تحلیلگران مسائل بین المللمعتقدند، تجربیات گذشته مجادله سیاسی و به تبع آن مبارزه نظامی بر روی زمین حاکی از تلاش واشنگتن برای ایجاد فضایی فریبنده علیه بغداد و متحد شماره یک آن یعنی تهران می‌باشد

جنگ زرگری آمریکا برای تغییر معادلات منطقه

جنگ غزه همچنان ادامه دارد و گروه‌های مختلف محور مقاومت در سرتاسر منطقه تلاش زیادی می‌کنند تا ضربات محکمی به اشغالگران آمریکایی و اسراییلی بزنند. شامگاه یکشنبه ، حمله پهپادی به برج 22 در نزدیکی پایگاه التنف در مرز سوریه و اردن انجام شد که منجر به کشته شدن 3 نظامی و زخمی شدن 8 نظامی دیگر آمریکایی شد. هرچند که این اولین حمله به مواضع نیروهای ایالات متحده نبوده و قطعا هم آخرین حمله نخواهد بود ، ولیکن به ظاهر باعث خشم و عصبانیت مقامات کاخ سفید و شخص جوبایدن رئیس جمهور این کشور شده بود.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا هم در ادامه این موضوع اعلام کرده بود ، واکنش ما لزوما تک مرحله ای نیست و شاید در چند مرحله انجام شود. برخی منابع از پرواز هواپیماهای سوخت رسان پایگاه های هوایی العدید خبر دادند ؛ پایگاهی که محل اسقرار حجم زیادی از نیروهای نظامی و هواگردهای راهبردی بمب افکن ، ترابری ، سوخت رسان و جنگنده‌هایی همچون اف 15 ، اف 16 و یا اف 18 سوپر هورنت می‌باشد.

شبکه خبری الجزیره چهارشنبه شب گزارش داد که جان کربی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایالات متحده آمریکا در جمع خبرنگاران با تکرار ادعاها علیه مقاومت اسلامی عراق گفت : ایالات متحده بر این باور است که این حمله توسط "گروه‌های مقاومت اسلامی عراق" ، گروهی که شامل زیر مجموعه‌ی شبه‌نظامی "کتائب حزب‌الله" است، برنامه‌ریزی، سازماندهی و تسهیل‌شده و "جو بایدن" نیز معتقد است که آنچه مهم می‌باشد پاسخ به شیوه‌ای مناسب برای این حمله است ؛ رییس جمهور، جو بایدن در حال بررسی گزینه‌های تلافی جویانه برای حمله است و او گفته این پاسخ به یکباره نخواهد داد.

جان کربی در واکنش به بیانیه گروه "کتائب حزب الله عراق" مبنی بر تعلیق عملیات نظامی و امنیتی علیه نیروهای اشغالگر به منظور جلوگیری از تحت فشار قرار دادن دولت عراق را رد کرد. او گفت که این گروه به تنهایی در این حمله دخیل نبوده‌است. کتائب حزب الله عراق روز گذشته اعلام کرد : عملیات نظامی و امنیتی خود علیه نیروهای (اشغالگر) آمریکایی را برای جلوگیری از تنگنا قرار گرفتن دولت عراق متوقف می‌کند ولی از مردم غزه به روش‌های دیگر حمایت خواهد کرد.

وی همچنین گفت : آمریکا اعتمادی به بیانیه گروه کتائب حزب‌الله ندارد و به شیوه (مناسب خودش ) به حملات پاسخ خواهد داد. مسئول هماهنگ کننده راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در ادامه واکنش کاخ سفید به حمله پایگاه آمریکا در اردن گفت : اهمیتی به آنچه که نمایندگان ایران (گروه‌های مقاومت) می‌گویند نمی‌دهیم ، چرا که آنان به نیروها و منافع ما حمله کردند و در زمان نزدیک انتقام این حمله را خواهیم گرفت.

پیش از این هم "پاتریک رایدر" سخنگوی پنتاگون، در واکنش به بیانیه کتائب حزب‌الله عراق درباره تعلیق عملیاتش علیه نیروهای امریکایی در منطقه گفته بود : صدای عمل بلندتر از صدای حرف است. رایدر نسبت به عواقب کشته شدن نیروهای آمریکایی هشدار داد ، این حملات با پاسخ مواجه خواهد شد و تأکید کرد که بعد از حمله به منطقه برج 22 در مرز اردن و سوریه، 3 حمله به مواضع نیروهای ایالات متحده انجام شده است. وی مدعی شد ، آنها حملات خود را متوقف نکردند و ما هم به نحوی که خود انتخاب کنیم پاسخ خواهیم داد.

چرایی توقف حملات مقاومت اسلامی عراق علیه آمریکا

کشور عراق دارای گروه‌های مختلف مقاومت اسلامی هست که از زمان جنگ ایران و عراق شکل گرفته شد و سازماندهی آنها تا پس از حمله آمریکا در سال 2003 به عراق نیز همچنان ادامه داشت. روند نظم دهی و فعال کردن گروه‌های مقاومت اسلامی عراق حتی بعد از داعش نیز ادامه داشت و بعد از بحران داعش شکل جدی‌تری به خود گرفت. بعد از شروع تحولات سریع در منطقه پس از شکست داعش ، طرح اخراج ایالات متحده آمریکا از منطقه آغاز شد ؛ پارلمان عراق در سال 2020 قانون اخراج نظامیان آمریکایی را تصویب کرد ولیکن تا کنون این قانون توسط دولت‌های مختلف این کشور اجرایی نشده است. تقریبا در 5 یا 6 سال اخیر ، گروه‌های مقاومت اسلامی عراق بارها به مواضع نیروهای اشغالگر خارجی به رهبری آمریکا حملاتی را با موشک ، راکت و خمپاره و پهپاد انجام داده است. پس از عملیات طوفان الاقصی و در ادامه آن جنگ گسترده‌ی غزه و حملات وحشیانه اسراییل بر این باریکه ، محور مقاومت به ویژه مقاومت عراق این حملات تشدید و ضربه‌های زیادی را به آمریکا به عنوان حامی و پشتیبان اسراییل زده است.

تهدید شیاع السودانی به استعفا از نخست وزیری

اما علت توقف حملات گروه‌ ( کتائب حزب‌الله ) مقاومت اسلامی عراق در خاک این کشور علیه اهداف و مواضع آمریکایی همچون پایگاه عین الاسد ، التاجی و اربیل تا حد زیادی ناشی از فشار ایالات متحده به دولت فعلی عراق و شخص نخست وزیر می‌باشد. طبق گزارش منابع غیر رسمی ، فشاری که در پی آن شخص شیاع السودانی ، "کتاب حزب‌الله" را تهدید به استعفا کرد ؛ تهدیدی که باعث توقف عملیات‌ها علیه نظامیان اشغالگر آمریکایی در عراق شده است. وی در جلسه‌ای که اخیرا با رهبران مقاومت داشت دوباره درخواست می‌کند که حملات گروه‌های عراقی به آمریکا موقف شود و گرنه استعفا خواهد داد. ظاهرا این درخواست صرفا برای اهداف آمریکایی اعلام شده است و نه اسراییلی چرا که مقاومت اسلامی عراق روز پنجشنبه  اعلام کرد به بندر راهبردی حیفا در شمال اراضی اشغالی حملاتی را با پهپاد انجام داده است. ناگفته نماند دیدار یک ساعته تعدادی از مقامات عراقی با مقامات آمریکایی در فرودگاه بغداد به بهانه نقص فنی هواپیما ، احتمالا تاکید بر همین موضوع بوده است.

هرچند مقاومت اسلامی این کشور در گذشته حملاتی به اهداف صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین انجام داده بود؛ ولیکن این حمله در پس گزارش‌های غیر رسمی و بعضا ضد و نقیض شبکه‌های خبری و رسانه‌های منطقه غرب آسیا مبنی بر تهدید نظامی ایالات متحده و فشارهای درون کشور عراق برای جلوگیری از ادامه حملات منتشر شد. این موضوع موید تداوم راهبرد و راهکنش مقاومت اسلامی عراق مبنی بر خروج نظامی آمریکا از منطقه و ضربات پی‌درپی بر آنها با عملیات‌های ایذایی و یا حمله به منافع اقتصادی صهیونیست‌ها ، برای فشار بیشتر بر ایالات متحده به عنوان متحده اصلی اسراییل در منطقه و جهان می‌باشد.

همچنین، از آنجایی که بار اصلی حملات گروه‌های مقاومت اسلامی به مواضع آمریکایی و اهداف اسراییلی به عهده کتاب حزب‌الله عراق بوده ، تحمیل توقف حملات نیز بیشتر بر روی این گروه بوده است. اما "جنبش النجباء" که یکی از اصلی ترین گروه‌های مقامت اسلامی در عراق می‌باشد، نسبت به این موضوع ، هنوز چیزی نه اعلام کرده و نه چیزی برای آن اعلام شده است. توجه به این نکته قابل ذکر می‌باشد که هر یک از گروه‌های عراقی به تنهایی توانایی بالایی برای ضربه زدن به منافع ایالات متحده در خاک خودشان را درند و احتمال توقف دائمی یا توقفی که باعث تنفس نظامیان اشغالگر آمریکایی بشود بعید به نظر می‌رسد. 

تلاش آمریکا و اسراییل برای فریب و ضربه به محور مقاومت

تحلیلگران مسائل بین الملل (منطقه غرب آسیا) معتقدند، تجربیات قبلی مجادله سیاسی و به تبع آن مبارزه نظامی بر روی زمین حاکی از تلاش واشنگتن برای ایجاد فضایی فریبنده علیه بغداد و متحد شماره یک آن یعنی تهران می‌باشد ؛ چرا که همواره ضربات تعیین کننده و تاثیرگذار ولو با کسب موفقیت حداقلی ، زمانی بوده که اجرای سناریوهای توطئه‌ای در پس و پیرامون همراه ساختن افکار عمومی مردمان منطقه توسط سلسله عملیات‌های رسانه‌ای با اهداف سیاسی -راهبردی بوده است.

ایالات متحده و رژیم اشغالگر صهیونیستی بارها تلاش‌هایی برای ایجاد خلاء اقدامات عملی در حاشیه و یا پیوست بیانیه‌های سیاسی محور مقاومت داشته‌اند. ضمن اینکه آمریکا با بزرگ نمایی تهدیدات خود نسبت به گروه‌های مقاومت در دو کشور عراق و سوریه ، قصد منفعل کردن و کاهش فشار از جانب این دو جبهه را دارد و بدیهی است که باعث تغییر حالت آفندی به پدافندی می‌شود.  

ادامه راهبرد و راهکنش محور مقاومت در مقابل اشغالگران

آگاهان سیاسی اعتقاد دارند ، افزایش فشار بر جبهه غربی-عبری به رهبری آمریکا باعث می‌شود منافع مادی-معنوی سیاسی بیشتر نصیب محور مقاومت شود. از آنجا که ایالات متحده عملا همراه همیشگی رژیم صهیونیستی بوده ، دو وجه راهبردی را نباید غافل شد.

نخست اینکه ، محور مقاومت مشغول درگیری‌های مقطعی و ایذایی با آمریکا چه در عراق و چه در سوریه حتی جنوب شبه جزیره عربستان در آب‌های خلیج عدن ، تنگه باب المندب و یا دریای سرخ نشده و برنامه بلند مدت یکسان بدون توقف در حملات بر علیه اسراییل را پیگیری کند. چرا که ضربات محکم و ادامه دار نه تنها باعث توقف جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم غزه می‌شود بلکه آنها را وادار به دادن امتیازاتی جهت قطع درگیری‌ها و یا کاهش حملات محور مقاومت علیه اشغالگران اسراییلی می‌شود.

دوم ، زمین و زمان ، سرعت و طول جریان نبرد علیه اشغالگران ، باید توسط جبهه مقاومت تدوین ، تعیین و اجرایی شود. چرا که در صورت غفلت از این دو نکته امکان دریافت ضربات سخت از آمریکا و یا ائتلاف‌های فرامنطقه‌‎ای همچون " ائتلاف نگهبان دریا " متحمل می‌باشد. تجربه ثابت کرده هر وقت دشمنان جبهه مقاومت تحت فشار واقع شوند ، تشنج خبری-رسانه‌ای را در دستور کار خود قرار می‌دهند. بدین شکل که با بازی رسانه‌ای سعی در قطع یا کاهش حملات علیه خودشان را اجرایی می‌کنند.

لازم به ذکر است ، جبهه غربی-عبری تاکنون نیز در یک طرح چند وجهی با کمک متحدان و شرکای منطقه‌ای خودش همچون ترکیه، مصر، عربستان، قطر و امارات متحده عربی به دنبال اهرم فشاری علیه حماس بوده که بتواند اسرای اسراییلی را از دست مقاومت فلسطین خارج ، و برای توقف حملات وحشیانه بر روی سر مردمان غزه نه به شکل عملی و نه حتی روی کاغذ هیچ تضمینی بدهد.

ضمن اینکه نگاهی به وضعیت چند جبهه غزه ، حزب‌الله لبنان ، سوریه - عراق و یمن گواه این موضوع می‌باشد که اسراییل با کمک همکاری ائتلافی قصد دارد حزب‌الله را به عقب براند و با دخالت فرانسوی‌ها یک دولت ضد حزب‌الله و ضد ایرانی را در بیروت روی کار بیاورد. ناگفته نماند که از بدو تاسیس کشور لبنان در 22 نوامبر سال 1943 ، فرانسه در ساختار سیاسی و اداری آن همیشه دخالت کرده‌ است.

همچنین خبر آتش بس پیشنهادی دیروز که یکی از مفاد آن ، نه خارج شدن کامل نظامیان صهیونیست از غزه ، بلکه استقرار آنها در مناطق به اصطلاح دور از جمعیت غزه نشان از ادامه سیاست ددمنشانه و خوی وحشیگیری صهیونیست‌ها می‌باشد.

خبرنگار: حمید اسدی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.