عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس: با توجه به مشوق های قیمتی و غیرقیمتی اعطایی دولت به صنایع جهت سرمایه گذاری در حوزه ذخیره سازی صنعتی گاز، صنایع هیچ عذر و بهانه ای برای ذخیره سازی نکردن گاز برای فصول سرد سال ندارند.

صنایع خودشان مقصر قطعی گاز در فصول سرد هستند؛ دولت برای صنایع بستر ذخیره سازی گاز را فراهم کرده است

ذخیره سازی گاز نقش مهمی در رسیدگی به عدم تعادل موقت بین مصرف گاز توسط بخش های خانگی و در دسترس بودن عرضه در فصول سرد دارد. کشورهای اروپایی اهمیت ذخیره سازی گاز را به رسمیت شناخته اند و به طور متوسط 25 درصد از کل مصرف به این منظور اختصاص می یابد. به همین ترتیب، کشورهای مختلف به طور متوسط 12 درصد از مصرف گاز را به ذخیره سازی اختصاص می دهند.

مزایای اقتصادی ذخیره‌سازی گاز به‌ویژه در بخش صنعتی که اغلب با چالش‌های مربوط به عرضه گاز ناپایدار به دلیل افزایش مصرف خانوار در دوره‌های سردتر مواجه می شود، مشهود است. در کشورهای اروپایی، بخش قابل توجهی از ظرفیت ذخیره سازی گاز به صنایع اختصاص دارد.

ایران با وجود گاز مازاد در فصول گرم سال این امکان را دارد که از این مازاد عرضه در صنایع به اشکال مختلف مانند CNG، LPG، LNG و گاز طبیعی ذخیره شده در مخازن ذخیره سازی اختصاصی استفاده کند. در همین راستا در ابتدای سال جاری، به تمامی صنایع دارای کمبود گازی در فصل زمستان اطلاع داده شد که در صورت سرمایه‌گذاری در جهت ایجاد مخازن ذخیره‌سازی گاز، به میزان تمام ظرفیت مخزن مربوطه، گاز طبیعی یا CNG و LPG، LNG در اختیار آن ها قرار خواهد گرفت.

گاز با قیمت کمینه برای ذخیره سازی در اختیار صنایع قرار می گیرد

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی  با اشاره به این موضوع که ذخیره سازی گاز در فصولی که در اوج مصرف قرار نداریم، مقرون به صرفه است، به خبرنگار قدس تصریح کرد: این اقدام روشی است که در کشورهای مختلف انجام می شود و در کشور ما نیز در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: تا الان دولت به ذخیره سازی گاز اقدام می کرده است. حالا زیرساخت ها برای ذخیره سازی گاز توسط خود صنایع فراهم شده است و صنایع می توانند از این فرصت بهره برداری کنند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: دولت مشوق های خوبی در راستای ذخیره سازی گاز توسط صنایع ایجاد کرده است. اول، امکان ارائه ی گاز به صنایع به صورت ال پی جی، سی ان جی و یا گاز متان فراهم است و هر مدل را که بخواهند انتخاب می کنند. دوم، تنوع در نوع ذخیره سازی داریم و صنایع می توانند هر روشی را که برایشان بهتر است، انتخاب کنند.

وی ادامه داد: مشوق سوم این است که دولت تضمین می دهد، گاز را در محل ذخیره سازی به صنایع تحویل دهد. مشوق چهارم نیز تخفیف گازی ای است که برای صنایع در نظر گرفته شده است. به این معنا که گاز با قیمت کمینه برای ذخیره سازی در اختیار صنایع قرار می گیرد.

مشوق های قیمتی و غیرقیمتی دولت به صنایع جهت سرمایه گذاری

میرتاج الدینی گفت: با توجه به مشوق های قیمتی و غیرقیمتی اعطایی دولت به صنایع جهت سرمایه گذاری در حوزه ذخیره سازی صنعتی گاز، صنایع هیچ عذر و بهانه ای برای ذخیره سازی نکردن گاز برای فصول سرد سال ندارند. اگر صنایع در این زمینه اقدامی انجام ندهند، خودشان مقصر هستند و نباید در زمان اوج مصرف از دولت انتظار داشته باشند که نیاز آن ها را برآورده کند.

وی ادامه داد: در تمام دنیا این طور مرسوم است که دولت ارائه گاز به صنایع را برای 9 الی 10 ماه تضمین می کند. اما برای زمان اوج مصرف، صنایع خودشان به سرمایه گذاری می پردازند و در زمینه ی ذخیره سازی گاز فعال هستند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: صنایع نباید در تمامی مسائل به دولت وابسته باشند و انتظار داشته باشند تمامی نیازهایشان توسط دولت مرتفع شود. دولت نیز محدودیت هایی دارد و صنایع باید خودشان در زمینه ی رفع نیازشان به گاز در فصول سرد سال چاره اندیشی داشته باشند و با استفاده از مشوق هایی که دولت تدارک دیده است، در این زمینه فعال شوند.

میرتاج الدینی  تأکید کرد: ذخیره سازی گاز توسط صنایع مزیت های بیشماری برای کشور و خود صنایع دارد. صنایع گاز را با قیمت پایین در زمان غیر اوج مصرف تحویل می گیرند و از این بابت سود می کنند. از آن طرف، در فصول سرد سال که محصولات افزایش قیمت دارند، تعطیلی نخواهند داشت و محصولاتشان را با قیمت بالایی می فروشند و از این بابت نیز سود می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.