۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷
کد خبر: 961891

مازندران جزو ۲ استان اول کشور از حیث پیری جمعیت است که به باور صاحبنظران با تداوم افول ازدواج و فرزندآوری و افزایش اقشار سالمند چالش های اجتماعی قابل توجهی طی چند دهه آینده گریبان‌گیر این دیار خواهد شد.

مازندران چگونه پیر شد؟

به گزارش قدس آنلاین،  ‌اکنون مازندران بعد از گیلان پیرترین استان کشور به شمار می رود و از سوی دیگر داده های آماری نهادهای متولی امر بیانگر این است که روند پیری جمعیت مازندران حدود سه دهه آینده آنچنان گریبانگیر این استان خواهد شد که در آنزمان چهره های پیر بیشتری به نسبت چهره های جوانان، نوجوانان و میانسال را در جامعه شاهد خواهیم بود.

سرعت پیری جمعیت مازندران هم اکنون آنچنان بالاست که میانگین های کشوری را در نوردیده است به طوریکه میانگین جمعیت سالمندی کشور حدود ۱۰ درصد است و این رقم در استان ۱۵ درصد است و متاسفانه مازندران در این حوزه جزو استان عنوان دار کشور به شمار می رود و با نگاهی به آمارهای موجود این مساله دور از ذهن نیست که ناقوس پیرترین استان های برای چند سال آینده مطمنا برای مازندران نواخته خواهد شد.

در این پیوند معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: مازندران به عنوان دومین استان سالمند کشور اعلام شد که این امر در آینده استان از حیث جمعیت چالش آفرین است.

دکتر محمدرضا عادل مشهدسری افزود: بهبود شرایط زندگی، افزایش طول عمر و افزایش امید به زندگی منجر به افزایش جمعیت سالمندان در تمامی جهان شده است.

وی افزود: ایران هم با ۱۱ درصد جمعیت سالمند از این قاعده مستثنی نیست و طبق پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی طی ۲۶ سال آینده تعداد افراد سالمند تقریبا ۲ برابر خواهد شد.

این مقام مسوول با بیان این که، مازندران دومین استان سالمند کشور است و روند پیر شدن جمعیت مازندران به نسبت آمار کشوری با شتاب بیشتری در جریان است، ادامه داد: ۸۰ هزار نفر از جمعیت شهرستان بابل سالمند هستند که ۵۶ درصد در شهر و ۴۴ درصد در روستا سکونت دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: ۴۸ درصد میانسال، ۱۷ درصد نوجوان، ۱۵ درصد سالمند، ۱۵ درصد جوان و ۵ درصد کودک، هرم سنی جمعیت شهرستان بابل را تشکیل می‌دهند.

وی گفت: اعلام ممنوعیت توزیع رایگان اقلام مرتبط با پیشگیری از بارداری، برگزاری آموزش مجازی و چهره به چهره ی فرزند آوری به هنگام، پیامدهای تک‌فرزندی و مشاوره فرزند آوری برای زنان واجد شرایط از مجموعه اقدامات انجام‌شده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل بوده است.

دکتر عادل مشهد سری همچنین در ادامه افزود: برگزاری کلاس‌های آموزشی با عناوین ازدواج به هنگام و نقش ازدواج در سلامت و پیشگیری از سقط و تأثیر سقط‌جنین بر سلامت مادر ویژه بانوان گروه هدف برنامه در سطح مراکز شهری و روستایی، برگزاری منظم جلسات ماهانه قرارگاه جوانی جمعیت در دفتر ریاست دانشگاه علوم پزشکی بابل، برگزاری کلاس های آموزشی و مشاوره پیش و پس از ازدواج برای جوانان و خانواده‌های آنان از دیگر اقدامات معاونت بهداشتی است.

وی بیان کرد: ارائه آموزش مهارت زندگی و روابط بین فردی جهت پیشگیری از طلاق، آموزش پیشگیری از عوامل قابل‌اجتناب ناباروری و راه‌اندازی مرکز ناباروری سطح ۲ حضرت فاطمه الزهرا (س)، برگزاری کلاس‌های آموزشی ترویج ازدواج آسان به مناسبت هفته ازدواج و برگزاری دوره‌های آموزشی عوامل خطر در بارداری در راستای بارداری و زایمان ایمن و ترویج زایمان طبیعی نیز انجام‌شده است.

وی در ادامه بیان داشت: تشویق همکاران و مادران باردار دارای فرزند سوم یا بیشتر با اهدای کارت هدیه به مناسبت هفته ملی جمعیت و تقدیر از همکاران بهورز در مراسم جشن روز بهورز توسط ریاست دانشگاه که عملکرد خوبی را درزمینه ارتقای نرخ باروری کلی یا TFR داشتند، بوده است.

این مسوول اذعان داشت: نتیجه این اقدامات افزایش نرخ باروری کلی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ بوده است که امیدواریم با استعانت از درگاه خداوند و مجموعه تلاش همکاران این دانشگاه، در زمینه ترویج ازدواج و فرزند آوری، در سالهای آینده شاهد رشد بیشتر جمعیت این شهرستان باشیم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.