نخستین مدرسه زمستانه فقه سیاسی حوزه علمیه خراسان به همت مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد، وابسته به آستان قدس رضوی با حضور ۲۰۰ طلبه از سراسر کشور در مشهد برپا شد.

حضور ۲۰۰ طلبه از سراسر کشور در مدرسه زمستانه فقه سیاسی مشهد

به گزارش آستان نیوز، این مدرسه زمستانه که طی ۳ روز و ۱۲جلسه با ارائه استادان برجسته حوزه علمیه برگزار می شود، طی روزهای ۱۹تا۲۱ بهمن با حضور ۲۰۰ طلبه سطوح عالی، به موضوعات گوناگون حوزه فقه سیاسی، انتخابات و مشارکت سیاسی می پردازد.

در این دوره آموزشی که در مدرسه علمیه نواب در جوار حرم مطهر رضوی اکنون در حال اجراست، استادان برجسته حوزه علمیه شامل؛ آیات و حجج اسلام علم الهدی، زمانی فرد، تاکی، ایزدهی، ربانی بیرجندی، نوایی، لکزایی، ملکی، الهی خراسانی، باقری کیا، محمدی و اسدپور موضوعات؛ نقش رای مردم در اداره جامعه، ماهیت انتخابات، نقش مردم در دیدگاه فقها، برابری افراد، حق الناس بودن رای مردم، انتخابات؛ حق یا تکلیف، حکمرانی ایمانی و انتخابات، مباهی فقهی رای اکثریت، حاکمیت و انتخابات و مبانی فقهی احراز صلاحیت ها را مورد بررسی و کند و کاو قرار می دهند.

جای خالی فقه سیاسی در حوزه های علمیه

این خبر حاکی است، حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید حسن وحدتی شبیری مدیر مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) در آیین افتتاحیه این مدرسه در سخنانی با اشاره به اهمت و ضرورت پرداختن به فقه سیاسی آن را از مهم ترین ابزار و لوازم حکمرانی خواند و تصریح کرد: در موضوعات فقه سیاسی اگرچه تاکنون اقداماتی در حوزه های علمیه صورت گرفته اما همچنان اقدامات زیادی هم انجام نشده و جای این فقه در حوزه ها خالی است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید حسن وحدتی شبیری در بخش دیگری از سخنانش به بیانات مقام معظم رهبری در سال ۱۳۶۴ در جمع طلاب حوزه علمیه مشهد اشاره کرد و گفت: ایشان در این بیاناتشان بر ضرورت بازنگری در حوزه فقه حکومتی تصریحات و تاکیدات متعددی داشتند.

وظیفه امروز دروس خارج حوزه

مدیر مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد وابسته به سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، همچنین در ادامه سخنانش به خاطره ای از مرجع عالیقدر شیعه، حضرت آیت الله سیستانی هم اشاره کرد که این فقیه برجسته، به حوزه علمیه توصیه کردند که دروس خارج فقه حوزه اکنون باید به فروع فقهی مورد نیاز کشور و نهادهای حکمرانی هم چون مجلس شورای اسلامی بپردازد.

وی با بیان این که حوزه های علمیه امروز آن طور که باید موضوع فقه سیاسی و حکمرانی را مورد توجه قرار نمی دهند، خاطرنشان کرد: نظریه مردم سالاری دینی، صرفا یک روش تشریفاتی نیست بلکه برخاسته از منابع دینی اسلامی است که وجوه گوناگون آن را باید امروز از سیره و سنت اهل بیت عصمت (ع) احصا کرد و در روش حکمرانی به کار گرفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.