سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان حملات آمریکا و انگلیس به خاک یمن، سوریه و عراق را ماجراجویی و تلاش این دو دولت برای گسترش تنش و فرصت دهی با اسرائیل برای ادامه جنایات خود در غزه خواند و گفت: جامعه جهانی در جلوگیری از این ماجراجویی‌ها مسئولیت جدی دارد.

خطر ماجراجویی آمریکا و انگلیس در یمن/ حق‌آبه هیرمند کماکان در بن بست طالبان

ناصر کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره جزئیات مذاکرات نماینده ویژه دبیرکل سامان ملل متحد در امور یمن و ادعای او در خصوص رایزنی برای کاهش تنش در منطقه در حالی که همزمان با این حضور او در منطقه آمریکا حملات گسترده‌ای را علیه خاک یمن انجام داد، با بیان اینکه سفر آقای هانس گرودنبرگ به تهران در استمرار مشورت‌های مستمر و منظم ایران با وی در خصوص روند پیشرفت گفتگوهای سیاسی و تثبیت آرامش در یمن انجام شد، اظهار داشت: آخرین وضعیت تحولات و روند مذاکرات و گفتگوهای صلح و سایر تحولات مرتبط با وضعیت یمن و منطقه در دیدار بایشان ا وزیر امور خارجه و دستیار ایشان در امور راهبردی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ما دیدگاه‌ها و نظراتمان را در این حوزه ها مطرح کردیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با یادآوری اینکه ایران اهتمام جدی همانند گذشته نسبت به حمایت از روند صلح و ثبات و تحکیم امنیت در یمن دارد، اضافه کرد: در این چارچوب گفتگو با با سازمان ملل انجام می‌شود ایران از  ابتکارها و راه‌حل‌های سازمان ملل ئ هرگونه طرحی که منطبق بر واقعیت های بمن و منطقه و مرود تایید طرف‌های یمنی باشد حمایت می‌کند. کما اینکه ما  از ابتدای شروع بحران در یمن بر راهکار سیاسی تاکید کرده و راهکار نظامی را بی تاثیر می‌دانستیم و خرسندیم بعد از گذشت ۹ سال اکنون بر مذاکره و گفتگو در یمن تاکید و تمرکز شده است.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه اقدامات دولت آمریکا با ادعاهایی که مطرح می کند ناسازگار است، گفت:  حمله دیشب آریکا به یمن با همراهی انگلیس نشان دهنده این است که همچنان این دو کشور در مسیر دامن زدن به بی‌ثباتی در منطقه در حال حرکت هستند و در تلاشند با ایجاد بحران‌های جدید در منطقه و دامن زدن به بی ثباتی فرصت های جدیدی برای اسرابل به منظور ادامه جنایات خود ایجاد کند.

کنعانی با بیان اینکه ما حملات آمریکا به یمن و  همچنین سوریه و عراق را محکوم می‌کنیم، خاطرنشان کرد: تداوم اینگونه اقدمات ماجراجویی و در جهت دامن زدند به گسترش تنش ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه است و جامعه جهانی برای ممانعت ازر تداوم اقدامات ماجراجویانه آمریکا و انگلیس مسئولیت جدی دارد.

وی اظهار داشت: نقطه کانونی بحران در منطقه تداوم جنگ ظالمانه و وحشیانه رژیم صهیونیستی با حمایت دولت آمریکا و انگلیس علیه ملت مظلوم فلسطین خاصه در باریکه غزه است که ۱۲۲ روز از آن می‌گذرد و راه‌حل اساسی و پایدار پایان دادن به این جنایت جنگی و نسل کشی توسط رژیم صهیونیستی است.

خواهان درگیری با هیچ کشوری نیستیم/ پیام ما به آمریکا صریح بود

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان افزود: اقدامات آمریکا علیه حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها نشان می‌دهد جامعه جهانی نمی‌تواند روی نقش آمریکا برای صلح و ثبات در منطقه و خارج منطقه حساب کند.  هدف قرار دادن اهداف مختلفی در شهرهای مختلف یمن اقدامی ناشیانه و یکجانبه و غیرقانونی و ناقض قوانین و مقررات بین‌المللی و در جهت انحراف اذهان عمومی از کانون اصلی بحران در منطقه و فرصت سازی برای تداوم جنایات جنگی و نسل کشی فلسطینی‌ها توسط رژیم صهیونیستی است. 

کنعانی با تأکید بر اینکه ما قطعا به دنبال تشدید تنش در منطقه و با هیچ کشوری نیستیم و اقدامات عملی و دیپلماتیک ایران در چهار ماه گذشته اثبات کرده ایران به دنبال ایجاد زمینه‌های ثبات در منطقه و پیشگیری از دامنه درگیری و بحران در منطقه است، تصریح کرد: ایران هیچ نیروی نیابتی در منطقه ندارد. این رژیم آمریکاست که از رژیم صهیونیستی به عنوان یک هویت تروریستی سازمان یافته و نیروی نیابتی خودش برای تحقق اهداف راهبردی خود در منطقه و تامین منافع نامشروع خود در منطقه استفاده می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین تصریح کرد: نیازی به مذاکره مستقیم ایران و آمریکا نیست. پیام ما به آمریکا رسیده و از طریق واسطه‌ها پاسخ‌های صریحی دادیم.

تشدید فتنه آفرینی انگلیس در منطقه

وی در واکنش به اتهام زنی وزیر امور خارجه انگلیس به ایران در خصوص تنش آفرینی درم نطقه و درخواست او از تهران برای پایان دادن به این سیاست،   با بیان اینکه متاسفانه بر فتنه انگیزی انگلیس در منطقه افزوده شده گفت: آنها نباید نقش خود را در ایجاد کانون فساد و جنایت رژیم صهیونیستی در منطقه فراموش کنند. عادت به اتهام زنی و فرار به جلو و ادامه حمایت از جنایت درم نطقه که وضع اسف باز غزه بخشی از این روند است بخشی از استباه های راهبردی انگلیس است و به آنها توصیه می کنیم به این اشتباه ها خاتمه دهند و بجای تاهام زنی به این  آن و ایران به رفتار بی ثبات کننده خودشان در منطقه فکر کنند. اتهام نی به ایران فرار به جلو است.

حق آبه هیرمند کماکان در بن بست طالبان

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار قدس آنلاین در خصوص مذاکرات با دولت سرپرستی موقت افغانستان برای دریافت حق‌آبه هیرمند با توجه به اینکه در فصل بارندگی‌ها قرار داریم با تصریح بر اینکه اتفاق و خبر جدیدی در این حوزه رخ نداده و وجود ندارد، اظهار داشت: با این حال موضوع حق آبه در جدول مذاکرات ما با مقامات سرپرستی افغانستان مطرح است و تماسها و نشست های ما با مقامات این دولت موقت در سطوح مختلف ادامه دارد. ما هم مسائل دوجانبه داریم هم در خصصت تحولات سیاسی افغانستان با مقامات طالبان گفتگو داریم و  مسئله آب از موضوعات جدی و مطالبات مستمر ما است و انتظار داریم در چارچوب معاهده موجود مقامات سرپرستی در تامین حق آبه ایران عمل کنند.

منافع ایران و عراق اقتضا می‌کند با همکاری از اختلافات عبور کنیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در خصوص سفر دبیر شورایعالی امنیت ملی کشورمان به عراق هم با یادآوری این‌که این سفر در چارچوب این سفر تداوم مشورت‌ها و رایزنی‌ها درباره همکاری‌های مشترک و تامین منافع مشترک در حوزه امنیتی در مبارزه با تروریسم و در چارچوب همکاری‌های منطقه‌ای برای تقویت صلح و ثبات و امنیت در منطقه است، به روابط خوب ایران و عراق در حوزه‌های مختلف و همچنین روابط خوب با اقلیم کردستان عراق اشاره کرد و اظهار داشت: منافع مشترک اقتضا می‌کند از برخی موضوعات اختلافی در چارچوب همکاری‌های مشترک عبور کنیم و موانع احتمالی موجود را به کنار بنهیم و زمینه‌های تقویت روابط را بیش از پیش فراهم کنیم. توسعه مناسبت اراده و خواست دو دولت و ملت است و خوشبین هستیم روابط دو کشور هر روز بیش از گذشته توسعه خواهد یافت.

اثرگذاری گروه تماس ابتکاری ایران در مورد افغانستان 

کنعانی درباره روند مذاکرات منطقه‌ای و گروه تماس در خصوص تحولات افغانستان و سطح حضور ایران در اجلاس دوحه در این خصوص هم با اشاره به اینکه ایده ایجاد گروه تماس منطقه‌ای درباره افغانستان چهار ماه پیش توسط ایران به اجلاس همسایگان افغانستان موسوم به فرمت مسکو پیشنهاد شده و در این خصوص رایزنی‌های گسترده در سطوح مختلف دولت سرپرستی افغانستان و کشورهای منطقه و نمایندگی‌های این کشورها نزد سازمان ملل انجام شد، گفت: این رایزنی‌ها منجر شد به شکل گیری هسته گروه تماس منطقه‌ای شامل ایران، روسیه، چین و پاکستان و نشست اول این هسته در کابل برگزار شد.

وی اضافه کرد: کمیته تماس منطقه‌ای کانال تماس امن برای جستجوی سازوکاری است که در همراهی همسایگان و کشورهای منطقه الگوهای سنتی و بومی پیشرفت در روندهای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی افغانستان و منطقه را شناسایی کند و شرایط بهتری را برای ملت‌ رنج کشیده افغانستان شامل همه اقوام و مذاهب با هم برادر افغانستان را ایجاد کند و این بخشی از تلاش‌های ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره نشست دوحه هم تصریح کرد:  ایران همواره در سازوکارهای منطقه‌ای و بین‌المللی و چندجانبه مرتبط با افغانستان حضور موثر و سازنده داشته و در این سازوکارها تلاش کرده برای ایجاد شرایط بهتر در افغانستان و کمک به ثبات و امنیت و ایجاد شرایط بهتر برای زندگی مردم افغانستان تلاش کند.اما هنوز مشخص نیست در چه سطحی در این نشست شرکت می‌کنیم.

واکنش سخنگو به ادعای ترامپ

کنعانی به ادعای ترامپ در خصوص هماهنگ بوده حمله به پایگاه عین الاسد با ایران هم گفت: شهادت آدم دروغگو و جنایتکار و جنایت پیشه که اکنون به دنبال رقابت‌های انتخاباتی است مسموع نیست.

توفیق نسبی دیپلماسب اقتصادی دولت سیزدهم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص مطالبات رهبری از دستگاه دیپلماسی در حوزه اقتصادی هم با تأکید بر اینکه  فرمایشات مقام معظم رهبری نصب العین دستگاه دیپلماسی است و توسعه مناسبات اقتصادی و استفاده از ظرفیت‌های ممکن برای تقویت روابط اقتصادی خارجی جزو اولویت‌های دولت است، گفت:  دستگاه دیپلماسی به عنوان بازوی اجرایی دولت و مجری سیاست خارجی از همه ظرفیت‌های خود تلاش می‌کند استفاده کند.

وی افزود: ماموریت‌های معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه بر تحقق همین هدف اساسی و مهم متمرکز است و ارزیابی ما این است که توفیقات نسبی خوبی در تقویت مناسبات با کشورهای مختلف در حوزه‌های اقتصادی و تجاری داشتیم و آمار و ارقام نشانگر این ادعاست که چقدر در تحقق رویکرد اقتصادی دولت موفق بودیم و میزان ارتقای همکاری‌ها و سرمایه گذاری‌ها و اسنادی که برای زمینه سازی برای تحقق اهداف تجاری و اقتصادی امضا شده است، همه بیانگر این موضوع است.

ادامه حواشی سفر یک آمریکایی به ایران

وی درباره سفر شهروند آمریکایی به ایران گفت: اطلاعی ندارم چه شهروندی. سفر شهروندان دیگر کشورها به ایران از طریق وزارت خارجه صورت نمی‌گیرد. شهروندان آمریکایی منعی برای سفر به ایران ندارند و شهروندان ایران امکان سفر به آمریکا را دارند اینکه این فرصت‌ها برابر و مساوی است اینها مورد قضاوت قرار می‌گیرد. از موضوع مورد اشاره شما شخصا اطلاعی ندارم.

مذاکرات فشرده امیرعبداللهیان برای فلسطین

کنعانی درباره گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و اسماعیل هنیه و زیاد نخاله عنوان کرد: این گفت‌وگوها در استمرار مشورت‌ها و گفت‌وگوهای ما با رهبران مقاومت در ارتباط با وضعیت فلسطین و آخرین وضعیت موجود و راه‌های تحقق اهداف و منافع ملت فلسطین و پایان دادن فوری به جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین است. گفت‌وگو با بورل و با وزیر خارجه مصر و با دیگر همتایان گفت‌وگوها و مذاکراتی در ارتباط با آخرین وضعیت فلسطین داشتند. از جمله وزیر خارجه قطر. ایران دیدگاه‌ روشن و واضحی نسبت به اوضاع غزه دارد.

وی گفت: آینده فلسطین باید توسط خود ملت فلسطین و در قالب گفت‌وگوهای فلسطینی-فلسطینی ترسیم شود. طرح‌های مختلفی اکنون از سوی طرف‌های مختلف مطرح می‌شود. معتقدیم آنچه می‌تواند به پایان دادن به بحران در منطقه و ایجاد ثبات در منطقه کمک کند توقف فوری جنگ است.

ارتقاء روابط ایران و سودان

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در خصوص سفر وزیر خارجه سودان به تهران نیز با اشاره به تحولات اخیر و مهم در این کشور آفریقایی، همچنینی روابط نزدیک و سازنده تهران و خارطوم گفت: متاسفانه دولت قبلی سودان بر اساس دلایل و اظهارات واهی و بدون اینکه مشکلی حقیقی در روابط دو کشور باشد روابط با ایران را به صورت یکجانبه قطع کرده بود که با اقدامات و تحرکات دیپلماتیک بین دو کشور اعلامیه از سرگیری روابط در مهر ماه سالجاری صادر و دو کشور در حال زمینه سازی و انجام مقدمات لازم برای بازگشایی سفارتخانه‌ها هستند و این سفر در چارچوب تقویت و تداوم هماهنگی‌های اولیه برای بازگشت روابط دو کشور در مسیر طبیعی خودش انجام گرفت.

پاسخ ایران به تجاوز مستقیم پشیمان کننده خواهد بود

وی درباره اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا درباره گزینه حمله نظامی به داخل خاک ایران گفت: ایران به دنبال تشدید و بحران در منطقه نیست و از تنش و بحران هیچ گاه حمایت نکرده است ولی در عین حال ایران نشان داده که همواره با هرگونه تهدیدی علیه امنیت و حاکمیت و تمامیت ارضی ایران قاطعانه برخورد کرده است و در به کارگیری از توانایی‌های خود برای هر گونه پاسخ پشیمان کننده علیه هرگونه متعدی و متجاوزی ذره‌ای تردید نخواهد کرد.

توهم ائتلاف

ی در خصوص تشکیل ائتلاف دریایی غربی‌ها گفت: ما تشکیل این ائتلاف‌های توهمی را کمک کننده به صلح تلقی نمی‌کنیم. عدم همراهی تعداد زیادی از کشورها ازجمله اروپایی‌ها با ائتلاف آمریکایی نشان دهنده عدم توافق کشورها در خصوص وضعیت منطقه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: بعد از ائتلاف خودخوانده آمریکا اینها ایجاد تشکل‌ها و ساختارهای وهمی است که صرفا با نگاه معلول و نه علت به ثبات در منطقه کمک نمی‌کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.