وزیر امور خارجه اسبق ایران گفت: رضایت مردم از عملکرد دولت در مشارکت مردم مؤثر است. برای اولین بار در دو انتخابات گذشته رکورد منفی زدیم و زیر ۵۰ درصد مشارکت داشتیم. امروز هم کماکان این مؤلفه برای مشارکت اثرگذار است.

عملکرد دولت نقش تعیین کننده‌ای در افزایش مشارکت انتخابات دارد

به گزارش قدس خراسان، صبح روز پنجشنبه، همزمان با آغاز دهه مبارک فجر، اولین همایش بزرگ دانشگاهیان، فرهنگیان و آموزشگاه‌های عالی استان خراسان رضوی در مشهد برگزار شد

رئیس دفاتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی در ابتدای این همایش بیان کرد: چرا معادلات دشمن و تحریم‌های کمرشکن او علیه ملت ما جواب نمی‌دهد؟ ایمان مردم قطعاً نکته اصلی است و اجازه نمی‌دهد برنامه‌های دشمن نتیجه بدهد. حالا دشمن روی اصل مقاومت کار می‌کند و آن را هدف قرار می‌دهد. انتخابات یکی از نمادهای اصلی مقاومت و قدرت یک ملت و دولت است و حالا دشمن می‌خواهد آن را زیر سوال ببرد.

حجت‌الاسلام جواد مهدوی نسب افزود: در این اوضاع و احوال رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند همه آحاد مردم خود را موظف بدانند که علاوه بر شرکت در انتخابات، دیگران را هم به شرکت در این امر دعوت کنند، این یک وظیفه است. همچنین فرمودند همه کسانی که مخاطبانی دارند، وظیفه دارند مردم را به انتخابات دعوت کنند. مادرها باید در داخل و خارج از خانه نقش ایفا کنند. مساله حضور مردم در صحنه باید ترویج شود و هرکس صدایی دارد باید روی آن کار کند.

وی تاکید کرد: وقتی دشمن تمام قد در جنگ شناختی و ترکیبی ظاهر شده، ما برای مقابله چه کردیم؟ ما چه استفاده‌ای کردیم از امکاناتی که خداوند در اختیار ما قرار داده، برای حمایت از دین خدا و جریان انقلاب اسلامی؟ خداوند می‌فرماید از نعمت‌هایی که به شما بخشیدیم از شما سوال می‌کنیم، یکی از این نعمت‌ها نعمت انقلاب اسلامی و نظام اسلامی و خون شهداست و از ما سوال می‌پرسند که چقدر توانستیم از آن‌ها دفاع کنیم.

انتخابات راهی برای تحکیم مردمی بودن نظام است

پس از آن معاون عتف ستاد کل نیروهای مسلح نیز بیان کرد: یکی از آیات الهی که در اوایل انقلاب نیز زیاد می‌شنیدیم این بود که سرنوشتی قومی را تغییر نمی‌دهیم مگر آنکه خودشان بخواهند. بسیاری از قوم‌هایی که دچار عذاب شدند اتفاقاً پیشانی حرکت آن‌ها پیامبران بودند اما دچار انحراف شدند. خداوند وقتی نعمتی را به قومی می‌دهد، آن را نمی‌گیرد مگر آنکه خودشان بخواهند و از آن مراقبت نکنند و این قانون طبیعی و الهی است. ما نعمت بزرگ اطاعت از اهل بیت و نظام اسلامی را داریم که باید از آن مراقبت کنیم.

محمد مهدی‌نژاد ادامه داد: مشارکت در انتخابات مصداق بارز حراست از نعمت انقلاب است و بارها دیدیم هر جا مشارکت کمی ضعیف شده، هجمه‌های دشمن بیشتر شد. انتخابات مظهر جمهوریت و مردم سالاری دینی است. در رفراندوم اول انقلاب، حضرت امام در برابر تمایلات گروه‌های مختلف که معتقد بودند نظام باید جمهوری دموکرات اسلامی یا جمهوری خلق باشد، فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد. امام این عنوان را از آموزه‌های اسلامی اتخاذ کرده بودند. اسلام بدون جمهوریت و همراهی مردم برپا نمی‌شود. بنابراین جمهوری باید باشد. جمهوری اسلامی کلمه‌ای مکتبی و برگرفته از متن و بطن قرآن و تداوم حرکت آن مبتنی بر حضور دائم مردم در صحنه است.

وی در ادامه مطرح کرد: مأموریت سنگین پیامبر (ص) و اهل بیت از زمانی آغاز شد که مأموریت یافتند مردم را به سمت فلاح و رستگاری حرکت بدهند. این وظیفه‌ای بسیار مشکل است و نشان از ذات اسلامی این انقلاب دارد. انتخابات راهی برای تحکیم مردمی بودن به عنوان یک اصل مسلم و تهدید ناپذیر است و جمهوری اسلامی آن را پی خواهد گرفت.

مهدی‌نژاد با تاکید بر اینکه باید بدانیم در آینده چه در انتظار ماست تا بتوانیم درست برنامه ریزی کنیم گفت: دلایل حضور در انتخابات در ۴ حوزه عقلی، وطن‌دوستی، شرعی و انقلابی بیان می‌شود و برای هر تفکر و عقیده‌ای، در این ۴ حوزه دلایل محکمی وجود دارد. اما رسالت دانشگاهیان در انتخابات، حضور حداکثری خود و خانواده‌، تبیین و تشویق و ترغیب دیگران برای مشارکت است.

کاندیدای متخلف ممکن است روز قبل از رأی گیری حذف شود

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی که دیگر سخنران این همایش بود به امکان تبلیغات داوطلبان نمایندگی مجلس در تلویزیون اشاره کرد و گفت: از دیگر ادارات دولتی نیز می‌خواهیم امکانات خود را برای تبلیغات و گفت‌وگوی بیشتر با مردم اختیار داوطلبان بگذارند چراکه هر داوطلب در تلویزیون تنها ۲۰ دقیقه برای معرفی خود فرصت دارد.

محمدکمال سروی‌ها افزود: در قانون جدید، قدرت کمیسیون پیشگیری از جرایم انتخابات بیشتر شده است. اگر این کمیسیون تخلفی را از نامزدی ببیند و آن تخلف رفع نشود، تا قبل از روز رأی گیری می‌تواند آن فرد را از دور انتخابات حذف کند. کسی که صاحب کرسی قانون‌گذاری می‌شود، خود باید قانونمند باشد و اگر بخواهد تخلف کند برخورد جدی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در مشهد حدود ۳ هزار و ۷۰۰ پیش ثبت نام داشتیم و بیش از ۱۷۴۴ نفر واجد شرایط مرحله اول شدند گفت: در این دوره اتفاق خوبی افتاده و داوطلب از پرونده خود باخبر است و دلایل عدم احراز را می‌داند. ما در این انتخابات کمیت گسترده‌ای داریم که شامل ۵۵ نفر اصلاح طلب، ۳۵ نفر عضو حزب اعتدال، ۱۵۰ نفر اصولگرا و حدود ۵۰۰ نفر هم مستقل بودند و حزب سیاسی خاصی نداشتند. همچنین ۹۸ نفر از داوطلبان خانم بودند. بنابراین در هر طیفی گستردگی و کمیت داشتیم اما توجه به کیفیت معضل ماست چراکه اگر مجلس کارآمد داشته باشیم مشکلات حل می‌شود.

احزاب حق ندارند بگویند در انتخابات شرکت نمی‌کنیم

وزیر امور خارجه اسبق جمهوری اسلامی ایران نیز که در این همایش و در جمع دانشگاهیان استان حضور داشت بیان کرد: در شرایطی که بنای جدی حفظ وضع موجود بود، امام (ره) طوفانی شد که نظم باتلاق گونه آن دوران را بهم زد. امام به نقش مردم باور داشت و وقتی می‌گفت مردم ما از مردم عهد امیرالمؤمنین و پیامبر (ص) بالاترند، واقعیتی را که به آن ایمان داشت می‌گفت و معتقد بود مردم باید نقش و جایگاه خود را در نظام داشته باشند. صرفاً هم با نگاه غربی به مردم نگاه نمی‌کرد و باور داشت مردم باید در متن انقلاب باشند.

منوچهر متکی افزود: یکی از سوغاتی‌های امام همین انتخابات بود. ما قبل از انقلاب انتخابات داشتیم اما حق انتخاب نداشتیم. پیش از آن برای ما مردم محرز بود که نماینده‌ها از پیش مشخص شده‌اند. امام این حق را به ملت ما برگرداند. در اولین تعریف نسبت به انتخابات در نظام جمهوری اسلامی می‌گوئیم که نماد مردم سالاری و حضور مردم است.

وی احزاب و جریان‌های مختلف سیاسی را یکی از مؤلفه‌های مؤثر در انتخابات برشمرد و افزود: احزاب و جریان‌های سیاسی حق ندارند بگویند ما در انتخابات شرکت نمی‌کنیم. مجموعه نیروهای وابسته به نظام جمهوری اسلامی هیچگاه اعلام نکردند در انتخابات شرکت نمی‌کنند، گاهی در انتخابات مختلف به نتیجه رسیدند و گاهی نه، اما هیچگاه نگفتند شرکت نمی‌کنیم. این باید به یک میثاق نامه ملی تبدیل شود که احزاب مختلف تعهد خود را به صندوق‌های رأی به عنوان تعیین کننده حکمرانی نشان بدهند.

وی افزود: محور دیگری که برای انتخابات نقش آفرین است، شخصیت‌ها و چهره‌های شناخته شده سیاسی هستند. تهران ۲۴ هزار شهید تقدیم انقلاب کرده است، یعنی ده درصد شهدای کشور از تهران هستند اما هنوز تعهد لازم برای بهره‌گیری از حق و تعیین سرنوشت خود را ندارد. فلذا میانگین مشارکت در تهران نصف میانگین کشوری است. دولت‌ها نیز دیگر نقش‌آفرینان اساسی در افزایش مشارکت انتخاباتی هستند. رضایت مردم از عملکرد دولت در مشارکت مردم مؤثر است. برای اولین بار در دو انتخابات گذشته رکورد منفی زدیم و زیر ۵۰ درصد مشارکت داشتیم. امروز هم کماکان این مؤلفه برای مشارکت اثرگذار است.

متکی ادامه داد: ما فراز و فرودهای مختلفی داشتیم و ناکارامدی‌های مختلفی را دیدیم اما وقتی زمام تصمیم‌گیری‌های کلیدی برای کشور می‌شد، می‌گفتیم گله‌ها سر جای خود، ما به خاطر امام و انقلاب به صحنه می‌آییم. مردم با فتنه سال گذشته مواجهه شدند که بنا بود تا اسفند امسال ادامه پیدا کند و محصول آن در انتخابات چیده شود تا جمهوری اسلامی به مردم خود ببازد و کاهش مشارکت داشته باشد. در حالی که آمریکا با ۳۰ درصد مشارکت انتخابات کنگره را برگزار کرد و هیچکس حرفی نزد. در جمهوری اسلامی، که جامعه‌ای مستقل و متکی به مبانی مکتب اسلام و جمهوریت است، مردم نقش محوری و. کلیدی دارند و دیگرانی هم خارج از این مرز به این نقش چشم دوختند.

برای افزایش مشارکت باید به نخبگان روی بیاوریم

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی با تاکید بر اینکه رمز اصلی انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی است گفت: جمهوری اسلامی ابتکار امام (ره) بود. اگر به دستاوردهای انقلاب نگاه کنیم، نمی‌توانیم موفقیت‌ها را منفک از جمهوری اسلامی بدانیم. پیروزی در دفاع مقدس مدیون پای کار آمدن مردم است. یا اگر در حوزه علمی و فناوری به موفقیت رسیدیم، به خاطر رشد و تعالی مردم در سایه تعلیمات دینی است. این‌ها را نباید خارج از خط جمهوریت و اسلامیت بدانیم.

حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد گفت: انتخابات ۱۱ اسفند چهلمین انتخابات جمهوری اسلامی ایران است. چرا اساتید دانشگاه به دانشجویان خود نمی‌گویند از مدعیان دموکراسی سوال کنند که در طول ۴۵ سال چند انتخابات و با چند درصد مشارکت برگزار کردند؟ جمهوری اسلامی به دلیل باورمندی عمیق و همه جانبه به اسلام و مردم، رقیبی در برگزاری انتخابات و مشارکت ندارد و در میدان دادن به مردم و نقش ملت، سرآمد است.

وی به میانگین درصد مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری ادوار مختلف اشاره کرد و گفت: در مجموع انتخابات ریاست جمهوری در همه دوره‌ها، ۶۸.۴ مشارکت مردمی داشتیم. ما انتخاباتی با ۹۵ درصد، ۹۴ درصد و ۹۳ درصد مشارکت داشتیم و باید آن‌ها را برای نسل جوان بازگو کنیم.

وی تاکید کرد: باید در بحث افزایش مشارکت به نوآوری و ابتکار بیشتر توجه کنیم. باید به سراغ نخبگان و جوانترها برویم. اساتید به سمت دانشجویان بروند و به آن‌ها میدان بدهند تا نقش‌آفرین باشند. به دنبال اسم‌ها و آرمان‌های تکراری نباشیم‌؛ اگر به نخبگانی که چندان شناخته شده نباشند میدان بدهیم می‌توانند خیلی مؤثر واقع شوند. فراموش نکنیم که خط امام و رهبری نباید در جریان رقابت‌ها و گفت‌وگوها و فعالیت‌های مجموعه‌های مختلف سیاسی تضعیف بشود.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.