این نوع از انتخابات در اصل انتصاب دوباره فرد در سمت خود است حتی در طی هفته های اخیر رسانه های بین المللی نیز هیچ عکس العملی برای انتخابات آذربایجان نداشته اند و این نشان دهنده آن است که کارزار انتخاباتی در این کشور ظاهرسازی و ساختگی است

نمایش قدرت «علی اف» با انتخابات نمایشی

شهروندان جمهوری آذربایجان برای انتخابات ریاست جمهوری امروز پای صندوق های رای رفتند. علاوه بر الهام علی اف رئیس‌جمهوری کنونی، ۶ نامزد دیگر نیز در انتخابات شرکت کرده‌اند: زاهد اروج (نامزد مستقل)، رازی نورولایف از حزب جبهه ملی، قدرت حسن‌قلی‌اف از حزب جبهه خلق کل (جمهوری) آذربایجان، فضلی مصطفی از حزب نظم بزرگ، الشاد موسایف از حزب آذربایجان بزرگ و فواد علی‌اف (رئیس اتحادیه همگانی صیانت از حقوق بشر). این در حالی است که احزاب مخالف مساوات و جبهه خلق با تحریم انتخابات و عدم معرفی نامزد، از رای‌دهندگان خواسته‌اند با توجه به "ماهیت غیردموکراتیک" این دوره از انتخابات از حضور در پای صندوق‌های رای آن خودداری کنند.

الهام علی‌اف ۶۲ ساله از سال 2016 دوره ریاست جمهوری را از پنج به هفت سال تغییر داده است و این روز ها به فکر ماجراجویی پس از انتخابات ریاست جمهوری است.

 احسان موحدیان، کارشناس مسائل قفقاز در گفتگو با قدس درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کشور آذربایجان معتقد است: در این انتخابات هیچ گونه رقابتی در بین کاندیدهای حاضر وجود ندارد بطوریکه آنها بطور مستقیم و غیر مستقیم در سخنرانی های خود در انتخاب و دادن رای به الهام علی اف تاکید داشتند این در حالی است که در رسانه های جمهوریآذربایجان آذربایجان هیچ شور و تبلیغ انتخاباتی وجود ندارد و حتی چند خط و یا خبر تحریری در این زمینه وجود ندارد. وی با اشاره به قدرت مطلق خواندان علی افو و با بیان اینکه در هیچ جایی در جهان انتخاباتی مشابه آذربایجان برگزار نشده است، گفت: این نوع از انتخابات در اصل انتصاب دوباره فرد در سمت خود است. حتی در طی هفته های اخیر رسانه های بین المللی نیز هیچ عکس العملی برای انتخابات آذربایجان نداشته اند و این نشان دهنده آن است که کارزار انتخاباتی در این کشور ظاهرسازی و ساختگی است و می توان به جرات  آن را  تداوم یک سلطنت موروثی در آذربایجان معرفی کرد. 

بازی سیاسی برای احراز مشروعیت 

این استاد دانشگاه در ادامه بیان داشت: اقدام علی اف در ارسال صندوق های رای به منطقه قره باغ را نوعی بازی سیاسی برای احراز مشروعیت در منطقه است هرچند که وی در طی سال های اخیر پایه های حکومت خود را بر پایه برنامه های توسعه طلبانه در ارمنستان طراحی و تاحدودی اجرایی کرد این در حالی است که برخی  رسانه های طرفدار علی اف در روز های گذشته  باکو را ترغیب به بازگرداندن سرزمین های تاریخی خود تشویق کرده اند

موحدیان با بیان این  که محور کار علی اف، پس از انتخابات ریاست جمهوری تلاش برای تقویت توان نظامی آذربایجان و ماجراجویی های جدید در منطقه خواهد بود، افزود: باکو در کنار تمام  کمک هایی نظامی که از اسرائیل  در طی سال های اخیر دریافت کرده، بودجه نظامی خود را برای سال آینده از سه به چهار میلیارد دلار افزایش داده است و در آینده نزدیک به دنبال ماجراجویی جدید و تصرف جنوب ارمنستان اقدام خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه امروز الهام علی اف به شدت از سمت آنکارا احساس نگرانی و ترس دارد، افزود: مقامات ترکیه به خصوص رجب طیب اردوغان در سخنرانی های خود خطاب به الهام علی اف گفته اند؛ موفقیعت آذربایجان در منطقه قره باغ و خارج شدن این منطقه از دست روسیه مرهون تلاش های آنکارا است و هر زمان احتمال حضور نظامی ترکیه در این منطقه وجود خواهد داشت.

کارشناس مسائل قفقاز در ادامه اظهار کرد: حکومتی دیکتاتوری شبیه دولت الهام عل اف در کشور جمهوری آذربایجان همانند رژیم صهیونیستی حاضر به امضای هیچ صلح و پیمان بین المللی نمی باشد و همواره مقامات باکو به دنبال کسب مشروعیت نمادین خود در منطقه هستند.

نا امن سازی در مرزهای ایران با دالان جعلی زنگزور

وی  به برنامه ها و طراحی های آینده علی اف در منطقه پرداخت و اظهار داشت: ادامه جنگ طلبی در حوزه قفقاز، نا امن سازی مرزهای جمهوری اسلامی ایران و نیز ایجاد کریدور جعلی زنگزور و اشغال جنوب ارمنستان جزو برنامه های بعد باکو خواهد بود، این در حالی است علی اف قصد دارد کشور آذربایجان را در حالت جنگی تقویت و نگه دارد تا از این طریق ضعف ها داخلی و اعتراضاتی که نسبت به بی عدالتی در این کشور وجود دارد را سرپوش قرار دهد.

او تصریح کرد: امروز در کشور آذربایجان احزاب سیاسی و شیعیان سرکوب می شوند و از طرف دیگر مردم نمی توانند آزادانه به افرادی که بعنوان کاندیداهای مستقل و غیر وابسته به جریان علی اف هستند رای بدهند.

کارشناس مسائل اوراسیا با اشاره به خریدات تسلیحات گسترده  نظامی باکو از اسرائیل در طی سال های اخیر و حمایت این کشور از  رژیم جعلی صهیونیست در طی جنگ غزه، گفت: امروز علی اف منابع و منافع نفتی و صنعتی خود را بطور کامل در اختیار انگلستان، آمریکا و اسرائیل قرار داده است. این در حالی است که در طی چهارماه گذشته رژیم باکو با حمایت های کامل و تمام قد در کنار جنایات های اسرائیل در غزه ایستاده است.  

موحدیان به رزمایش های اخیر باکو اشاره کرد و  افزود: به دستور الهام علی اف در فصل زمستان مانور نظامی با حضور نیروهای ارتش برگزار شد این در حالی است که در طی ماه های گذشته هواپیماهای نظامی به صورت مکرر بین باکو، تل آویو و آنکارا در حال حرکت هستند و این رفتار کشور جمهوری آذربایجان مشابه اقداماتی است که این کشور قبل از سال 2020 برای حمله به قره باغ انجام داد.

کارشناس مسائل قفقاز در ادامه به تهدیداتی که از سوی باکو نسبت به ایران در حال شکل گیری است اشاره کرد و گفت:  باکو در حال رنگ آمیزی دوباره تانک های تی 90 خود است و این رنگ آمیزی مناسب حرکت و استتار در محیط های خاکی و کمتر جنگلی است. یکی از نقاطی که در حال حاضر در معرض درگیری و حضور باکو است شهر مرزی مغری می باشد این شهر دارای چنین وضعیت طبیعی برای حضور این نوع تانک ها است. در واقع این شهر در استان سیونیک و نزدیک مرزهای جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و نقطه تماس مرزی ایران با ارمنستان است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.