مرتضوی کارشناس حوزه سیاست گذاری انرژی: اقدامات مهمی در دولت سیزدهم برای قطع دائم گازهای مشعل با هدف حذف کامل این رویه تا پایان سال ۱۴۰۴ انجام شده است. تمرکز بر بهره وری محوریت اصلی رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۲ در بخش های مختلف اقتصادی ایران از جمله بخش نفت و گاز است.

تمرکز بر بهره‌وری و کاهش هدررفت گازهای مشعل محوریت اصلی رشد اقتصادی کشور در حوزه نفت و گاز

سید علی مرتضوی کارشناس حوزه سیاست گذاری انرژی در رابطه با اهمیت بهره وری جهت دستیابی به رشد اقتصادی گفت: صنعت نفت و گاز نقش مهمی در رشد اقتصادی کشور ما دارد و افزایش بهره وری در این بخش برای دستیابی به رشد اقتصادی باثبات و ایجاد درآمد ارزی خوب، ضروری است. از همین رو نیز تمرکز بر بهره وری محوریت اصلی رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۲ در بخش های مختلف اقتصادی ایران از جمله بخش نفت و گاز ایران بوده است.

وی ادامه داد: در گذشته رشد بهره‌وری کل عوامل تولید در صنعت نفت و گاز بسیار کم بود، اما در سال‌های اخیر این روند افزایش چشمگیری داشته است. این را می توان به تمرکز دولت بر جلوگیری از هدر رفتن انرژی، به ویژه در حوزه گازهای شعله ور نسبت داد.

این کارشناس حوزه سیاست گذاری انرژی با اشاره به برنامه ریزی دولت برای کاهش ۵۰ میلیون مترمکعبی گازهای فلر گفت: گازهای مشعل گازهای غیرقابل استحصال میادین نفتی و پالایشگاه های گازی هستند که سوزانده می شوند و حجم گاز سوزانده شده روزانه معادل ۵۰ میلیون مترمکعب است که معادل کل صادرات سالانه گاز طبیعی ایران است. با جلوگیری از سوزاندن گازهای مشعل می‌توان درآمد ارزی ایران از صادرات گاز را دو برابر کرد یا از گاز ذخیره‌شده برای رفع مشکل عدم تعادل انرژی در کشور استفاده کرد.

وی ادامه داد: برای رفع این موضوع اقدامات مهمی در دولت سیزدهم برای قطع دائم گازهای مشعل با هدف حذف کامل این رویه تا پایان سال ۱۴۰۴ انجام شده است که نه تنها به استفاده بهینه از منابع و افزایش بهره وری منجر می شود. در صنعت نفت و گاز، بلکه تأثیر مثبتی بر اقتصاد به عنوان یک کل دارد. علاوه بر این، جلوگیری از گازهای شعله ور می تواند مزایای زیست محیطی نیز داشته باشد. با کاهش آلودگی هوا و انتشار کربن، می‌توانیم به مبارزه با تغییرات آب و هوایی و ایجاد محیطی پاک‌تر و سالم‌تر برای شهروندان خود کمک کنیم.

مرتضوی کارشناس حوزه سیاست گذاری انرژی  اظهار کرد: در نتیجه، تمرکز بر جلوگیری از هدر رفتن انرژی، به ویژه در حوزه گازهای مشعل، گامی مهم در دستیابی به رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری در صنعت نفت و گاز است. برای دولت مهم است که به اجرای اقدامات برای خاموش کردن دائمی گازهای مشعل و ترویج استفاده کارآمدتر از منابع در این بخش ادامه دهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.