استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران گفت: در وضعیتی که شرایط و مشوق های مورد نیاز برای ذخیره سازی گاز توسط صنایع پیش بینی شده است، اگر صنایع به این کار اقدام نکنند، دلیلی برای گلایه در زمستان در مورد قطع گازشان وجود ندارد.

شرایط و مشوق‌های لازم برای ذخیره‌سازی گاز توسط صنایع فراهم شده است؛ صنایع عذری برای عدم ذخیره‌سازی گاز ندارند

ذخیره‌سازی گاز مهم‌ترین و کلیدی‌ترین راهکار برای رفع ناترازی مقطعی در زمان افزایش مصرف گاز توسط بخش‌های خانگی در فصول سرد سال است. استفاده از این رویکرد در کشورهای اروپایی به طور متوسط معادل ۲۵ درصد کل مصرف و در کشورهای مختلف نیز به صورت میانگین حدود ۱۲ درصد است.

اصلی‌ترین بخشی که به گاز نیاز دارند و ذخیره سازی برایشان کاملاً اقتصادی و به صرفه است؛ بخش صنایع هستند. با توجه به مشکلات مربوط به عدم تامین پایدار گاز موردنیاز صنایع به دلیل افزایش مصرف در بخش خانگی، ذخیره‌سازی گاز و افزایش تولیدات صنایع برای آن‌ها کاملا به صرفه است و در کشورهای اروپایی نیز بخش بزرگی از مخازن ذخیره‌سازی گاز برای صنایع است.

از طرف دیگر ایران در فصول گرم سال گاز مازاد دارد که می‌تواند آن را به جای صادرات، به سمت ذخیره سازی گاز توسط صنایع در قالب ‌های مختلف از جمله CNG، LPG، LNG و گازطبیعی سوق دهد. در همین راستا، در ابتدای سال جاری، به تمامی صنایع دارای کمبود گازی در فصل زمستان اطلاع داده شد که در صورت سرمایه‌گذاری در زمینه ی ایجاد مخازن ذخیره‌سازی گاز، به میزان تمام ظرفیت مخزن مربوطه، گاز طبیعی یا CNG و LPG، LNG در اختیار آن ها قرار داده خواهد شد.

در ادامه نظرات حسن مرادی، استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران را در خصوص لزوم ذخیره سازی گاز توسط صنایع می خوانید.

مرادی در خصوص تأمین گاز صنایع در زمستان امسال خاطرنشان کرد: امسال عوامل مختلفی دست به دست هم دادند تا بتوانیم زمستان را با قطعی کمتر گاز صنایع پیش ببریم. سرمای شدید را در کشور به ویژه در تهران شاهد نبودیم، مردم مساعدت خوبی در زمینه ی مصرف داشتند و تبلیغات مناسبی هم در این زمینه انجام شد و مدیریت خوبی داشتیم.

وی ادامه داد: در شرایطی که فاصله ی طولانی بین فصول گرم و سرد سال داریم، باید ذخیره سازی گاز را در دستور کار قرار دهیم تا برای تأمین گاز صنایع در زمان اوج مصرف به مشکل نخوریم.

این کارشناس انرژی گفت: دولت امکاناتی در زمینه ی ذخیره سازی گاز در بخش های زیرزمینی همچون سراچه ی قم دارد که می تواند گاز را داخل زمین متراکم کند و بعداً از آن استفاده شود.

مرادی گفت: در جاهایی که دورافتاده است و امکان ذخیره سازی توسط دولت وجود ندارد، شایسته است که صنایع خودشان به ذخیره سازی روی بیاورند. یکی از روش ها برای ذخیره سازی گاز استفاده از گاز ال پی جی است. این گاز نسبت به موارد دیگر هزینه ی بسیار کمتری دارد. زیرا به صورت مایع است و فشار کمتری برای ذخیره سازی موردنیاز است و خطر کمتری دارد.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم در تابستان که مازاد تولید داریم به ذخیره سازی بپردازیم و ال پی جی به کمک صنایع بیاید، تا حد زیادی مشکل نیاز صنایع حل می شود. دولت نمی تواند در تابستان و زمستان به عرضه ی گاز به صنایع مبادرت کند. از نظر کارشناسی، این ایده درست است که صنایع باید خودشان به سمت ذخیره سازی گاز بروند. برخی صنایع که از شهرها دور هستند، می توانند از گازوئیل و نفت هم استفاده کنند و ذخیره سازی آن ها هم کمک کننده خواهد بود.

استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: با وجود شرایطی که دولت برای ذخیره سازی گاز صنایع مهیا کرده است، صنایع مانعی برای این کار ندارند و باید به سمت ذخیره سازی گاز بروند. تحویل گاز با قیمت کمینه به صنایع در تابستان برای ذخیره سازی، در نظر گرفتن روش های متنوع ذخیره سازی به انتخاب صنایع و تحویل گاز در محل ذخیره سازی از جمله شرایط مطلوبی است که برای صنایع در نظر گرفته شده است.

مرادی گفت: در وضعیتی که شرایط مورد نیاز برای ذخیره سازی گاز توسط صنایع پیش بینی شده است، اگر صنایع به این کار اقدام نکنند، دلیلی برای گلایه در زمستان در مورد قطع گازشان وجود ندارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.