تحلیل‌گران ارشد مسائل سیاسی در چهاردهمین نشست سالانه اندیشمندان و استادان درس انقلاب اسلامی پیرامون مسئله فلسطین، شاخصه‌ها و عملکرد جبهه مقاومت، تحلیل‌های خود را بیان کردند.

تحلیل حسین رویوران و سعدالله زارعی از رویدادهای منطقه و محور مقاومت

 در آخرین روز از چهاردهمین نشست سالانه اندیشمندان و استادان درس انقلاب اسلامی دانشگاه‌های کشور، در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)، گفت‌وگوی مشترک حسین رویوران استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران و تحلیل‌گر ارشد مسائل منطقه غرب آسیا و سعدالله زارعی، استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران و کارشناس مسائل بین‌الملل، پیرامون مسائل و رویدادهای منطقه برگزار شد.

رویوران در این نشست گفت: اکنون بیش از ۱۲۰ روز از عملیات غیورانه طوفان الاقصی علیه رژیم اشغالگر قدس می‌گذرد؛ طوفانی که بسیاری از معادلات جهانی و محاسبات سران استکبار را دستخوش تحول اساسی کرد. این جنگ برای رژیم صهیونیستی، از چند جنبه، سنگین بوده است.

وی ادامه داد: طوفان الاقصی از سوی یک‌هزار و ۲۰۰ نفر نیروی آموزش دیده رقم خود و رژیم صهیونیستی نتوانسته بود آن را رصد کند، این ضربه بزرگی برای دشمن بود که در شناسایی پروازها و این تحرکات با شکست مواجه شد و یک لشکر هزار و ۲۰۰ نفری توانست لشگری بزرگ با ۲۲ پایگاه نظامی را از هم بپاشاند.

استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: گذر طوفان الاقصی از دیوار آهنین رژیم صهیونیستی با آن همه تکنولوژی‌های هوش مصنوعی موجود نظامی، اولین شکست نظامی برای اسرائیل بود. نیروهای فلسطینی در طوفان‌الاقصی تا عمق ۲۰۰ کیلومتری سرزمین‌های اشغالی پیش رفتند و این نشان می‌دهد که فلسطین می‌تواند با نیروی بیشتر آزاد شود.

وی در توضیح جنبه دیگر این شکست مفتضحانه برای رژیم صهیونیستی گفت: گرفتن اسرای اسرائیلی کار بزرگی بود و مورد مهم دیگر که بسیار ارزشمند است، این است که پس از ۱۲۶ روز از حملات رژیم صهیونیستی به غزه، نیروهای مقاومت همچنان توان جنگ دارند، از دشمن تلفات می‌گیرند، موفق به انهدام بهترین تانک‌های نظامی می‌شوند و توفیقات بزرگی دارند.

از نظر این تحلیل‌گر مسائل منطقه غرب آسیا، نکته‌ای که در روزهای پس از این عملیات خودنمایی کرد، ایثار محور مقاومت بود. در جهان، پیمان‌ها و قراردادهایی مانند ناتو شکل گرفته، اما محور مقاومت، بدون هیچ پیمان از پیش نوشته شده ای، در حمایت از مردم مظلوم غزه وارد عمل شدند.

رویوران ادامه داد: حزب الله لبنان در شرایط بد اقتصادی آن کشور، مدلی از جنگ تعریف کرد و در روز دوم وارد عرصه نبرد شد، انصارالله یمن پس از هشت سال جنگ، در حمایت از فلسطین اقدامات موثری انجام داد و نیروهای مقاومت در عراق از جان مایه گذاشتند؛ همه این‌ها ایثار و اتحاد محور مقاومت را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: جبهه مقاومت با عبور از شبهه‌های طرح شده، در کنار هم قرار گرفتند، و این وحدت حقیقی است.

این استاد دانشگاه افزود: نکته دیگری که در ارتباط با تحولات محور مقاومت وجود دارد، اینکه در طوفان الاقصی تحولی در سازماندهی و مدیریت رخ داده است؛ پیش از این گروه‌های مقاومت به نوعی تَشَکُل بودند، اما امروز به ملت‌های مقاوم تبدیل شده اند. به عنوان مثال؛ هنگامی که آمریکا علیه نیروهای انصارالله یمن اقدام کرد، مردم یمن به صورت گسترده در حمایت از این مجاهدان و ایثارگران، به خیابان آمدند. 

رویوران با اشاره به جنایات ددمنشانه و سبوعانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه گفت: جنایات این رژیم جعلی در غزه، قابل تصور نیست و همه آنچه به تصویر کشیده شده، تنها ۱۰ درصد از این جنایت است؛ این رژیم اشغالگر به هیچ چیز رحم نکرده است.

به گفته استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران، بزرگترین موفقیت جبهه مقاومت در نبرد غزه این است که برتری نظامی رژیم صهیونیستی در منطقه را خنثی کرده است. اینکه مقاومت فلسطین توانسته مکتب جنگی نامتقارن را طراحی کند که یک رژیم برتر نظامی شکست بخورد، فوق العاده است. رژیم صهیونیستی در عرصه نظامی برتری هوایی دارد، اما جانمایی تجهیزات نیروهای مقاومت در زیر زمین، این توان آن‌ها را خنثی کرده است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: در جنگ‌های کلاسیک، یک طرف شکست می‌خورد و یک طرف پیروز می‌شود، اما در این جنگ نامتقارن، آمریکا و رژیم اشغالگر باید به نیروهای فلسطینی امتیاز بدهند.

در ادامه این نشست، سعدالله زارعی کارشناس مسائل منطقه خاورمیانه، به تحلیل شاخصه‌های جبهه مقاومت پرداخت و گفت: این شاخصه‌ها هر یک مبنا و زیربنایی برای عملکرد موثر و کارآمد آن در سطح ملی، بین‌المللی و منطقه‌ای است؛ شاخصه‌هایی که شخصیت و شاکله جبهه مقاومت را می‌سازد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در توضیح شاخصه‌های جبهه مقاومت گفت: یکی از خصوصیات جبهه مقاومت، موافقت با آن‌ها در کشورشان است، یعنی مورد قبول و پذیرش عمومی هستند، دیگر اینکه اجزای آن در حد توانایی، از یکدیگر پشتیبانی می‌کنند و مورد حمایت واحدهای ملی هستند. این حمایت با توجه به شرایط و مسائل ملی نیروهای جبهه مقاومت، در هر کشور انجام می‌شود.

وی در مورد شاخصه بعدی جبهه مقاومت گفت: اعضای مقاومت، مسئولیت پذیر هستند و در مسیر مشخص و در اندازه توان خود، مسئولیت به عهده می‌گیرند. ویژگی دیگر نیروهای محور مقاومت این است که بر اساس راهبری، تهییج و مسئولیت پذیری ملی اقدام می‌کنند.

این کارشناس مسائل منطقه گفت: جبهه مقاومت به مسائل معنوی و الهی توجه دارند و شاخصه بعدی آن‌ها شرعیت است، اقدام خودسرانه نمی‌کنند، اقدامات آن‌ها در جایگاهی رفیع تصمیم‌گیری می‌شود و رهبر فرزانه انقلاب در این زمینه جایگاهی حکیمانه دارند.

وی خوداتکایی جبهه مقاومت را از شاخصه‌های دیگر آن دانست و گفت: اصل دیگری که پیرامون جبهه مقاومت، حائز اهمیت است، این است که در دستیابی به سلاح و دیگر امکانات، خوداِتکا هستند. خصوصیت دیگر جبهه مقاومت این است که با مردم خود طرف نیستند و از حمایت ملت برخوردارند. مقاومت وجهه‌ی دیکتاتوری و کودتاگری ندارد، و فرقه‌ای نیز نیست.
 
استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی به حمله محور مقاومت به پایگاه نظامی برج ۲۲ آمریکا در نزدیکی مرز اردن و سوریه اشاره کرد و گفت: تا پیش از این حمله، درگیری‌ها در داخل جغرافیای جبهه مقاومت بود، اما طی دو هفته اخیر، این دایره گسترده شده و این موضوع وحشت بسیاری در آمریکا ایجاد کرده است، چراکه دایره حملات جبهه مقاومت، به فراتر از جغرافیای نیروهای مقاومت، گسترش یافته است و این موضوع بسیار مهمی است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.