فوق‌تخصص گوارش کبد و بالغین از انجام موفقیت‌آمیز عمل ERCP در بیمارستان شهید بهشتی همدان خبر داد.

انجام موفقیت‌آمیز عمل ERCP در بیمارستان شهید بهشتی همدان

به گزارش قدس آنلاین، دکتر آرمان عبدی با بیان اینکه بعد از یک وقفه طولانی در عمل جراحی ERCP، این عمل با موفقیت بر روی یک بانوی جوان در بیمارستان شهید بهشتی انجام شد، افزود: زمان بستری، بهبودی و هزینه درمان در این نوع عمل نسبت به سایر عمل‌های جراحی باز بسیار کمتر است به‌گونه‌ای بیمار بلافاصله بعد از عمل به هوش آمده و در کمتر از ۲۴ ساعت می‌تواند از بیمارستان ترخیص شود.

وی ادامه داد: با توجه‌ به نیاز جامعه، عمل ERCP می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها مؤثر باشد و زمان بهبودی و بستری بیمار را کمتر و هزینه را کاهش دهد در ضمن بستر انجام عمل ERCP فراهم و در حال تکمیل شدن است.

فوق‌تخصص گوارش کبد و بالغین بیان کرد: ERCP از روش‌های تشخیص و درمانی پیشرفته است که بدون نیاز به بیهوشی عمیق انجام می‌شود، در این روش از یک اسکوپ انعطاف‌پذیر (آندوسکوپ) که ضخامت آن حدود ۱۰mm است، استفاده می‌شود، در واقع روشی حساس و تخصصی است که نیاز به آموزش‌های ویژه دارد و هر روز دایره این روش در حال گسترش است.

عبدی اضافه کرد: در روش ERCP، اسکوپ را از دهان عبور داده و از طریق مری وارد معده و اثنی‌عشر شده سپس یک لوله پلاستیکی کوچک از طریق آندوسکوپ عبور داده و وارد مجرای صفراوی یا CBD می‌شود. این وسیله ترکیبی از آندوسکوپی و رادیولوژی است.

فوق‌تخصص گوارش کبد و بالغین خاطرنشان کرد: ERCP نه‌تنها در درمان بلکه در تشخیص بسیاری از بیماری‌های پانکراس، مجاری صفراوی، کیسه صفرا و کبد استفاده می‌شود و می‌تواند تصاویری عالی از بیماری‌های مجاری، صفراوی لوزالمعده و کیسه صفرا را ثبت کند.

وی با بیان اینکه ERCP می‌تواند در هنگام تصویربرداری درمان‌های لازم برای بسیاری از بیماری‌ها انجام دهد، مطرح کرد: بیماری‌هایی که می‌تواند با ERCP تشخیص و مورد درمان قرار گیرد نظیر تومورها و سرطان‌های لوزالمعده، مجاری صفرا، بسته‌شدن مجرای صفراوی و ... است و پزشک می‌تواند با استفاده از این روش به عنوان ابزار تشخیصی بیماری‌های کبد، مجاری صفراوی و سرطان‌های آن ناحیه استفاده کند.

عبدی با بیان اینکه در حال حاضر تنها یک دستگاه ERCP در بیمارستان شهید بهشتی وجود دارد، تأکید کرد: با توجه‌ به حساسیت بالای این دستگاه و نیاز استان همدان به آن لازم است که دستگاه دوم ERCP خریداری شود که در صورت بروز مشکل بیماران منتظر تعمیر این دستگاه نشوند و دانشگاه دستگاه پشتیبان داشته باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.