مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: احیا و مراقبت از تالاب‌ها یکی از راهکارهای موثر در کنترل ریزگردها در استان است.

احیای تالاب‌ها راهکار کنترل ریزگردها در خراسان رضوی است

به گزارش قدس خراسان، مهدی اله پور به مناسبت روزجهاتی تالاب‌ها افزود: هم اکنون درخراسان رضوی ۱۱ تالاب حایز اهمیت وجود دارد که توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان تحت حفاظت و حمایت قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: اثر طبیعی ملی دریاچه "بزنگان"، رودخانه حفاظت شده "کشف رود"، رودخانه حفاظت شده "تجن"، "چشمه سبز" در داخل منطقه حفاظت شده بینالود، کال "مژن آباد" در داخل منطقه حفاظ شده سیرخون، "کال شور" سبزوار در داخل پناهگاه حیات وحش شیراحمد، رودخانه "زنگلانلو" در داخل منطقه حفاظت شده ارس سیستان، کال شور گناباد در داخل منطقه شکار ممنوع نوبهار و سه کوهک، کال شور نیشابور در داخل منطقه شکار ممنوع رئیسی، رودخانه "هریرود" در داخل منطقه شکار ممنوع مرزی درفهرست مناطق تحت مدیریت این اداره کل است.

وی، ضرورت شناخت ارزش‌ها و قابلیت‌های تالاب را نخستین گام برای حفظ و احیای آنها برشمرد و ادامه داد: تالاب ها نقاط قوت و ضعفی دارند که از موارد نقاط ضعف و مشکلات تالاب‌ها می‌توان به عدم تخصیص حقابه زیست محیطی تالاب‌ها و رودخانه‌ها، عدم تعیین و تامین حقابه زیست محیطی حوضه‌های آبریز (اترک،قره قوم، مرکزی و خواف) به منظور پایداری جریان زیست محیطی اشاره کرد.

اله پور افزود: عدم تخصیص بودجه و اعتبارات لازم برای مطالعه و اجرای طرح‌های تالابی و رودخانه‌ها، آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های کشاورزی و دامداری، بهره برداری بی رویه و ناپایدار از تالاب‌ها، رسوب گذاری و فرسایش تالاب‌ها، تخریب تالاب‌ها و تبدیل به اراضی کشاورزی، آتش سوزی و خشکسالی‌های متمادی عدم تعیین حد بستر و حریم تالاب‌ها از دیگر موارد نقاط ضعف است.

وی عدم تدوین برنامه معیشت پایدار و سازگار با اکوسیستم آبی تالاب‌ها و رودخانه‌ها، پراکندگی و افزایش جمعیت انسانی در بالادست و حاشیه تالاب‌ها و رودخانه‌ها را از موارد قابل ذکر در این زمینه دانست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: از جمله نقاط قوت تالاب‌های استان برخورداری از ظرفیت ها و پشتوانه‌های قانونی مانند ماده ۲۵ قانون هوای پاک، ماده ۳۵ برنامه ششم و آیین نامه نحوه حفاظت و احیا و مدیریت تالاب‌ها، برخورداری از حمایت‌های بین المللی از جمله کنوانسیون رامسر است.

اله پور افزود: در موضوع مدیریت تالاب‌ها عوامل مختلفی اثرگذار هستند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تغییرات اقلیمی است و مهمترین تالاب استان یعنی دریاچه "بزنگان" که نگین سبزی در طبیعت استان به شمار می‌رود به شدت متأثر از تغییرات اقلیمی است.

وی ادامه داد: اقدامات احیایی تالاب‌های استان طی ۲ سال اخیر با جدیت درحال پیگیری و انجام است و از نمونه اقدامات این اداره کل در راستای حفظ تالاب‌ها می‌توان به تعیین حدود مرز رودخانه و فنس کشی، تأمین تجهیزات و لوازم حفاظتی تالاب، مرمت، تکمیل و بازسازی سازه‌های ثابت واحدهای حفاظتی پایش و دیده بانی تالاب، تدوین و اجرای برنامه عملیاتی ظرفیت سازی مشارکت، آگاهی رسانی با هدف مشارکت ذینفعان در حفاظت، مدیریت، بهره برداری و احیای تالاب، تأمین و تکمیل تجهیزات تالاب با استفاده از فناوری های نوین جهت ارتقای ضریب حفاظتی تالاب اشاره کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: اجرای عملیات احیای تالاب بزنگان، تامین و تکمیل تجهیزات تالاب با استفاده از فناوری های نوین جهت ارتقاء ضریب حفاظتی تالاب، تدوین و اجرای برنامه عملیاتی ظرفیت سازی، مشارکت، آگاهی رسانی با هدف مشارکت ذی نفعان در حفاظت، مدیریت، بهره برداری و احیاء تالاب، اجرای عملیات احیای تالاب‌ها از طریق به کارگیری راهکارهای بیومهندسی، بیومکانیکی، اصلاح فیزیکی، لایروبی و بازگشایی و تغذیه مصنوعی از اقدامات موثر انجام شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.