خون فروشی و همکاری خیانت بار چند کشور عربی با رژیم صهیونیستی آن هم در اوج جنایات اشغالگران در غزه برای بسیاری غیر قابل باور بود اما اکنون همه شواهد از همکاری آنها برای خلاصی تل آویو از فشارهای اقتصادی ناشی از حملات مقاومت حکایت دارد

در خدمت و خیانت شیخ‌نشین‌ها! / افشاگری شبکه عبری از صف کامیون‌های حامل کالا از امارات و عربستان برای اسرائیل

چندی پیش و درست در اوج حملات موشکی و پهپادی انصارالله یمن به اهداف رژیم صهیونیستی در دریای سرخ، انتشار تصویری، نگاه ناظران تحولات بین الملل را به خود جلب کرد. عکس منتشر شده چندین مقام اسرائیلی را در حالی که قاب بزرگی روبروی آنها قرار داشت که در آن مسیری زمینی از امارات تا عربستان سعودی و سپس اردن و فلسطین اشغالی را نشان می داد و آنها در حال بحث و گفت و گو بر سر این موضوع بودند را به نمایش می گذاشت. همان هنگام بسیاری از دسیسه جدید ریاض و ابوظبی و همکاری پشت پرده آنها با تل آویو برای دور زدن محاصره اعمال شده توسط رزمندگان یمنی در دریای سرخ پرده برداشتند.

اما این خون فروشی و همکاری خیانت بار چند کشور عربی با رژیم صهیونیستی آن هم در اوج جنایات اشغالگران در غزه برای بسیاری غیر قابل باور بود. با این حال اکنون همه شواهد از همکاری این محور عربی با رژیم صهیونیستی برای خلاصی تل آویو از فشارهای اقتصادی ناشی از حملات مقاومت حکایت دارد.

بازی در زمین دشمن

رسانه‌های عبری تاکنون چندین بار به این موضوع پرداخته و نوشته‌اند که اسرائیل در شرایطی که «حوثی‌ها» مانع حرکت کشتی‌ها به سمت بندر ایلات می‌شوند، کمک سعودی‌ها و اماراتی‌ها را یک موهبت می‌دانند. در آخرین مورد خبرگار شبکه ۱۳ اسرائیل روز گذشته برای تهیه گزارشی میدانی به مرز اردن رفته است، گذرگاه «شیخ حسین/ نهر الاردن» گذرگاهی که اردن را به کرانه باختری متصل می‌کند. به گفته گزارشگر شبکه، اینجا اتفاقی به شکل محرمانه در حال رخ دادن است، جایی که دهها کامیون به فلسطین اشغالی کالا وارد می‌کنند. این رسانه تصاویری از ده ها کامیون حامل کالا از مقصد بنادر امارات و عربستان سعودی به مقصد فلسطین اشغالی را به تصویر می کشد، آن هم نه برای کمک‌ به غزه، بلکه برای شکستن محاصره‌ای که یمنی‌ها در دریای سرخ بر اسرائیل تحمیل کرده‌اند!

گذر از روی خون فلسطینی ها

به طور دقیق مشخص نیست که روزانه چه تعداد کامیون از این گذرگاه وارد اسرائیل می‌شود، اما چندی پیش «حنان فریدمن» رئیس شرکت «تراکنت» اسرائیل که اداره این گذرگاه را در دست دارد به روزنامه یدیعوت احارانوت گفته بود که این گذرگاه ظرفیت پذیرش روزانه ۳۰۰ کامیون را داراست.

در اوایل ماه جاری میلادی، شرکت حمل و نقل اسرائیلی تراک‌نت قراردادی با اماراتی‌ها منتقد کرد. در جریان این توافق به منظور آسانی حمل و نقل بار توسط کامیون‌ها، یک جاده زمینی دوطرفه بنادر دبی و بحرین را با گذر از عربستان سعودی و اردن به بندر حیفا و مصر متصل می‌کند؛ جایی که محموله‌ها می‌توانند ادامه مسیر خود را به سمت اروپا طی کنند.

با حملات نیروهای مسلح یمن به کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که عازم بندر ایلات هستند، فشار اقتصادی شدیدی متوجه تل آویو شده است، اما به قول روزنامه یدیعوت احارانوت، ریاض و ابوظبی تلاش دارند برای کاهش فشار اقتصادی و دور زدن محاصره یمنی‌ها در دریای سرخ به اسرائیل کمک کنند. شرکت‌های کشتیرانی اسرائیلی به جای دور زدن آفریقا و رسیدن به اسرائیل از طریق یک مسیر طولانی و گران‌قیمت، محموله‌های خود را در بنادر امارات و عربستان در خلیج فارس پیاده می‌کنند و از آن‌جا کالاها با کامیون از طریق خاک عربستان و سپس اردن به سمت فلسطین اشغالی منتقل می‌شوند. تا پیش از حملات یمنی‌ها، هزینه هر کانتینر به مقصد فلسطین اشغالی ۲۰۰۰ دلار بود و اما اکنون به ۸۰۰۰ دلار افزایش یافته است و اگر پیش از این کشتی‌ها یک ماهه خود را به اسرائیل می‌رساندند، اکنون این زمان دو برابر شده است. در این میان حمل کانتینرهای یک کشتی از عربستان یا بحرین و امارات به اسرائیل بین ۱۵ الی ۲۰ روز طول می‌کشد. رژیم صهیونیستی به خاطر حملات یمن در دریای سرخ تا کنون بیش از ۳ میلیارد دلار متضرر شده است و با حساب اینکه نیروهای مسلح یمن تصمیم گرفته‌ مانع همه کشتی‌های عازم بنادر اسرائیل صرف نظر از ملیت‌ آنها شود، این رقم خسارت احتمالاً  به بیش از ۶.۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

گفتنی سات طرح ایجاد کریدور زمینی از کشورهای عربی به اسرائیل، پیش از آغاز عملیات طوفان الاقصی مطرح شده بود اما عدم روابط دیپلماتیک عربستان با اسرائیل منجر به موانعی در اجرای این طرح شده بود. به نظر جنگ فلسطین باعث شده تا اسرائیل با واسطه گری امارات و آمریکا و همچنین اعطای امتیازات به شرکت های عربی اجرای کریدور زمینی را تسریع کند و بدون عادی سازی روابط با عربستان، همکاریهای اقتصادی با کشورهای عربی را شروع کند. در این میان شیخ نشین های عربی هم بی تفاوت به جنایات اتفاق افتاده در غزه در مسیر طراحی شده غربی عبری گام می نهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.