مهم و موثر کشور بوده که لازم است در مسیر رو به جلوی آینده از آن بهره برد.

فیروزی پوربادی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به نظر می‌رسد دولت می‌تواند با گشایش برخی راه‌ها، ضمن نظارت بر کیفیت محصولات شرکت‌های دانش بنیان و نیازهای مبرم جامع، مسیر حرکت این شرکت‌ها را تسهیل کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت می‌تواند با تدوین قوانینی ، حمایت مورد نیاز در زمینه محصولات بار اول شرکت‌های دانش بنیان را مد نظر قرار دهد، ادامه داد: البته ما بعضاً با این موضوع مواجه هستیم که برخی برای فرار از نظارت و قانون و دوری جستن از چهارچوب‌ها به دنبال ترک تشریفات و ترک مناقصات هستند بنابراین ما باید برای این امر شرایطی را مهیا کنیم که در آن شرایط ضمن لحاظ کردن حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، نظارت‌ها در این بخش را جدی گرفته شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ایجاد کارگروه تولید بار اول با هدف ترک تشریفات و ترک مناقصات جهت فروش محصولات شرکت‌های دانش بنیان به دستگاه‌های دولتی کارگروهی موثر و مفید بوده است. به کمک این سازوکار مهم، دانش بنیان‌ها توانستند در موقعیت جدیدی قرار بگیرند و بازارسازی برای محصولات خود داشته باشند؛ از طرف دیگر صنایع نیز به کاهش وابستگی به خارج و همچنین کاهش ارز موردنیاز خود دست پیدا کردند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد در این راستا ما باید هم راه‌های فرار از قانون را سد کرده و هم شرایط را برای تولید کنندگان تسهیل کنیم.

توسعه صنعتی و خنثی کردن تحریم های صنعتی در گرو حمایت از تولیدات بار اول

تضمین حاکمیت برای فروش محصولات بومی‌سازی شده دانش‌بنیان‌ها چیست؟حسین رجایی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز به خبرنگار قدس گفت: اگر بخواهیم مجموعه های دانش بنیانی کشور را تقویت و توانمند کنیم چاره ای جز این نداریم که در راستای حمایت ها از آنها، تولید بار اول انها را مورد حمایت قرار دهیم این کار در گرو این است که در جهت توسعه صنعتی و خنثی کردن تحریم های صنعتی از تولیدات بار اول استفاده کنیم.

وی  با اشاره به رفع مشکلات خرید محصولات شرکت های دانش بنیان و اقدامات معاون علمی و فناروی رئیس جمهور با ایجاد کار گروه «تولید بار اول» در راستای ترک تشریفات مزاحم و مناقصات طولانی مدت در این بخش،گفت:یکی از موضوعاتی که می تواند در راستای صرفه جویی ارزی و در راستای جلوگیری از خروج ارز و رونق تولید و در زمینه اشتغالزایی موثر باشد، حمایت از شرکت های دانش بنیان و توانمندی این شرکت هاست.

وی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان محصولاتی را تولید می کنند که ان محصولات پیش تر از خارج از کشور وارد می شد، تاکید کرد: شرکت هایی خارجی همواره با یک برندهای معروف و تجربه چندین ساله فعالیت کرده اند این در حالی است که شرکت های دانش بنیان در حال قد اعلم کردند در مقابل این شرکت ها هستند . از این رو ما اگر بخواهیم مجموعه های دانش بنیانی کشور را تقویت و توانمند کنیم چاره ای جز این نداریم که در راستای حمایت ها و در راستای پشتیبانی از آنها، تولید بار اول انها را مورد حمایت قرار دهیم و باید در راستای توسعه صنعتی و خنثی کردن تحریم‌های صنعتی از تولیدات بار اول شرکت های دانش بنیان حمایت کنیم

رجایی تاکید کرد: این مسئله به واقع دو جنبه دارد ؛ نخست حمایت از شرکت ها مدنظر قرار می گیرد و دوم اینکه خریداران و طرف حسابان این شرکت های دانش بنیان با در نظر گرفتن رویکرد معاونت علمی و فناوری و با یک ضمانت بهتری، این محصولات را تهیه می کنند. این موضوع در راستای اعتمادسازی نسبت به محصولات شرکت های دانش بنیان بوده و می تواند تولید دانش بنیان را افزایش دهد. با این حال امیدواریم معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با پیگیری های لازم در این بخش، بتواند حمایت درستی از این شرکت ها اعم از فروش تولید بار اول داشته باشد.

وی با بیان اینکه صنعت کشور باید از فرصت فعالیت شرکت های دانش بنیان استفاده کند، بیان کرد: امیدواریم این شرکت ها بتوانند جایگزین برندهای خارجی در کشور شوند و بتوانند در زمینه تولید و کارآفرینی گام های موثری بردارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.