میرتاج الدینی گفت: در پاسخ به تحریم های صنعتی، پروژه ی ایران قوی را به اجرا گذاشتیم. به نحوی که از تمام ظرفیت های داخلی برای پیشرفت استفاده کردیم. تا جائیکه توانستیم به صدور خدمات فنی و مهندسی بپردازیم. تمامی این دستاوردها در سایه استفاده از توان دانش بنیان ها میسر شد.

میرتاج‌الدینی در گفت‌وگو با قدس: در پاسخ به تحریم‌های صنعتی، پروژه ایران قوی را به اجرا گذاشتیم

نفت همواره یکی از راه های اصلی کسب درآمد ایران به عنوان یک کشور نفت خیز بوده است. همین امر باعث شده که تحریم کنندگان به فکر استفاده از این پاشنه ی آشیل به عنوان یک اهرم فشار به منظور همراه کردن تهران با سیاست های خود بیفتند. البته شواهد نشان می دهد که آنان در رسیدن به اهدافشان توفیقی نداشته اند. اما به هر حال سیاستمداران در تهران برای تولید نفت به زحمت افتاده اند.

تحریم ها باعث شد که چاره ای جز استفاده ی حداکثری از ظرفیت های دانش بنیانی برایمان باقی نماند. از آنجائیکه وزارت نفت وظیفه ی اصلی تولید ثروت برای کشور را برعهده دارد و به عبارت دیگر، خزانه ی کشور محسوب می شود، لزوم استفاده از راهکارهایی برای برون رفت از شرایط فعلی در این وزارتخانه بیشتر از هر جای دیگری احساس شد.

دست اندرکاران صنعت نفت و گاز کشور به استفاده ی حداکثری از توان دانش بنیانی کشور روی آوردند. به نحوی که الان بیش از ۶۵۰ شرکت دانش بنیان در حوزه های مختلف صنایع نفت و گاز کشور فعال هستند و وزارت نفت بیشترین استفاده را از دستاوردهای دانش بنیانی در کشور طی دو سال گذشته داشته است.

دستاوردهای دانش بنیانی در حوزه ی نفت و گاز در نهایت به کارمان آمد و حتی شرایط را برای صدور خدمات فنی و مهندسی برایمان مهیا کرد. در ادامه نظرات سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور را می خوانید.

میرتاج الدینی ضمن اشاره به لزوم استفاده از دستاوردهای دانش بنیانی در راستای رشد اقتصادی کشور تصریح کرد: در دولت سیزدهم با اتکا به توان داخلی و دانش بنیانی توانستیم به نتایج خوبی دست پیدا کنیم. استفاده از دستاوردهای دانش بنیانی به افزایش بهره وری در صنایع به ویژه صنایع نفت و گاز منجر شد. به نحوی که افزایش برداشت پارس جنوبی را از طریق بهره برداری از فاز ۱۱ رقم زدیم.

وی ادامه داد: شناسایی تجهیزات گلوگاهی و بومی سازی تولید آن ها نیز به ما کمک کرد که در صنعت نفت و گاز پیشرفت های خوبی داشته باشیم و به افزایش بهره وری در برداشت از میادین نفت و گاز برسیم.

میرتاج الدینی گفت: در پاسخ به تحریم های صنعتی، پروژه ی ایران قوی را به اجرا گذاشتیم. به نحوی که از تمام ظرفیت های داخلی برای پیشرفت استفاده کردیم. تا جائیکه حتی توانستیم به صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای دیگر بپردازیم و برخی محصولات مانند کاتالیست ها را صادر کنیم. تمامی این دستاوردها در سایه ی بهره بردن از توان دانش بنیانی کشور میسر شد.

میرتاج الدینی گفت: اگرچه تحریم ها یک تهدید محسوب می شوند و از آن ها استقبال نمی کنیم، اما می توانیم آن ها را به فرصت تبدیل کنیم. خوشبختانه این اتفاق در کشورمان رخ داد.

وی ادامه داد: بعد از تشدید تحریم ها بسیاری از شرکت های دانش بنیان در کشور به تولید تجهیزات و اقلام راهبردی ورود کردند و تا حد زیادی توانستند مشکلات را حل کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات کشور تأکید کرد: از شواهد این طور برمی آید که در وزارت نفت اهمیت اتکا به توان داخلی و استفاده ی حداکثری از ظرفیت های دانش بنیانی کشور به خوبی درک شده است. 

میرتاج الدینی گفت: رتبه اول صنعت نفت و گاز در بومی‌سازی و تولید بار اول تجهیزات و فناوری در بین صنایع مختلف کشور نشان دهنده ی این است که در این صنایع جایگاه فناوری فهم شده است. از سوی دیگر، اینکه به گفته ی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت نفت بیشترین استفاده را طی دو سال گذشته از دستاوردهای دانش بنیانی داشته است نیز دلیل دیگری بر سیاست گذاری های صحیح در این وزارتخانه است.

میرتاج الدینی گفت: حرکت در مسیر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز با محوریت تحول تکنولوژیک و خودکفایی در فرآیند تولید ذیل سازوکار تولید بار اول با اتکا به حضور فعال دانش‌بنیان‌های نفتی با جدیت در دستور کار قرار دارد. این طور سیاست گذاری ها باعث شد که طی سال جاری صنعت نفت پیشران رشد اقتصادی کشور باشد و در شرایط تحریمی رشد خوبی برای رسیدن به ایران قوی رقم بزند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.