یک کارشناس اقتصادی: دولت با کاهش بار مالیاتی به مردم و مقابله واقعی با فرار مالیاتی، می‌توانست فضای مساعدی را برای رشد و توسعه اقتصادی ایجاد کند ولی به اشتباه با افزایش مالیات بر ارزش افزوده، فشار مالیاتی به مردم را افزایش داد.

پیامدهای افزایش فشار مالیاتی بر مردم با اشتباه دولت در افزایش مالیات بر ارزش افزوده

ارسلان محمدی کارشناس اقتصادی با اشاره به تصویب افزایش مالیات بر ارزش افزوده به خبرنگار قدس آنلاین گفت: اخیراً در قالب بودجه 1403، پیشنهاد دولت مبنی بر افزایش مالیات بر ارزش افزوده به 10 درصد در مجلس تصویب شده است. اگرچه این اقدام ممکن است راهی بدون هیچ راهکار عملیاتی پیچیده برای سازمان امور مالیاتی جهت افزایش درآمدهای مالیاتی به نظر برسد، اما بررسی پیامدهای بالقوه آن نشان از اثرگذاری بسیار منفی بر سبد هزینه خانوار و همچنین قدرت خرید مردم دارد.

وی در رابطه با فشار تورمی و رکود بر اقتصاد حاصل از افزایش مالیات بر ارزش افزوده گفت:  افزایش مالیات بر ارزش افزوده منجر به فشارهای تورمی بر جامعه می شود. از آنجایی که مالیات بر ارزش افزوده بر قیمت نهایی کالاها و خدمات اعمال می شود، افزایش نرخ مالیات منجر به قیمت های بالاتر برای مصرف کنندگان می شود. افزایش هزینه کالاها و خدمات، قدرت خرید مردم را کاهش خواهد داد و به افزایش عمومی هزینه های زندگی، به ویژه برای افراد کم درآمد و گروه های آسیب پذیر منجر خواهد شد.

وی افزود: همچنین نرخ های بالاتر مالیات بر ارزش افزوده تأثیر منفی بر مصرف خانوار، به ویژه در میان اقشار کم درآمد جامعه داشته باشد. با افزایش قیمت ها، مصرف کنندگان مخارج اختیاری خود را کاهش خواهند داد که منجر به کاهش تقاضا برای کالاها و خدمات می شود. این کاهش در مخارج مصرف‌کننده می‌تواند تأثیری موج‌دار بر کسب‌وکارها داشته باشد و به طور بالقوه باعث رکود اقتصادی یا کاهش رشد اقتصادی شود.

محمدی در رابطه با نبود سازوکار مناسب جهت اصلاح نظام مالیاتی و افزایش فشار مالیاتی بر مردم نیز گفت: نبود تدابیری با هدف کاهش فشار مالیاتی بر مردم و ارتقای تولید، نگرانی هایی را در مورد اولویت های دولت ایجاد می کند. دولت با کاهش بار مالیاتی به مردم و مقابله واقعی با فرار مالیاتی، می‌توانست فضای مساعدی را برای رشد و توسعه اقتصادی ایجاد کند ولی به اشتباه با افزایش مالیات بر ارزش افزوده، فشار مالیاتی به مردم را افزایش داد.

وی در رابطه با تأثیر بر مصرف خانوارها و اقشار آسیب پذیر جامعه گفت: تأثیر افزایش مالیات بر ارزش افزوده اغلب به طور نامتناسبی توسط گروه های کم درآمد و آسیب پذیر احساس می شود. این اقشار از جامعه سهم بیشتری از درآمد خود را به مایحتاج اولیه و مصارف عادی خود اختصاص می‌دهند و به این ترتیب نسبت به تغییرات قیمت حساس‌تر می‌شوند. با افزایش هزینه های زندگی، این افراد ممکن است در تامین نیازهای ضروری خود با مشکلاتی مواجه شوند که به طور بالقوه نابرابری درآمدی را تشدید می کند و نابرابری های اجتماعی را افزایش می دهد.

این کارشناس اقتصادی گفت: تصمیم برای افزایش مالیات بر ارزش افزوده به 10 درصد در حالی که ممکن است در کوتاه مدت درآمدهای مالیاتی را تقویت کند ولی قطعا پیامدهای منفی و همچنین فشار تورمی همراه و رکود اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.