رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: ۶۰ هزار هکتار از زمین‌های زراعی استان زیر کشت گیاهان دارویی قرار دارد و رشد ۴۰ درصدی در زمینه گیاهان دارویی داشته‌ایم.

۶۰ هزار هکتار از زمین‌های زراعی خراسان رضوی زیر کشت گیاهان دارویی

به گزارش قدس خراسان، غلامرضا قنبری در نشست خبری که صبح امروز در سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد ضمن تبریک ایام دهه فجر اظهار کرد: در خراسان رضوی ۸۵۲ هزار هکتار سطح زیرکشت محصولات زراعی و باغی است و قریب به ۱۶ میلیون واحد دامی فعال است.

وی افزود: خراسان رضوی در مجموع بیش از ۷ میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و آبزیان با ارزش ناخالص اقتصادی بیش از یک میلیون و ۴۵۶ هزار و ۲۳۴ میلیارد ریال دارد و از این نظر در رتبه سوم جایگاه اقتصادی کشاورزی کشوری هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با تشریح نرخ رشد منفی استان در بخش کشاورزی عنوان کرد: در سال گذشته به طور کلی نرخ رشد بخش کشاورزی در کشور منفی بود و در استان این عدد منفی ۲/۴ بود اما با این وجود مثبت ۱/۲ را رقم زدیم که دلیل این رشد وجود محصولات مزیت داری مانند پسته و زعفران است که نقش تعیین کننده در رشد کشاورزی کشور دارند.

قنبری به اجرای طرح الگوی کشت در استان اشاره کرد و گفت: از دستاوردهای خراسان رضوی در برنامه دولت تحقق الگوی کشت است که از سال گذشته در استان با برش‌های ملی ابلاغ شد و در حال حاضر برش‌های شهرستانی تهیه و به شهرستان‌ها ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در استان تناسب مزیت‌ها، طرح الگوی کشت، آمایش سرزمینی و الگوی کشت در حال انجام با انحراف کلی فاصله چندانی نداشت ما نسبت به خیلی از استان‌های کشور از انحراف کمتری برخوردار هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان توسعه گشت گلخانه‌ای را محور محور اصلی برنامه‌های این سازمان عنوان و تشریح کرد: با توجه به ظرفیت استان و توسعه کشت گیاهان گلخانه‌ای در دو سال اخیر ۳۰ درصد از کشت گلخانه‌ای نسبت به سال‌های قبل بیشتر است و یکی از بحث‌های جدی در دستور کار سازمان توسعه گیاهان دارویی بود که با توجه به مزیت‌های که در حوزه گیاهان دارویی استان دارد بالغ بر ۶۰ هزار هکتار کشت گیاهان دارویی را داشته‌ایم که این میزان نسبت به سال‌های گذشته ۴۰ درصد افزایش داشته است.

قنبری گفت: توزیع بذرهای اصلاح شده را برای اصلاح و نوسازی و جایگزینی باغات و توسعه جوان سازی باغات در دستور کار قرار دادیم تا بتوانیم در صرفه جویی منابع، آب و افرایش بهره وری که از بحث‌های اصلی است اقدام سازنده داشته باشیم و طی دو سال اخیر بالغ بر ۱۹ هزار هکتار بحث توسعه و جوان سازی باغات اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به اهمیت کاهش ضایعات کشاورزی با توسعه ناوگان و ماشین آلات تصریح کرد: در بخش تجهیز و نوسازی ناوگان بهش کشاورزی ۳۷۰۰ دستگاه نوسازی شده و درجه مکانیزاسیون استان از ۷۰ به حدود ۷۴ درصد افزایش یافته است که نقش مهمی در افزایش بهره وری در بخش کشاورزی به ویژه کاهش ضایعات دارد.

قنبری با تاکید بر استفاده از ارقام جدید بذرهای کشاورزی گفت: در سال گذشته سه رقم گندم جدید را به بخش کشاورزی از طریق مرکز تحقیقات کشاورزی استان معرفی کردیم تا راندمان تولید و بهره‌وری افزایش یابد و به دلیل معرفی بذرهای اصلاح شده، انجام عملیات‌های مقابله با سرما افزایش با وجود سرمای شدید میزان خرید گندم نسبت به سال رشد داشته‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به رشد ۱۲۰ درصدی در توسعه آبیاری تحت فشار در استان اشاره و ادامه داد: بالغ بر ۸۰ تا ۹۰ هزار تن تولید گوشت قرمز در سال داریم که به نسبت بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تن صادرات گوشت قرمز به استان‌های دیگر داریم و توانسته‌ایم از ۵ زنجیره تولید گوشت سفید امروز به ۱۱ زنجیره برسیم.

وی افزود: در حوزه آبزیان در گذشته تولیدی نداشته ایم و اما در حال حاضر در استان خراسان رضوی بالغ بر ۱۲ هزار تن تولید داریم و مشکل ما در بحث آبزیان تأمین خوراک آنان است که در این زمینه دو کارخانه تأمین خوراک آبزیان ایجاد شد که بالغ بر ۷۰ هزار تن طرفیت این کارخانجات است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.