مدیرکل گمرک استان سمنان از سیر صعودی روند صادرات در این استان طی سال‌های اخیر خبر داد و گفت: صادرات استان نسبت به سال گذشته و ارزش دلاری صادرات هر ماه نسبت به ماه قبل آن رشد صعودی داشته است.

سیر صعودی واردات مواد اولیه و پرشتاب‌تر شدن چرخ صنایع سمنان

به گزارش قدس آنلاین، مرتضی حاجیان‌نژاد در قالب سلسله نشست‌های خبری «مشارکت قوی، ایران قوی» به تشریح دستاوردها و عملکرد این اداره کل در استان پرداخت و اظهار کرد: رشد صادرات در استان سمنان طی سال‌های اخیر و از جمله در سال ۱۴۰۲ همواره بیشتر از میانگین کشوری بوده است.

وی با اشاره به صادرات استان در ۱۰ ماهه امسال خاطرنشان کرد: استان سمنان در ۱۰ ماهه امسال ۲۹۰ هزار تن کالای صادراتی به ارزش حدود ۱۲۰ میلیون دلار صادرات از گمرک استان، دفتر گمرکی شاهرود و دفتر گمرکی منطقه ویژه اقتصادی گرمسار به بازارهای هدف داشته است.

مدیرکل گمرک استان سمنان خاطرنشان کرد: سیمان، کربنات سدیم، روغن پایه، شیرخشک، هیدروژن کربن، گریس، نمک و..از مهمترین کالاهای صادر شده از گمرکات استان طی سال جاری بوده است.

۵ مقصد عمده صادراتی گمرکات استان سمنان

حاجیان‌نژاد با اشاره به پنج مقصد عمده صادراتی گمرکات استان با بیان اینکه استان سمنان در این ۱۰ ماهه به ۳۹ کشور جهان صادرات داشته اضافه کرد: عراق، افغانستان، ترکیه، روسیه و ترکمنستان به ترتیب بیشترین صادرات را از استان سمنان داشتند.

وی از رشد ۲۴ درصدی صادرات این استان از نظر وزنی خبر داد و تصریح کرد: صادرات استان از نظر ارزش دلاری نیز طی این بازه ۱۰ ماهه بالغ بر ۳۴ درصد رشد داشته است.

مدیرکل گمرک استان سمنان از رشد سه درصدی میانگین ارزش دلاری هر تن کالای صادراتی در این استان خبر داد و گفت: ارزش هر تن کالای صادراتی استان سمنان طی این ۱۰ ماه با سه درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۴۱۲ دلار در هر تن افزایش یافته است.

وی از وجود ۱۳۸ شرکت صادراتی فعال در ۱۰ ماهه امسال خبر داد و اظهار کرد: تمامی محموله‌های صادراتی این بازه زمانی توسط این ۱۳۸ شرکت صادر شده است.

حاجیان‌نژاد در خصوص برنامه‌های گمرک برای کاهش صادرات موادمعدنی خام گفت: عمده تمرکز گمرک استان بر این بوده که از صادرات موادخام اولیه پرهیز شود.

مدیرکل گمرک استان سمنان با بیان اینکه عمده اظهارنامه‌های گمرکی این استان در مسیر زرد قرار گرفته است، ادامه داد: صادرات در فرآیند مسیر زرد به گونه‌ای است که کالای صادراتی مستقیما به سمت گمرک خروجی می‌رود.

وی یادآوری کرد: از مجموع ۵۴۰۰ اظهارنامه‌ی ۱۰ ماه گذشته گمرکات استان، ۳۷۴۰ اظهار نامه در مسیر زرد قرار گرفتند.

سیر صعودی واردات مواد اولیه و پرشتاب‌تر شدن چرخ صنایع سمنان

مدیرکل گمرک استان سمنان واردات این استان در ۱۰ ماه گذشته را ۳۱ هزار و ۱۰۴ تن اعلام و خاطرنشان کرد: در این مدت ۹۷ میلیون و ۴۳۲ دلار کالا به گمرک استان وارد شده است که عمده این کالاها نیز مواد اولیه کارخانجات و ماشین آلات خط تولید بودند. تقریبا واردات چندانی در بحث کالاهای مصرفی و لوکس نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: نخ پنبه‌ای، وسائل نساجی، شاسی، دیزل ژنراتور، ماشین آلات خط تولید، رنگ نساجی، ماژل پنل تلویزیونی و.. عمده کالاهای وارد شده به گمرکات استان در این مدت بودند.

مدیرکل گمرک استان سمنان با بیان اینکه واردات استان از ۲۸ کشور جهان انجام شده است، گفت: ترکیه، چین و ازبکستان در صدر لیست بازار واردات گمرک استان هستند.

رشد ۱۳۴ درصدی واردات مواد اولیه و شتاب بیشتر چرخ صنایع استان سمنان

وی از رشد ۱۳۴ درصدی واردات مواد اولیه در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: این روند افزایشی در واردات مواد اولیه گویای این است که وضعیت تولید در استان روند رو به بهبودی در ۱۰ ماهه امسال داشته و چرخ واحدهای صنعتی و تولیدی با شتاب بیشتری به گردش درآمده است.

حاجیان‌نژاد از درآمد ۳۴۱ میلیارد تومانی گمرک استان از ابتدای سال تاکنون خبر داد و تصریح کرد: ۲۵۸ میلیارد تومان از این درآمد، مالیات بر ارزش افزوده بوده است که این رقم می‌تواند به روند توسعه در استان کمک شایانی کند.

مدیرکل گمرک استان سمنان با اشاره به آمار امانات پستی در گمرک استان گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۰۴ بسته پستی در بخش صادرات و ۱۵ بسته در بخش واردات در استان ثبت شده است.

وی از بررسی ۲۶۷ پرونده قاچاق کالا طی ۱۰ ماه گذشته خبر داد و افزود: ارزش این پرونده‌ها که عمدتا مواد غذایی بودند بالغ بر ۱۱۱ میلیارد تومان بوده است.

مدیرکل گمرک استان با بیان اینکه این پرونده‌ها با ظن قاجاق به گمرک استان ارسال شدند، اضافه کرد: این پرونده‌ها پس از بررسی کارشناسانه برای صدور رای به تعزیرات حکومتی استان ارسال شدند.

وی از وجود سه منطقه آزاد اقتصادی گرمسار، سمنان و دامغان به عنوان یک ظرفیت بسیار مهم در بحث گمرک نام برد و اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی گرمسار در یک سال گذشته هم در حوزه صادرات و هم در دیگر مباحث گمرکی عملکرد بسیار خوبی داشته است.

دفتر گمرکی منطقه ویژه اقتصادی گرمسار به اداره ارتقا می‌یابد

وی از اخذ مجوز صادرات و واردات از طریق منطقه ویژه اقتصادی سمنان در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: یکی از برنامه‌های گمرک استان ارتقاء دفتر گمرکی منطقه ویژه اقتصادی گرمسار به سطح اداره است.

مدیرکل گمرک استان سمنان با اشاره به وجود چندین شهرک صنعتی در شهرستان گرمسار افزود: با توجه به اینکه چهار شهرک صنعتی بزرگ در ایوانکی و چند شهرک نیز در گرمسار وجود دارد که اکثرا سالانه صادرات قابل توجهی دارند، ارتقاء دفتر گمرکی گرمسار به اداره می‌تواند زمینه افزایش صادرات و فعالیت‌های گمرکی را در این شهرستان بیش از پیش فراهم کند.

سیر صعودی واردات مواد اولیه و پرشتاب‌تر شدن چرخ صنایع سمنان

وی افزود: گمرک استان طی دو و نیم سال دولت سیزدهم خدمات گمرکی مناسبی به صادرکنندگان و واردکنندگان ارائه داده و همین به افزایش شرکت‌های صادراتی در استان کمک کرده است.

مدیرکل گمرک استان سمنان اظهار کرد: تعداد شرکت‌های صادرکننده از ۹۶ شرکت در سال ۱۴۰۱ به ۱۳۸ شرکت در بهمن ماه ۱۴۰۲ افزایش یافتند.

چرایی صادرات برخی کالاهای استان به نام دیگر استان‌ها؟

حاجیان‌نژاد گفت: در تلاش هستیم که شمار این شرکت‌ها را تا پایان امسال به ۱۵۰ شرکت افزایش دهیم.

این مسئول در پاسخ به پرسش در ارتباط با ظرفیت‌های صادراتی متنوع استان و صدور برخی از کالاهای تولیدی استان به نام دیگر استان‌ها، با تائید وجود چنین رویه‌ای اظهار کرد: بدون تردید مجموع کالاهایی که از استان سمنان به بازارهای جهانی صادر می‌شود بسیار فراتر از رقم فعلی است. به طور مثال گاهی صادرکنندگان سیمان ۱۰ تا ۲۰ کامیون را با هم و از طریق یک گمرک مرزی صادر می‌کنند یا برخی از کالاها از طریق بنادر و یا برخی گمرک‌های بزرگ مثل خوزستان صادر می‌شوند.

مدیرکل گمرک استان سمنان ادامه داد: در همین راستا از دفتر گمرکی شاهرود خواستیم برای پوشش برخی کالاهای صادراتی اقدام به صدور کالا در ساعات غیراداری و یا صدور بدون پلمب کالا بپردازد تا صادرکننده امکان تجمیع کالا و رغبت به صدور کالاهایی مانند سیمان و یا مواد معدنی از گمرکات استان را داشته باشد.

سیر صعودی واردات مواد اولیه و پرشتاب‌تر شدن چرخ صنایع سمنان

وی با بیان اینکه قانونگذار به گمرک‌های ستادی اختیارات ویژه‌تری مانند صادرات با کامیون روباز را داده است، افزود: البته کالاهایی که در مسیر قرمز تعریف می‌شوند شرایط خاص خود را داشته و باید حتما پلمب و به مقصد گمرک خروجی صادر شوند.

وی افزود: با پیگیری‌های گمرک استان در سال ۱۴۰۱ و تفویض اختیار گمرک کشور به استان، اگر در استان چنانچه شرکت صادراتی سابقه تخلف نداشته باشد و راهداری استان نیز تائید کند که کامیون واجد پلمب وجود ندارد، حتی در صادرات برخی کالاهای در مسیر قرمز نیز تحت شرایطی می‌توان کالا را با کامیون روباز نیز به گمرک خروجی انتقال داد.

حاجیان‌نژاد با بیان اینکه به منظور تسهیل کار صادرکنندگان گمرک استان ارزیابی‌ها را در محل انجام می‌دهد، اظهار کرد: در ۹۰ درصد کالاهای صادراتی استان سمنان، ارزیابی در واحدهای تولیدی انجام می‌شود. البته در موارد جزئی و خاصی نظیر فرآورده‌های نفتی فرآیند کار الزاما باید در داخل گمرک و با حضور کارشناس اداره کل استاندارد انجام شود تا در فرآیند صدور تسریع شود.

یک مجلس قوی قوانین محکم‌تری تقنین می‌کند

مدیرکل گمرک استان در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به در پیش بودن انتخابات اسفندماه گفت: بی‌شک انتخابات نقش بسیار مهمی در رشد و توسعه کشور دارد.

وی از مجلس به عنوان یکی از ارکان مهم حاکمیت نام برد و تصریح کرد: بدون شک وجود یک مجلس قوی و نمایندگان کارشناس، متخصص و متعهد و انقلابی به تقنین قوانین محکم‌تر و موثرتری می‌انجامد لذا همه ما به عنوان شهروندان این کشور وظیفه داریم که در انتخابات مشارکت حداکثری داشته باشیم.

این عضو کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید تاکید کرد: حضور حداکثری آحاد مردم و مشارکت قوی در پای صندوق‌های رای در حوزه‌های مختلف اقتصادی کشور نیز اثرات جدی برجای می‌گذارد.

حاجیان‌نژاد ادامه داد: برپایی یک انتخابات باشکوه با حضور آحاد مردم می‌تواند علاوه بر گشایش‌های اقتصادی به فرآیند رشد و توسعه کشور قوام بیشتری ببخشد.

مدیرکل گمرک استان با تاکید بر اینکه مردم ایران و خصوصا استان سمنان همواره پای نظام و انقلاب بودند، گفت: بدون تردید در ۱۱ اسفند امسال نیز شاهد حضور باشکوه آنان در پای صندوق‌های رای خواهیم بود. حضور حداکثری مردم در انتخابات به اقتدار ایران اسلامی کمک شایانی می‌کند.
 

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.