تا حدود دو سال قبل بیش از ۶۰ درصد زنان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در رتبه استادیاری قرار داشتند و همین یعنی استادان خانم خانواده محور هستند و کارهای علمی را بر پست‌های اجرایی ترجیح می‌دهند .

تفاوت کار استادان خانم با آقایان استاد در دانشگاه ها چیست؟

فاطمه یزدیان، مشاور رئیس دانشگاه تهران در امور زنان و خانواده و رئیس مرکز مطالعات زنان و خانواده در مورد فعالیت‌های زنان در حوزه‌های مدیریتی اظهار کرد: زنان فقط مناصب مدیریتی نمی‌خواهند. تا حدود دو سال قبل بیش از ۶۰ درصد زنان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در رتبه استادیاری قرار داشتند و همین یعنی استادان خانم خانواده محور هستند و کارهای علمی را بر پست‌های اجرایی ترجیح می‌دهند و بیشتر بر نقش آفرینی مادری خود تمرکز می‌کنند.

رئیس مرکز مطالعات زنان و خانواده تصریح کرد: اگر بانوانی می‌خواهند در کنار مادر بودن، وارد پست‌های مدیریتی شوند، بستگی به توانمندی خودشان دارند، اما شاید این پرسش ایجاد شود که چرا بستر برای بانوان علاقه‌مند و توانمند فراهم نمی‌شود؟

یزدیان اضافه کرد: متاسفانه نهادی که می‌خواهد در این خصوص تصمیم‌گیری کند کمی مردانه است. اگر بتوانیم برای بانوان در کنار آقایان عدالت جنسیتی ایجاد کنیم و انتخاب‌ها بر اساس توانمندی افراد باشد، دیگر چنین پرسشی ایجاد نمی‌شود.

مشاور رئیس دانشگاه تهران در امور بانوان و خانواده بیان کرد: در دانشگاه تهران تلاش برای عدالت جنسیتی انجام شد و ما آماری از بانوانی که به پست‌های اجرایی در دانشگاه هستند به دست آوردیم و ارزیابی‌هایی روی آن صورت گرفت و بعد از کار روی تست‌ها، متوجه شدیم نیاز به تقویت برخی خصوصیات در زنان احساس می‌شود.

رئیس مرکز مطالعات زنان و خانواده خاطرنشان کرد: زنان توانمند هستند، ولی توان افزایی لازم است تا بتوانیم از بین آن‌ها، علاقه‌مندان به سمت‌های مدیریتی و اجرایی را به رئیس دانشگاه معرفی کنیم و بگوییم این افراد علاوه بر اینکه توانمند و علاقه‌مند هستند، توان افزایی هم داشته اند.

او در ادامه با تاکید به اینکه نمی‌توان گفت در آقایان چنین ضعف‌هایی وجود ندارد، توضیح داد: مطمئنا آن‌ها نیز ضعف دارند و باید توان افزا شوند. زنان فرهیخته دوست دارند در هر جایگاهی که قرار می‌گیرند، وقت کافی صرف کنند و بیشترین توان خود را بگذارند.

یزدیان افزود: در حال حاضر نمی‌توان این نکته را به افراد القا کرد بلکه با برگزاری کلاس‌های پیشرفته، می‌توان نظام مدیریتی آقایان را اقناع کرد تا ببینند که زنان با چه توانمندی‌هایی می‌توانند در گروه‌های برابر با مردان قرار بگیرند.

رئیس مرکز مطالعات زنان و خانواده عنوان کرد: در گام بعدی در خصوص زنان توان افزایی شده، می‌توان نسبت مدیریتی را افزایش داد. در دو سال اخیر با همین رویکرد نقش‌های مدیریتی زنان دو برابر شده است.

او در مورد شناسایی آسیب‌های اجتماعی که متوجه دختران دانشجو است، اظهار کرد: ما با مرکز مشاوره و خوابگاه‌ها در ارتباط مستقیم هستیم و در این مسیر قدم گذاشته‌ایم و راهکارهای خوبی را هم پیدا کرده‌ایم؛ مهمترین راهکار این است که حتما باید مراکز نوآوری و خانه‌های خلاق را بیشتر کنیم به این دلیل که اگر ما بستر مناسبی غیر از مباحث کلاس درسی برای دانشجویان فراهم کنیم تا بتوانند کارآفرینی کنند، نتیجه خوبی حاصل می‌شود.

مشاور رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: دانشجوها با مشغولیت در مراکز نوآوری و حمایتی که از سوی دانشگاه دریافت می‌کنند از آسیب‌های مختلف روحی دور می‌شوند. همچنین برای افرادی که در کارآفرینی پیش رفته باشند، وام ضمانتی از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری می‌دهیم.

رئیس مرکز مطالعات زنان و خانواده بیان کرد: با افزایش تعداد چنین حمایت‌ها و فضاهای کارآفرینی می‌توانیم آسیب‌ها را کنترل کنیم و در واقع قبل از وقوع هر نوع آسیب، پیشگیری کرده‌ایم نه اینکه صرفا رفع آسیب کنیم. این دست کنترل‌ها وقتی زیاد شود تعداد آسیب‌ها نیز کم می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.