واشنگتن در دو مسیر متمایز در منطقه در حال فعالیت هست بطوریکه پس از گذشت یکصد و هفدهمین روز از جنگ غزه، آمریکا و رژیم صهیونیستی در عرصه میدانی و دیپلماسی در حال شکست هستند. لذا نخستین هدف سفر بلینکن برای رهایی کاخ سفید از باتلاقی است که تل آویو برای آنها ایجاد کرده است.

هدف «بلینکن» چیست؟ تنش زایی یا تنش زدایی/ وزیر خارجه آمریکا برای ششمین بار طی چهار ماه اخیر به تل‌آویو سفر می‌کند

در آستانه چهار ماهگی جنگ غزه، وزیر خارجه آمریکا در ششمین سفر خود به خاورمیانه، از ۳ تا ۵ فوریه به فلسطین اشغالی سفر می کند. طبق گمانه زنی های رسانه ای تمرکز گفت‌وگوهای «آنتونی بلینکن» در تل آویو حول توافق آتش‌بس و تبادل اسرا با حماس خواهد بود. حضور بلینکن در منطقه در حالی است که هر روز ابتکارات جدید اما بی نتیجه ای– طرح مشترک آمریکا، مصر، قطر؛ طرح انگلیس؛ طرح فرانسه و ... –برای صلح رو می شود که به علت اصرار صهیونیست ها بر ادامه جنگ و اشغالگری در غزه به ناکامی کشیده می شود. همچنین این اقدام با ادعای صلح طلبی در شرایطی است که واشنگتن در میانه حمایت های بی چون و چرای خود از تل آویو آن هم در میانه جنگ غزه، طبق آخرین توافق انجام شده، قرار است ۲۵ فروند جنگنده پنهان‌کار F35i و ۲۵ فروند جنگنده F-15IA در اختیار اسرائیل قرار دهد. ایالات متحده علاوه بر این ۱۲ فروند بالگرد آپاچی به اسرائیل خواهد داد.

هدف «بلینکن» چیست؟ تنش زایی یا تنش زدایی  / وزیر خارجه آمریکا برای ششمین بار طی چهار ماه اخیر به تل‌آویو سفر می‌کند

تلاش برای بازگرداندن قطار عادی سازی به ریل

با این اوصاف مشخص نیست که سفر کنونی وزیر خارجه آمریکا به منطقه با هدف تنش زایی است یا تنش زدایی. احمد دستمالچیان، سفیر پیشین ایران در لبنان طی گفت و گو با قدس در این باره، گفت: واشنگتن در دو مسیر متمایز در منطقه در حال فعالیت هست بطوریکه پس از گذشت یکصد و هفدهمین روز از جنگ غزه، آمریکا و  رژیم صهیونیستی در عرصه میدانی و دیپلماسی در حال شکست هستند. لذا نخستین هدف سفر بلینکن برای رهایی کاخ سفید از باتلاقی است که تل آویو برای آنها ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه بلینکن در این سفر به دنبال دست یابی به نتیجه نهایی از تل آویو هست، افزود: اولین مسئله ای که مقامات آمریکایی به خصوص بایدن به دنبال آن هستند فشار بر رژیم صهیونیستی به خصوص نتانیاهو برای پذیرش آتش بس می باشد. تا به امروز رفتار اسرائیلی ها برای واشنگتن هزینه های بسیاری ایجاد کرده است و از طرف دیگر ادامه این جنگ می تواند تبعات سنگینی برای امنیت منطقه ای و جهانی به همراه داشته باشد. واشنگتن در صدد است با همکاری  شرکای اروپایی خود از وقوع بحران های جدید در منطقه جلوگیری نماید و نشست روز های اخیر پاریس در همین راستا برگزار شد.

دستمالچیان در ادامه تصریح کرد: از طرف دیگر کاخ سفید به شدت نگران هم پیمانان عرب خود در منطقه است و در صدد است زمینه طرح عادی سازی ریاض با تل آویو را فراهم نمایند و به نوعی صلح ابراهیم را دوباره در غرب آسیا احیا کنند، چراکه با تحولاتی که امروز در منطقه در جریان است قطار عادی سازی روابط اعراب با رژیم صهیوینستی از ریل خارج شده و در میان مخالفت افکار عمومی  و ملت های مسلمان اجازه این کار را نخواهند داد.

ایران تنها حامی ملت فلسطین در جهان

کاردار پیشین ایران در عربستان با اشاره به تلاش واشنگتن برای نزدیک کردن دیدگاه ریاض و تل اویو در قضیه تشکیل دولت فلسطینی با بیان اینکه مردم فلسطین تا زمانی که حق انتخاب سرنوشت خود را نداشته باشند هر نوع تصمیمی برای آینده آنها با شکست همراهد خواهد شد، افزود: در دهه های گذشته نشست های بسیاری برای مردم فلسطین در شهرهای اسلو، دوحه، کمپ دیوید و اخیرا در پاریس برگزار شد که تمامی طرح هایی که در این مکان ها گرفته شد بصورت نیابتی از مردم فلسطین بود که تا به امروز تمامی آنها با شکست همراه بوده است.

دستمالچیان در ادامه تصریح کرد: امروز در جهان تنها کشوری که به حق و حقوق مردم فلسطین احترام و به آن ایمان دارد و در عمل به آن پایبند می باشد جمهوری اسلامی ایران است اما در مقابل کشورهای غربی و عربی فقط در گفتار به این موضوع عمل می کنند تمام رفتار و کردار اروپایی ها و کشورهای عربی در قبال مظلومیت ملت فلسطین تنها سخنی  است که از دهان آمریکا خارج می شود.

سفیر پیشین ایران در لبنان با اشاره به اینکه امروز امنیت اسرائیل توسط مردم آمریکا تامین می شود، افزود: لابی های اسرائیل درآمریکا با فشار بر کاخ سفید، این کشور را ملزم به تامین امنیت اسرائیل کرده اند و هزینه این عمل تنها از مالیات های است که مردم آمریکا به دولت پرداخت می کنند تا صرف تهیه سلاح و تسلیحات برای صهوینست ها شود، این امر منجربه نارضایتی عمومی در بین نمایندگان کنکره و حتی نخبگان سیاسی این کشور شده است.

هدف «بلینکن» چیست؟ تنش زایی یا تنش زدایی  / وزیر خارجه آمریکا برای ششمین بار طی چهار ماه اخیر به تل‌آویو سفر می‌کند

عدم خوش بینی به سفر بلینکن به منطقه

در ادامه مرتضی رحیمی، سفیر پیشین ایران در یمن در گفت و گو با قدس، گفت: نباید به سفرهای مقامات آمریکایی به ویژه سفر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به تل آویو، خوش بین بود. امروز رفتار صهیونیست ها در غزه، آمریکایی ها را وارد یک باتلاق گسترده در باب المندب، دریای سرخ، عراق و سوریه کرده است و تمام اهداف مقامات کاخ سفید خارج شدن از نقطه بحران در منطقه است. وی با اشاره به اینکه آمریکایی ها فرصت ریسک در منطقه را ندارند، افزود: واشنگتن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته و این کشور برای داشتن امتیاز و برگ برنده در داخل نیازمند کاهش تنش ها در عرصه بین المللی و منطقه غرب آسیا است و سفر بلینکن با این دیدگاه به تل آویو انجام می شود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه خود آمریکایی ها یکی از شرکای اصلی صهیونیست ها در غزه هستند، گفت: تمامی برنامه هایی که اسرائیلی ها در طی یکصدو هفده روز اخیر در غزه انجام دادند جزیی از طرح و نقشه های واشنگتن در این شهر بوده نسل کشی و کوچ اجباری مردمی نقشه ای بود که حماس در فلسطین خلع سلاح شود اما این نیرو تا به امروز با اقتدار در مقابل واشنگتن و تل آویو ایستاده است و محور مقاومت در منطقه به خصوص انصارالله در یمن معادلات جنگ را به خوبی تغییر داده اند.

او در ادامه تصریح کرد: مقامات کاخ سفید و حتی بایدن در سخنرانی های خود اعلام کردند اگر اسرائیلی در منطقه غرب آسیا وجود نداشت ما آن را ایجاد می کردیم و این نشان از توطئه های غرب برای مردم فلسطین در طی دهه های اخیر بوده است. ولی امروز مقاومت فلسطین توانسته موازنه قدرت را به نفع مردم غزه تغییر دهد.

رحیمی با اشاره به اینکه مردم فلسطین باید در برابر توطئه های آمریکا هوشیار باشند و به راحتی به پیشنهادات غربی ها اعتماد نکنند، گفت: در طی چهار ماه اخیر تمامی مواردی که برای آتش بس در غزه مطرح شده بر مبنای امتیاز کم به مردم فلسطین بوده اما مقاومت و حماس با هوشیاری آن را قبول نکردند در طی روزهای اخیر صهیونیست ها با رفتار نسل کشی و جلوگیری از ارسال کمک های انسان دوستانه به نوار غزه بزرگترین جنایت بشریت را مرتکب شدند و حتی آمریکایی ها مانع از کمک های مالی به آنروا شدند ولی امروز وزیر خارجه این کشور با رفتاری دوگانه به دنبال آتش بس در غزه است، این همان تناقص رفتاری است که در گفتار آمریکایی ها مشهود می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.