آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا که در قطر حضور دارد روز سه شنبه ادعا کرد که توافق میان اسرائیل و حماس امکان پذیر و ضروری است.

آمریکا: توافق میان اسرائیل و حماس امکان پذیر و ضروری است

به گزارش قدس آنلاین آنتونی بلینکن، افزود که آمریکا اکنون در حال بررسی پاسخ حماس به پیشنهادات ارائه شده است.

وی گفت: فردا با مقامات اسرائیل در این زمینه گفت و گو خواهم کرد.

این مقام ارشد آمریکایی بار دیگر تاکید کرد پیشنهادی که به حماس ارائه شده، «جدی» است و «هدف آن نه تنها تکرار توافق قبلی، بلکه گسترش آن است.»

بلینکن در یک کنفرانس مطبوعاتی در دوحه گفت: هنوز اقدامات زیادی برای انجام دادن وجود دارد، اما ما همچنان معتقدیم که توافق ممکن است و در واقع ضروری است. ما به تلاش بی وقفه برای دستیابی به آن ادامه خواهیم داد.

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از اظهارات خود بر ادغام اسرائیل در منطقه پس از پایان جنگ تاکید کرده و ادعا کرد که چنین ادغامی باید با یک مسیر "عملی، زمان دار و غیرقابل بازگشت" به سوی تشکیل یک کشور فلسطینی با " تمهیدات امنیتی ضروری" برای اسرائیل همراه باشد.

بلینکن از قاهره به دوحه سفر کرد. این سفر در میان گزارش‌ها مبنی بر برنامه ریزی اسرائیل برای حمله به رفح انجام می شود.

همزمان وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و شیخ محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی نخست وزیر و وزیر خارجه قطر، پیش از ظهر امروز به صورت تلفنی در خصوص آخرین تحولات منطقه و فلسطین گفت‌وگو کردند. در این گفتگو، آخرین وضعیت تلاش‌ها و تحرکات سیاسی برای توقف جنگ علیه غزه و ابتکارات مطرح برای برقراری آتش بس، تبادل اسرا و ارسال محموله‌های کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی به مردم غزه مورد تبادل نظر قرار گرفت.

به گفته خبرنگاران آمریکایی که با وزیر امور خارجه آمریکا سفر می کنند، بلینکن در قاهره با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در جلسه ای که نزدیک به دو ساعت به طول انجامید، دیدار کرد.

در این دیدار، عباس کامل رئیس اطلاعات مصر که بخشی از مذاکرات پاریس درباره اسیران در اختیار حماس بود نیز حضور داشت. مصر یکی از شرکای اصلی گفتگو با حماس در این گفتگوها بوده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در اولین مقصد در دوره جدید سفر منطقه ای خود به منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) برای رایزنی درباره جنگ غزه وارد عربستان سعودی شد.

این پنجمین سفر بلینکن به منطقه از زمان آغاز جنگ‌ میان اسراییل و حماس، در بحبوحه حملات آمریکا به گروه های مقاومت در سراسر سوریه، عراق و یمن در پاسخ به حمله پهپادی در اواخر ژانویه در اردن است که منجر به کشته شدن سه سرباز آمریکایی و زخمی شدن ده ها تن شد.

واشنگتن در این بحبوبه تلاش می کند تا مذاکرات در مورد توافق عادی سازی روابط میان عربستان و اسرائیل را پیش ببرد و همچنین در حال رایزنی برای نحوه حکومت در غزه پس از جنگ است.

بلینکن همچنین قرار است اواخر این هفته از مصر، قطر و تل آویو بازدید کند و برای پیشبرد گفتگوهای مصر و قطر با حماس برای دستیابی به توافق بر سر آزادی اسرای اسرائیلی تلاش کند

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.