کارشناسان معتقدند دست و دلبازی سیاست گذار در ارائه مجوز به شرکتهای مختلف برای واردات، خریداران این محصولات "غیراقتصادی" را در آینده نزدیک با مشکلاتی هم چون نبود شبکه بهینه خدمات پس از فروش مواجه می کند.

واردات زیر سایه تحریم، بی ارتباط با کمپانی مادر، با چاشنی غفلت از آینده

به گزارش قدس آنلاین وزیر صمت در اولین روز همین هفته از شروع فروش خودروهای وارداتی، افزایش واردات و تسهیل شرایط برای این امر خبر داده و معتقد است دولت و مجلس در این زمینه اتفاق نظر دارند و مانعی در مسیر واردات خودرو وجود ندارد، حال آن که به عقیده صاحبنظران  خرید خودروهای وارداتی از توان قشر متوسط و عموم جامعه ایرانی خارج است و این رویه در واردات خودرو با چاشنی غفلت از آینده، مصرف کنندگان را با چالشهای زیادی در حوزه گارانتی و خدمات پس از فروش مواجه می کند چرا که این خودروها به دلیل تحریم، از طریق کمپانی های مادر وارد نشده اند و ارائه خدمات به بسیاری از آنها نیازمند تخصص پیچیده و ابزار آلات خاص است.

 رقابتی مخرب بین واردکنندگان شکل گرفته است

یک کارشناس خودرو در گفتگو با خبرنگار ما ضمن غیراقتصادی خواندن خودروهای وارداتی علیرغم هدف قانون مصوب مجلس، می گوید: در واردات اخیر خودرو وزارت صمت به گونه ای مجوز صادر می کند که شرکتهای متفاوتی در حال واردات یک محصول هستند. برای مثال از برند نیسان تاکنون حداقل ۵ شرکت مجوز واردات گرفته اند و این خودروها با تیراژ کم از طرف هر شرکت وارد می شوند اما به مرور شرکتهای واردکننده از عرصه خارج می شوند و شرکت قوی تر باقی می ماند که در این صورت خریدارانی که از شرکتهای خارج شده خودرو خریده اند، احتمالا به زودی با مشکل بزرگی به نام خدمات پس از فروش مواجه خواهند شد.

ابراهیم شجاعت ادامه می دهد: با خروج شرکتهای واردکننده، معمولا ارائه خدمات پس از فروش به شرکتهای دیگر واگذار می شود اما آنچه به عنوان خدمات و گارانتی ارائه می شود با خواسته های مشتریان همخوانی ندارد. از سویی دیگر اغلب خودروهای وارداتی، چینی هستند که طول عمر مفید این خودروها ۵ سال است و باید دید طی این دوره کدام شرکتهای واردکننده باقی می مانند که به مشتریان خدمات پس از فروش بهینه بدهند.

به باور این کارشناس حوزه خودرو وزارت صمت نباید اجازه دهد چنین رقابت مخربی بین شرکتها شکل بگیرد. او ادامی می دهد: به جای اینکه ۵ شرکت خودروهای یک برند را وارد کنند، هر شرکت باید برندی متفاوت وارد کند اما در حال حاضر این رقابت مخرب در خودروهای ژاپنی و برای واردات محصولات شرکت نیسان و تویوتا بسیار محرز است که این رویه دریافت خدمات پس از فروش برای مشتریان سخت می کند.

 خودروسازان برای واردات، قابل اعتمادترند

کارشناس دیگری هم در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: در جهان مقوله ای به نام واردات خودرو و اینکه گروهی خاص متولی این امر باشند، اساسا بی معنی است و مشتریان، خودروهای مورد نظرشان را از نمایندگی هر کمپانی در کشور خودشان می خرند.

حسن کریمی سنجری ادامه می دهد: در ایران و در مقاطعی از زمان برخی نمایندگی فروش محصولات را از کمپانی های اصلی (تویوتا، کیا، رنو و...) گرفتند  و عرضه خودرو را به خوبی انجام دادند و شبکه خدمات پس از فروش مطلوبی راه انداختند اما در حال حاضر به دلیل تحریم، شرکتهای بزرگ به طور مستقیم به ایران خدمات نمی دهند و برخی شرکتها با توجه به اینکه سیاست گذار اجازه داده حتی اگر نتوانند خدمات پس از فروش بدهند، از طریق شرکت دیگری که شبکه خدمات پس از فروش دارد، این خدمات را ارائه کنند، واردات را در دست گرفته اند.

به گفته وی ارائه خدمات به بسیاری از خودروهای وارداتی نیازمند تخصصهای پیچیده و ابزارآلات خاص است که محصولات جدید نیسان و تویوتا در زمره این محصولات در حال ورود به کشور است.

کریمی سنجری می گوید:  شرکتهای ریز و درشتی برای واردات مجوز گرفته تا دو سه هزار دستگاه خودرو وارد کنند اما به دلیل محدودیتهای تحریمی، خودروهای وارداتی تویوتا و نیسان را از کمپانی مادر نمی خرند. اغلب این خودروها درFAW  (شرکت خودروسازی دولتی چینی) تولید و از  این کشور وارد می شوند یا از طریق نمایندگی هایی در کشورهای همسایه هم چون عمان به ایران می رسند.

به گفته وی سیاست گذار (وزارت صمت) باید در مقابل این شیوه واردات مقاومت کند چرا که برای شرکتهای واردکننده، صرفه اقتصادی ندارد شبکه ای برای ارائه خدمات به این تعداد خودرو راه اندازی کند و حتی اگر با شرکت دیگری برای ارائه خدمات، تفاهم نامه امضا کند، اصولا ورود نرم افزارها و ابزارآلات به روز به شبکه این شرکتها برای دو سه هزار دستگاه در سراسر کشور، فاقد صرفه اقتصادی است.

این کارشناس حوزه خودرو ادامه می دهد: مشابه همین مشکل را حتی برای خودروهای مونتاژی چینی هم داریم و امروز شرکتهای مونتاژ کار در ارائه خدمات و قطعات مانده اند! بر این اساس سیاست گذار برای جلوگیری از بروز چالش برای مصرف کنندگان باید به طور کنترل شده، مجوز واردات بدهد و این کار بهتر است از طریق شرکتهای خودروساز باشد و اینکه گفته شود واردات از طریق خوردوسازان، نوعی رانت است، فاقد پایه و اساس است چرا که اینها شبکه تولید و خدمات پس از فروش دارند  و به خودروهای داخلی خدمت ارائه می دهند، فعلا برای پوشش خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی قابل اعتمادتر هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.