یک کارشناس انرژی توضیح داد: استفاده از ظرفیت های دانش بنیانی کشور به منظور رفع نیازهای داخلی در زمینه ی تجهیزات راهبردی و استراتژیک صنعت نفت و گاز یک پروژه ی بلند مدت است. تولید این تجهیزات به اضافه برداشت کشورمان از میادین مشترک کمک می کند و برایمان سود بالایی دارد.

تولیدات بار اول زمینه‌ ساز برداشت بهینه کشورمان از میادین نفت و گاز مشترک با همسایگان

در بخشی از سازوکار تولید بار اول، تمرکز اصلی بر طرف پیمانکاری موضوعات تولیدات بار اول است که اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان و شرکت‌های دانش‌بنیان در آن دخالت دارند.

شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه تولید بار اول علاوه بر اینکه یک برندینگ مهمی به نام تولید بار اول را خواهند داشت؛ همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه تولید بار اول، بازار تضمینی و؛ می‌توانند با موفقیت در این بازار به یک ارائه‌دهنده انحصاری تولیدات بار اول تبدیل شوند و از قانون و مزیت تولید انحصاری و عدم واردات تولیدات مشابه بهره ببرند.

 موفقیت در تولید بار اول یک تجهیز کلیدی صنعتی، مسیر توسعه همکاری‌ها و عقد قراردادهای بیشتر را در داخل و خارج از ایران نیز فراهم می‌کند.

به زعم کارشناسان، استفاده از تولیدات بار اول در صنایع نفت و گاز به ویژه در بخش بالادستی با ریسک بالایی همراه است. اما باید هزینه ای برای تولید تجهیزات راهبردی در داخل کشور بپردازیم. به زعم این افراد، بهتر است اول از مقیاس های کوچک و صنایع پایین دستی شروع کنیم.

نظرات سیدمحمدمیرهاشمی را به عنوان یک کارشناس انرژی در ادامه در خصوص سازوکار تولید بار اول می خوانید.

میرهاشمی با اشاره به این موضوع که باید هزینه ی تولیدات بار اول و دانش بنیانی را در کشور بپردازیم، تصریح کرد: تولید تجهیزات راهبردی در داخل کشور صد در صد در رفع تحریم های صنعتی کشور موثر هستند. در صورتی که بتوانیم کالاهای استراتژیک را در داخل کشور تولید کنیم، حداقل مزیتی که برایمان دارد، این است که تولید نفت کاهش نمی یابد.

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت های دانش بنیانی کشور به منظور رفع نیازهای داخلی در زمینه ی تجهیزات راهبردی و استراتژیک صنعت نفت و گاز یک پروژه ی بلند مدت است. ما در حوزه ی توسعه و تولید در صنعت نفت و گاز مشکل خاصی نداریم اما در برخی تکنولوژی های سطح بالا به خارجی ها وابسته هستیم. ظرفیت بسیار زیادی در کشور در حوزه ی دانش بنیانی و تولید تجهیزات راهبردی و استراتژیک صنعت نفت و گاز کشور وجود دارد. تولید این تجهیزات به اضافه برداشت از میادین کمک می کند و برایمان سود بالایی دارد که می توانیم با سازوکارهایی از این ظرفیت ها بیش از پیش استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در ابتدا باید در مقیاس های کوچک مانند همین قرارداد 500 میلیارد تومانی بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با شرکت ملی نفت ایران به منظور صرفه جویی از محل تولید اقلام راهبردی شروع کنیم و سال به سال آن ها را گسترش دهیم.

میرهاشمی تأکید کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ارتباط دادن صنایع با دانش بنیان ها نقش مثبت و سازنده ای را برعهده گرفته است. شناخت نیازهای دانش بنیان ها از یک سو و توانمندی های دانش بنیان ها از سوی دیگر، از موازی کاری در تولید محصولات بار اول و هدررفت منابع جلوگیری می کند.

وی با اشاره به این موضوع که هیچ کسی لزوم حمایت از دانش بنیان ها و تولیدات بار اول را رد نمی کند، تصریح کرد: شکی نیست که در ابتدای امر باید از شرکت های نوپا حمایت کنیم تا بتوانند رشد کنند. اما بر این موضوع تأکید داریم که حمایت ها باید زمانمند، هدفمند و ضابطه مند باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.