کارشناس حوزه بین‌الملل انرژی با بیان اینکه بحران سوخت در اکثر کشورهای دنیا به دلیل جنگ روسیه و اوکراین وجود دارد؛ اما آنها توانستند با برنامه‌ریزی ساخت خودروهای باکیفیت آن را مدیریت کنند، ابراز کرد: در ادوار مختلف دولت و مجلس‌ شاهد کارشکنی و خیانت به اقتصاد انرژی بودیم.

در ادوار مختلف شاهد کارشکنی و خیانت مسئولان به اقتصاد انرژی بودیم

در لایحه بودجه ۱۴۰۳ پیش‌بینی شده است به چیزی حدود ۳ میلیارد دلار برای واردات بنزین نیاز داریم، این به معنای تحمیل کسری بودجه ۲۰۰ همتی به بودجه سال آتی است.

یکی از دلایل مهم رد کلیات بودجه مربوط به بندهای مربوط به هدفمندی یارانه‌ها بود. موضوع ناترازی بنزین به طرز عجیبی اقتصاد کشور را رنج می‌دهد. از شواهد این طور برمی‌آید که این مشکل در حال بزرگ‌تر شدن است و نیاز به چاره‌اندیشی‌های اساسی برای جلوگیری از وخیم‌ترشان موضوع داریم.

ناترازی به دلیل مصرف دو برابری  بنزین توسط خودروهای داخلی نسبت به استاندارد جهانی

محمود خاقانی مدیرکل پیشین امور خزر و آسیای میانه وزارت نفت در گفت‌وگو با خبرنگار قدس با بیان اینکه بحران سوخت در اکثر کشورهای دنیا به دلیل جنگ روسیه و اوکراین وجود دارد؛ اما آنها توانستند با برنامه‌ریزی ساخت خودروها باکیفیت آن را مدیریت کنند، ابراز کرد: در ادوار و مجلس‌های مختلف علی الخصوص مجلس شاهد کارشکنی و به عبارتی خیانت در اقتصاد انرژی بودیم.

این کارشناس حوزه بین‌الملل انرژی با بیان اینکه به دلیل مصرف خودروهای داخلی شاهد ناترازی بنزین در کشور هستیم، عنوان کرد: میانگین مصرف خودروهای داخلی تقریباً دوبرابر مصرف بنزین خودروها جهانی است .

این کارشناس حوزه انرژی در ادامه گفت: یکی از دلایل کمبود گاز در ایران این است که مقادیر زیادی گاز هدر می‌رود این سوءمصرف بنزین باعث شده است که امروز با ۱.۲ میلیون لیتر کسری بنزین و ۲۰۰ میلیون مترمکعب کسری گاز روبرو باشیم.

معلوم نیست ۳۵ میلیارد دلاری که در دولت احمد نژاد برای تکمیل فازها داده شد کجا هزینه شد

مدیرکل پیشین وزارت نفت ضمن تأکید بر سرمایه‌گذاری در حوزه سوخت و بنزین، اظهار کرد: ما برای جبران کسری گاز باید سرمایه‌گذاری کنیم اکنون فازهای پارس جنوبی از برنامه عقب هستند در دولت احمدی‌نژاد ۳۵ میلیارد دلار به وزارت نفت داده شد که کلیه فازها را در مدت ۳۵ ماه تکمیل کنند و گاز را برای مصرف داخلی و صادرات تولید کنند و اکنون مشخص نیست آن پول کجا هزینه شده است تا زمانی که ما به طور مستقل دور از گرایش سیاسی بررسی نکنیم که چرا پروژه‌ها تکمیل نشدند و در کجا سرمایه‌گذاری اشتباه داشته‌ایم، وضع به همین منوال است.

خاقانی بیان کرد: دولتمردان باید مشکلات را صادقانه با مردم مطرح کنند اجازه دهند مسائل توسط مردم حل شود، باید نسبت به حکمرانی ایجاد اعتماد کنیم، این را هم باید بدانیم هر قدر در دورزدن تحریم تلاش کنیم در واقع به فساد دامن زده‌ایم.

این کارشناس ارشدحوزه انرژی با بیان اینکه کیفیت پایین خو دروها و فرسوده بودن بسیار از ماشین‌های حمل‌ونقل عمومی ضربه زیادی به اقتصاد ایران وارد کرده است، تصریح کرد: متأسفانه خودروهای ما استاندارد نیستند و در کشورهای پیشرفته مصرف بنزین در خودروها به ۳ و نیم تا ۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر رسیده است؛ ولی در کشور ما هنوز بالای ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف داریم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.