یک کارشناس اقتصادی: کاهش مالیات تولید از 25 به 15 درصد و در نظر گرفتن اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه در قانون اصلاح مالیات های مستقیم به مثابه ی راه های تنفسی برای تولید است و حمایت جدی از سرمایه گذاری در بخش مولد اقتصاد را به دنبال دارد.

کاهش مالیات تولید در لایحه اصلاح مالیات های مستقیم جهت حمایت از بخش مولد اقتصاد

با توجه به گستردگی فعالیت های اقتصادی بخش غیررسمی و سوداگری های اختلال زا و چالش های نظام مالیاتی کشور از جمله ناکارآمدی از حیث باز توزیع درآمد و محدود بودن پایه مالیاتی، تحول در نظام مالیاتی کشور بیش از پیش ضروری به نظر می رسد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اعلام خبر ارسال لایحه قانون مالیات‌های مستقیم به مجلس شورای اسلامی در آبان ماه اعلام کرد که از ابتدای استقرار دولت سیزدهم اصلاح قانون مالیات های مستقیم به عنوان شاکله نظام مالیاتی کشور در دستور کار دولت قرار گرفته است.

کارشناسان اعتقاد دارند اصلاحات باید به سمتی باشد که کمترین فشار مالیاتی از روی بخش شفاف اقتصاد برداشته شود و بر مالیات ستانی از بخش کدر اقتصاد کشور که سودهای کلان می برند، متمرکز شویم. در همین ارتباط، دولت پیشنهاد کاهش مالیات بر بخش تولید و ادامه ی قانون اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه را مطرح کرده است که راهکارهای مناسبی برای حمایت از تولید به شمار می رود.

نظرات حسین محمودی اصل، کارشناس اقتصادی را در خصوص اصلاح مالیات های مستقیم جویا شدیم که در ادامه می آید.

محمودی در خصوص پیشنهاد دولت در لایحه اصلاح مالیات های مستقیم مبنی بر اینکه هزینه های معیشت شامل هزینه های مسکن، تحصیل، هزینه های درمانی غیرجبرانی و... در مالیات ستانی مدنظر قرار بگیرد، تصریح کرد: ما تأکید داریم که حتماً این اتفاق بیفتد و بعد از کسر هزینه های معیشت و معیار به مالیات ستانی از افراد مبادرت کنیم.

وی در خصوص هدف گذاری اصلاح مالیات های مستقیم مبنی بر مقابله با فرار مالیاتی خاطرنشان کرد: این روندی معمول در کشورهای پیشرفته است که از اعمال فشار بر بخش شفاف و مولد اقتصاد کشور پرهیز کنیم و بر مقابله با فرار مالیاتی متمرکز شویم.

این کارشناس اقتصادی گفت: در دنیا مالیات اشخاص دو برابر مالیات بر شرکت هاست. به این ترتیب، کسانی که در فضای شفاف عمل می کنند، به اقتصاد کشور کمک می کنند و اشتغالزایی دارند، مورد تشویق قرار می گیرند. بنابراین، اینکه قرار است در اصلاح مالیات های مستقیم بر بخش غیرشفاف و زیرزمینی اقتصاد کشور متمرکز شویم، اقدام مناسبی است. 

محمودی گفت: مالیات بر مجموع درآمد که در اصلاح مالیات های مستقیم هدف قرار گرفته است، منطقی است. مالیات بر فعالیت های واسطه گری باید به قدری بالا باشد که واسطه گری را از رونق بیندازد و سرمایه ها را به سمت تولید سوق دهد.

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: کاهش مالیات تولید از 25 به 15 درصد و در نظر گرفتن اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه در قانون اصلاح مالیات های مستقیم به مثابه ی راه های تنفسی برای تولید است و حمایت جدی از سرمایه گذاری در بخش مولد اقتصاد را به دنبال دارد. در شرایط فعلی که تولید در مضیقه قرار دارد، دولت وظیفه دارد بیشترین حمایت را از این بخش به عمل بیاورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.