از سه هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی در آیین پایانی سی و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر قدردانی خواهد شد.

بزرگداشت سه هنرمند پیشکسوت در جشنواره موسیقی فجر

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط‌عمومی جشنواره موسیقی فجر، بزرگداشت فضل‌الله توکل (آهنگساز نوازنده سنتور)، درویش‌رضا منظمی (آهنگساز نوازنده و مدرس ساز کمانچه و ویلن) و همایون رحیمیان (موسیقی‌دان، نوازنده و رهبر ارکستر) در آیین پایانی جشنواره موسیقی فجر برگزار می شود.

فضل‌الله توکل آهنگساز نوازنده سنتور و شاعر متولد ۱۴ آبان ۱۳۲۱ در تهران است. وی که از شاگردان علی تجویدی و حسین یاحقی است، در ارکسترهایی همچون ارکستر رادیو و ارکستر گل‌ها به نوازندگی پرداخته است و نیز اجراهای متعدد تک‌نوازی در برنامه‌های: یک شاخه گل، گلهای رنگارنگ، برگ سبز و گلهای جاویدان داشته است. هم‌نوازی‌های سنتور و ویلن فضل‌الله توکل با پرویز یاحقی و یا اسدالله ملک نقش مهمی در گسترش هم‌نوازی این سازها در موسیقی معاصر ایران داشته است. فضل‌الله توکل آثار متعددی را با صدای اکبر گلپایگانی ضبط و منتشر کرده است که از جمله آنها می‌توان به: قهر و ناز، مست عشق و عقیق اشاره کرد.

در سال‌های اخیر مجموعه «عمری عاشقانه نوشتم» و «عمری عاشقانه نواختم» نیز در قالب کتاب و آلبوم موسیقی به سرپرستی فضل‌الله توکل روانه بازار شده است. فضل‌الله توکل دارای مدرک درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

درویش‌رضا منظمی آهنگساز نوازنده و مدرس ساز کمانچه و ویلن از شاگردان به نام حسین یاحقی است. منظمی یادگیری کمانچه را ابتدا به صورت خودآموز و سپس نزد اساتیدی همچون حسین یاحقی و و علی اصغر بهاری به انجام رسانید و پس از قبولی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران مبانی موسیقی دستگاهی را نزد نورعلی برومند و داریوش صفوت آموخت. آشنایی و همکاری درویش رضا منظمی با محمدرضا لطفی در شکل‌گیری گروه شیدا و اجراهای متعددی همچون چهره به چهره در دهه پنجاه نقش اساسی داشت. بازگشت منظمی در اوایل دهه شصت به خرم‌آباد باعث گسترش آموزش کمانچه در این شهر شد و سپس در دهه ۷۰ با دعوت دانشکده هنرهای زیبا منظمی پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد به عضویت هیات علمی دانشگاه تهران درآمد. آلبوم‌هایی همچون در خیال و مقام صبر حاصل همکاری‌های او در دهه هفتاد با محمدرضا شجریان و پرویز مشکاتیان است. انتشار آلبوم‌های تکنوازی کمانچه معاونت آموزشی دانشکده هنرهای زیبا ریاست این دانشکده و عضویت در شورای عالی شعر و موسیقی صدا سیما از جمله تجارب حرفه ای منظمی است.

همایون رحیمیان موسیقی‌دان، نوازنده و رهبر ارکستر از هنرمندان مطرح موسیقی کلاسیک در ایران به شمار می‌رود. رحیمیان ویلن را از ده سالگی نزد واهه خوجایان آغاز و سپس از هنرستان عالی موسیقی فارغ التحصیل شد. او نزد اساتیدی همچون: فریدون ناصری، مصطفی کمال پورتراب، حسین ناصحی و مرتضی حنانه کار کرده و در سالهای جوانی در ارکستر مجلسی رادیو و تلویزیون و ارکستر سمفونیک هلند به نوازندگی پرداخته است.

کنسرت مایستری ارکستر سمفونیک صدا سیما و ارکستر سمفونیک تهران و همچنین ارکستر ملی عضویت ارشد در شورای کارشناسی واحد موسیقی و شورای عالی موسیقی سازمان صدا و سیما آهنگسازی بیش از صد قطعه موسیقی شامل قطعات مارش و نظامی تدریس در دانشگاه هنر و هنرستان موسیقی دختران و هنرستان صدا و سیما تنها بخشی از کارنامه حرفه‌ای اوست.

رحیمان دارای مدرک درجه یک هنری است و بیش از پنج آلبوم موسیقی و صدها ترانه را با صدای خوانندگانی چون حسام الدین سراج بیژن خاوری مهرداد کاظمی و محمد معتمدی آهنگسازی و تنظیم کرده است. رحیمیان هم اکنون رهبر دایم ارکستر ملی ایران است.

سی‌ و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی به دبیری رضا مهدوی از ۲۳ تا ۲۸ بهمن، امسال در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی همزمان در تهران و استان‌های دیگر برگزار و جایزه ترانه،‌ جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره از جشنواره خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.