پرتاب موشک ضدزره الماس ساخت ایران توسط حزب الله لبنان که با مهندسی معکوس از موشک ضدتانک اسپایک ساخت شرکت رافائل ساخته شده یک پیشرفت نظامی بزرگ در میدان نبرد شمالی و یک غافلگیری ناامید کننده برای تل آویو محسوب می‌شود.

حزب الله از یک سلاح جدید رونمایی کرد/ "الماس" بلای جان زره‌پوش‌های اسرائیل

به گزارش قدس آنلاین؛ پنج شنبه هفته گذشته برابر با ۲۵ ژانویه، مقاومت حزب‌الله لبنان با استفاده از سیستم موشکی جدیدی که بلافاصله توجه ناظران جنگ را به خود جلب کرد، حمله جسورانه‌ای را علیه سایت استراتژیک جل‌العلام اسرائیل ترتیب داد. انتشار تصاویر این حمله موشکی از سوی بخش رسانه‌ای حزب الله سروصدای گسترده‌ای را در مورد ویژگی‌ها و قابلیت‌های این سلاح ویژه ساخت ایران ایجاد کرد.

سلاح جدید حزب الله چه ویژگی‌هایی دارد؟

سیستم موشکی جدید که الماس نام دارد، درواقع یک موشک ضد زره مجهز به ویژگی متمایز  حمله از بالا است که برخلاف سیستم‌های قدیمی مانند موشک‌های  تاو آمریکایی، کنکورس یا کورنت روسی، که یک مسیر مستقیم به سمت هدف را دنبال می‌کنند، یک مسیر غیر مستقیم را تا اصابت به هدف طی می‌کند.

 درواقع این موشک با حرکتی قوسی شکل قبل از فرود به سمت هدف خود به یک ارتفاع خاص صعود می کند و از آنجایی که ضخامت زره خودروهای زرهی مثل تانک در طرفین و پشت یا سقف معمولا کمتر از بخش جلویی است این ویژگی الماس به آن این امکان را می‌دهد که به بخش ضعیف‌تر خودروی زرهی حمله و با نفوذ بهتر آن را منهدم کند.

درواقع وجه تمایز موشکی که حزب الله لبنان طی روزهای اخیر از آن استفاده کرد نه تنها در به کارگیری ویژگی شلیک و هدایت مستقل بر اساس تصویر هدف که در هدایت نیمه اتوماتیک آن در سراسر مسیر است.

برخورداری از مکانیسم قفل روی هدف باعث می‌شود که این موشک بعد از شلیک تصویر هدف را به خاطر بسپارد و در طول مسیر با وجود سیر صعودی موشک، حسگر موشک روی هدف ثابت بماند؛ این ویژگی به جستجوگر موشک این امکان را می‌دهد که در هنگام صعود، تمرکز خود را بر روی هدف حفظ کند و بدنه را هنگام رسیدن به ارتفاع معینی به سمت هدف هدایت کند و در نهایت ویژگی های منحصر به فرد این سلاح، از جمله هدایت سیمی آن از طریق سیم فیبر نوری، اقدامات مقابله به مثل سنتی مانند پارازیت را بی اثر می‌کند.

حزب الله از یک سلاح جدید رونمایی کرد/ "الماس" بلای جان زره‌پوش‌های اسرائیل

 برتری مهندسی ایران در اختیار حزب الله

در سال‌های اخیر، جمهوری اسلامی ایران، به عنوان مهمترین متحد حزب‌الله، به پیشرفت‌های قابل‌توجهی در حوزه‌های مختلف فناوری نظامی دست یافته است و در موشک‌های کروز، پهپادها و سامانه‌های پدافند هوایی توانمندی خود را به نمایش گذاشته است. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم زرادخانه موشکی ایران، موشک الماس است.

 الماس که در ابتدا در سال ۲۰۲۰ رونمایی شد، اولین حضور خود را در صحنه جهانی با پهپاد شناسایی و نظارتی ابابیل-۳ تجربه کرد و در نمایشگاه‌های نظامی مورد توجه قرار گرفت.

تصاویر به دست آمده از ویدئوی منتشر شده از سوی حزب الله از به کار گیری این موشک در دو حمله اخیر در ناقوره و جل العلام مطابقت اسلحه استفاده شده را با نمونه ایرانی به وضوح نشان می‌دهد.

پیامدهای تاکتیکی الماس برای حزب الله

مسلح شدن حزب الله لبنان به موشک ضدتانک الماس سه پیامد تاکتیکی اصلی برای حزب الله در پی خواهد داشت تا از این سلاح جدید در میدان نبرد علیه نیروهای اشغالگر اسرائیل استفاده کند: نخستین پیامد کاربرد این سلاح، هدف قرار دادن نقاط آسیب‌پذیر دشمن با دقت بسیار بالا است؛ توانایی موشک الماس در ضربه زدن به تانک‌ها و خودروهای زرهی اسرائیلی از بالا، یعنی از ضعیف‌ترین زاویه زره آنها توان رزمی فوق العاده ای به رزمندگان حزب الله خواهد داد؛ حتی قفس‌های نصب‌شده روی تانک‌های اسرائیلی که عمدتاً برای مقابله با تهدیدات کوچک‌تری مانند مهمات پرتاب شده با کوادکوپتر طراحی شده‌اند توان مقابله در برابر موشک الماس را نخواهند داشت.

دومین پیامد تاکتیکی استفاده از الماس، شکست دادن سیستم‌های پرهزینه تروفی اسرائیل است؛ چرا که سیستم دفاعی اسرائیل، موسوم به «تروفی» یا همان «بادشکن» در برابر پرتابه‌هایی که از بالا می‌آیند ناکارآمد است و ویژگی منحصر به فرد موشک الماس حمله از بلای این موشک است.

وجه سوم برتری تاکتیکی الماس برای حزب الله، پیچیده کردن شیوه جست‌وجوی هدف برای سیستم‌های رهگیری و شناسایی اسرائیل است؛ درواقع پرتاب موشک از پشت موانع طبیعی، بدون خط دید مستقیم، یافتن تیراندازان یا مناطق پرتاب آنها را برای نیروهای دشمن تقریباً غیرممکن می‌کند و به این ترتیب الماس سطح مبارزه را فراتر از مبارزه با موشک‌های مستقیم پرتاب مانند کورنت خواهد برد.

الماس و افزایش هزینه درگیری با حزب الله

پیامدهای افشای  دسترسی حزب الله به موشک الماس فقط به پیامدهای درون میدان جنگ این سلاح محدود نمی‌ماند. افشای تاکتیکی این مسئله همچنین به مقامات ارشد نظامی اسرائیل در مورد خطرات احتمالی درگیری گسترده با لبنان هشدار می‌دهد چراکه اگر مقاومت این روش را برای ضربه زدن به خودروها و تجمعات نظامی دشمن اتخاذ کند، هزینه درگیری برای تل‌آویو می‌تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد. درست است که وجود الماس به تنهایی چشم انداز استراتژیک نبردها در جبهه شمالی علیه اسرائیل را تغییر نمی‌دهد، اما مکمل تسلیحات ضد زره نسل دوم مانند کونکورس روسی است. و از آنجایی که هر سلاح در میدان نبرد نقش خاصی را ایفا می‌کند، کاربرد دوسویه این تسلیحلات از سوی تیراندازان و برنامه ریزان راهبردی در تحمیل اراده حزب الله بر موجودیت اشغالگر بسیار مهم تلقی می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ژنرال امیر ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    0 0
    بچه های حزب الله این موشک را روی تانک مرکاوا4 تست کنید اگر جواب بدهد قطعا الماس لنگه نخواهد داشت