پیشکسوت تیم ملی کشورمان معتقد است اگر مدیران، ورزشی‌ها را درک کنند و در کنار این به وضعیت معیشتی و اقتصادی آن‌ها نیز رسیدگی شود، ورزشکاران هم انگیزه می‌گیرند و در رقابت‌های مختلف افتخارآفرینی می‌کنند.

حسن روشن در گفت و گو با مجله تصویری قدس (میدان): ورزش قوی مدیر قوی می‌خواهد

به گزارش قدس آنلاین، فوتبال ایران در حال حاضر یکی از حساس‌ترین مقاطع تاریخ خود را تجربه می‌کند و برد ارزشمند تیم ملی کشورمان مقابل ژاپن و صعود به نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا سبب شد فوتبال ما به یک افتخار بزرگ نزدیک‌تر شود. با این حال اما مشکلات همچنان پابرجاست و ما نیز تصمیم گرفتیم برای بررسی مسائل این رشته ورزشی با حسن روشن پیشکسوت فوتبال و کاپیتان اسبق تیم ملی ایران گفت‌وگویی داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید.

*شما تا چند روز پیش همراه تیم ملی در قطر بودید. جو اردوی تیم و شرایط آنجا چگونه بود؟

بله، من با حسین فرکی در قطر بودم. می‌توان گفت فضای اردوی تیم ملی بی‌نظیر است و چیزهایی مثل امکانات و تغذیه هم به بهترین شکل فراهم شده و از این لحاظ بهانه‌ای برای عدم موفقیت وجود ندارد.

*نظر شما درباره وضعیت بازی تیم ملی چیست؟

بازیکنان در بازی با فلسطین خوب بودند، اما می‌توانستند بهتر باشند. البته همین پیروزی سبب شد غرور کاذبی بگیرند و در بازی مقابل هنگ کنگ هم چندان مناسب بازی نکنند. با این حال پس از مسابقه دوم خودشان نیز از عملکردشان راضی نبودند و می‌خواستند جبران کنند که خوشبختانه مقابل امارات این کار را کردند و پیروز شدند.

*البته مقابل سوریه کارمان گره خورد.

سوریه در زمان ما هم تیم جنگنده‌ای بود و شانس آوردیم که با وجود اخراج طارمی توانستیم این تیم را ببریم. همیشه مهم این است که ما بازی خودمان را انجام دهیم و مقابل تیمی دفاعی مانند سوریه هم موفق ظاهر شویم.

*درباره پیروزی مقابل ژاپن چه نظری دارید؟

مقابل ژاپن بسیار خوب کار کردیم و به نظرم کسی توقع این بازی را از تیم ملی نداشت، به خصوص که بازیکنان در بازی قبل نیز ۱۲۰ دقیقه بازی کرده بوند و خستگی با آن‌ها همراه بود. در کل فکر می‌کنم در صورت رسیدن به فینال آسیا قهرمان خواهیم شد.

*فکر می‌کنید چه زمانی شرایط فوتبال و ورزش ما بهتر می‌شود؟

رهبر معظم انقلاب فرمودند ایران قوی ورزش قوی می‌خواهد و به نظر من درصورتی این موضوع محقق می‌شود که مدیران ورزشی قوی داشته باشیم. مدیریت قدرتمند بسیار مهم است؛ چرا که اگر مدیران، ورزشی‌ها را درک کنند و در کنار این به وضعیت معیشتی و اقتصادی آن‌ها نیز رسیدگی شود، ورزشکاران هم انگیزه می‌گیرند و در رقابت‌های مختلف افتخارآفرینی می‌کنند. البته آقای هاشمی به عنوان وزیر نیز از جنس ورزش است و تجربه کافی را دارد و تاکنون تغییرات خوبی در برخی جاها انجام داده است.

*فوتبال ایران مدیر قوی دارد؟

خیر، فوتبال ما آنچنان مدیر خوب ندارد و وضع تیم‌هایی مثل استقلال و پرسپولیس هم نشانگر این مسئله است. من نمی‌دانم آقای خطیر به عنوان مدیرعامل از کجا آمده و به نظرم در حد و سطح نام استقلال هم نیست. حتی بنده این اطمینان را به شما می‌دهم تیم مدیریتی استقلال دوست ندارد این تیم قهرمان شود، چون اختلاف جدی میان جواد نکونام و مدیران باشگاه وجود دارد.

* نقش دلال‌ها را در ایجاد شرایط فعلی فوتبال چقدر پررنگ می دانید؟

دلالی در فوتبال ایران کاملاً فامیلی انجام می‌شود. مثلاً در مورد یکی از دلال‌ها باید بگویم که او  به من زنگ زد و گفت: رئیس هیئت مدیره دلال‌ها هستم و در مورد من طوری حرف بزنید که در شأن من باشد! یک جا گفته‌اید من برای ۲۰ میلیون دلالی می‌کنم در حالی که من درآمد میلیاردی دارم و با این حرف شما وجهه من خراب می‌شود. من هم در جوابش گفتم ما نان ماست می‌خوریم و عادت نداریم از کسی تعریف الکی کنیم.

*جواد نکونام به‌تازگی گفته مدیران استقلال مصوبه برکناری من را دارند.

هفته سوم، چهارم لیگ مدیریت استقلال مصوبه‌ای گرفته بود که نکونام را برکنار کند و البته به من هم نامه‌اش را نشان دادند، ولی من گفتم نمی‌توانید این کار را انجام دهید، چون تیم نتیجه گرفته است. مشخص است آقای خطیر می‌خواهد افراد دلخواه خود را به جای کادر فنی کنونی و شخص جواد نکونام بیاورد. البته نکونام کارش را در نیم فصل با صدرنشینی به خوبی انجام داد، اما ممکن است عدم حمایت و اذیت‌های مدیران استقلال سبب شود تیم در ادامه فصل ضربه بخورد.

*مدیریت ورزش ما چقدر در شرایط فعلی مؤثر بوده است؟

انتخاب‌های غلط در پست‌های مختلف به ما بسیار ضربه زده‌اند. مدیران زمان ما مدیرسازی می‌کردند و سعی داشتند جانشین تربیت کنند، اما اکنون این‌گونه نیست و مدیران فقط به فکر منافع و حساب و کتاب مالی خود هستند. ضمن اینکه همواره برنامه‌ریزی درست هم توسط مدیر درست انجام می‌شود که برخلاف کشوری مانند عربستان، این مورد برای فوتبال ایران اتفاق نیفتاده است. مدیر ما کسی مثل کی‌روش را می‌آورد که سبب شد فوتبالمان سال‌ها درجا بزند و اگر هم الان اینجا هستیم، قطعاً به خاطر استعداد و توانایی خود بازیکنان است. با همه این حرف‌ها و به طور کلی امیدوارم وضعیت ورزش و فوتبال کشورمان بهتر شود.

*در مورد اسم‌های زیر احساستان را در یک خط بگویید.

علی پروین: رفیق قدیمی. تیم دوم من پرسپولیس است و رفاقت ما پابرجاست.

ناصر حجازی: شماره یکی که در تاریخ ایران تکرار نشد.

*منصور پورحیدری: مرد با اخلاق فوتبال ایران که همیشه نامش می‌درخشد.

*ساپینتو: دلقک. به او گفتم استقلال سیرک نیست.

*استراماچونی: مربی که خوب ما را شناخت و فهمید فوتبال ما بی در و پیکر است.

*کی روش: علاقه‌‎ای ندارم در موردش حرف بزنم.

*اسکوچیچ: یکی از ساندویچ‌هایی که وارد ایران شد که دست خالی آمد و با چمدان پر پول رفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.