بامداد روز شنبه بود که بایدن از حمله به پایگاه‌های سپاه و شبه‌نظامیان وابسته در عراق و سوریه خبر داد. وی با بیان اینکه «پاسخ ما از امروز آغاز شد»، گفت: «این حملات در زمان‌ها و مکان‌هایی که ما انتخاب می‌کنیم، ادامه خواهد یافت.

بایدن و جست‌وجوی رأی در دیرالزور/ خطای راهبردی آمریکا در حمله به مواضع جبهه مقاومت

به گزارش قدس آنلاین، همه کسانی که ممکن است به دنبال آسیب زدن به ما باشند این را بدانند: اگر به یک آمریکایی آسیب بزنید، ما پاسخ خواهیم داد». ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد در «اولین لایه» از واکنش تلافی‌جویانه خود، به بیش از ۸۵ هدف با ۱۲۵ موشک نقطه‌زن، بمب‌های دقیق و هدایت‌شونده حمله کرده است. براساس اعلام دولت عراق در این حملات مناطق «عکاشات» و «القائم» در غرب عراق و چند نقطه غیرنظامی در مجاورت این مناطق توسط جنگنده‌های آمریکایی هدف قرار گرفته است.

در واکنش به حملات آمریکا، ناصر کنعانی این حملات را ناقض حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و سوریه، حقوق بین‌الملل و نقض صریح منشور ملل متحد خواند و افزود: افزون بر حمایت تمام عیار آمریکا از چهار ماه حملات بی‌امان و وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه ساکنان غزه و کرانه غربی و نیز حملات نظامی به یمن و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور، حمله به سوریه و عراق، اقدام ماجراجویانه و خطای راهبردی دیگری توسط دولت آمریکاست که نتیجه‌ای جز تشدید تنش و بی‌ثباتی در منطقه نخواهد داشت. برای بررسی ابعاد بیشتر این حمله و علل پشت پرده آن، با کارشناس بین‌الملل دکتر عماد هلالات به گفت‌وگو نشستیم.

آقای دکتر بفرمایید علت اصلی طراحی  عملیات حمله آمریکا به پایگاه‌های جبهه مقاومت چه بود؟
واقعیت امر این است که این مسئله هم بازخورد داخلی در آمریکا داشت و هم خارجی. برای افکار عمومی ایالات متحده بسیار مهم است که این حملات اتفاق بیفتد. تقریباً در هفته گذشته در حمله به پایگاه برج ۲۲ و منطقه التنف سه نظامی آمریکایی کشته و ۳۵ تا۴۰ نفر مجروح شدند. بخشی از دموکرات‌ها و به‌خصوص جمهوری خواهان، فشار زیادی بر آمریکا وارد کردند که بازدارندگی ایالات متحده کاهش یافته است و ایالات متحده باید باردیگر بازدارندگی خود را در منطقه افزایش دهد. تاکنون ۱۸۵ حمله به پایگاه آمریکایی صورت گرفته بود که به دنبال آن، ارزیابی افکار عمومی این بود که این‌ها به دلیل نبود بازدارندگی و واکنش نشان ندادن به حملات، خواست قاطع افکار عمومی بوده است.


سی‌ان‌ان در یادداشتی نوشته است شاید تهران و واشنگتن در این بحران خوشحال می‌شوند که خود را از رویارویی مستقیم نجات دهند. اما سرو صداهای اطراف این حمله بسیار بلند است. به نظر شما آیا این مسئله حقیقت دارد؟
آمریکایی‌ها به‌شدت به‌دنبال این بودند جنگ در غزه انجام نشود. نامه‌های مختلف به سازمان ملل و مجامع بین‌المللی ارسال کردند. حتی در سفرهای بلینکن به منطقه، این پیام مطرح شده که آمریکا نمی‌خواهد جنگ را گسترش دهد. اما این بار واکنش جبهه مقاومت متفاوت بود. جبهه مقاومت اعلام کرد اگر قرار است جنگ گسترش نیابد، باید عملیات در غزه متوقف شود. اما پس از عملیات برج ۲۲ یا در التنف میان اردن و سوریه، وضعیت دگرگون شد و آمریکایی‌ها در تقلای حفظ بازدارندگی بودند.

چه اقدامات دیشب چه اقدامات هفته گذشته برای این است که پیامی برای داخل ارسال شود که آمریکا با تحولات منطقه بیگانه نیست و واکنش قاطع نشان خواهد داد. البته عقل حکم می‌کند وقتی یک هفته فرصت مقابله دارید تمام مسائل عقلانی را لحاظ کنید و جبهه مقاومت این عقلانیت را برای تخلیه پایگاه‌های محتمل نشان داد.

آیا درگیری‌ها تداوم خواهد داشت و به ایران کشیده می‌شود؟
آمریکایی‌ها به هیچ عنوان به دنبال آن نیستند که جنگ گسترش پیدا کند؛ چون نزاع میان ایران و آمریکا کل منطقه را درگیر خواهد کرد، نه شرایط آمریکا و نه شرایط جمهوری اسلامی ایجاب نمی‌کند وارد جنگ منطقه‌ای شوند. بنابراین هدف ضربات، ایران نخواهد بود و نوک پیکان ضربات احتمالاً عراق، سوریه و یمن باشد و ضربات از این پس جنبه نمادین خواهد داشت و بیشتر برای اقناع افکار عمومی داخل خواهد بود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.