عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه خودروهایی که در کشور مورداستفاده قرار می‌دهیم، مصرف بهینه و پایینی ندارند ابراز کرد: خودروهای فرسوده نیز نقش مهمی در افزایش مصرف بنزین دارند و لازم است فکری به حال افزایش کیفیت و خارج‌کردن خودرو های فرسوده بکنیم.

برای حل معضل ناترازی بنزین باید برای خودروهای فرسوده و تولید داخل فکری کرد

در سال ۱۴۰۳، واردات بنزین بیش از ۳ میلیارد دلار تخمین زده شده است که نشان از تعمیق بحران و تشدید ناترازی بنزین دارد که به اقتصاد کشور نیز ضربه زده است؛ یکی از موضوعات بسیار خطرناک در حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی کشور، وابستگی به واردات بنزین و تشدید ناترازی تولید و مصارف بودجه ۱۴۰۳ است که موجب خواهد شد علاوه بر اینکه امنیت انرژی کشور مختل شود و به خطر بیفتد، در سمت دیگر نیز فشار و بار مالی جدی بر بودجه خواهد گذاشت.

این موضوع از این نظر اهمیت دارد که طبق برآوردهای اولیه در زمینه جدول تبصره هدفمندی یارانه‌های انرژی بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کسری قطعی در این بخش وجود دارد که باتوجه‌به محوریت و مصارف اساسی این بخش، باید در جهت ترازکردن جدول تبصره هدفمندی بودجه ۱۴۰۳ اقدامات فوری و جدی صورت گیرد.

مهم‌ترین پارامتر تغییرکننده در این بخش، بحث بنزین است؛ بنزینی که سال گذشته ما صادرکننده بودیم و صادرات بنزین داشتیم، حالا با ناترازی جدی و تشدید آن در سال ۱۴۰۳ روبرو شدیم که موجب خواهد شد که نه‌تنها دیگر در سمت منابع صادرات بنزین را نداریم؛ بلکه در سمت مصارف نیز شاهد افزایش بیش از ۱۲۰ هزار میلیاردتومانی مصارف تبصره هدفمندی یارانه‌ها هستیم که موجب کسری بودجه ۲۰۰ هزار میلیاردتومانی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ خواهیم بود.

با  احداث پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ایران مازاد بنزین خود را صادر می کرد

 حمیدرضا صالحی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران  با بیان اینکه با احداث پالایشگاه خلیج‌فارس بخش زیادی از واردات بنزین از بین رفت؛ در گفت گو با خبرنگار قدس عنوان کرد: تا قبل از آن برخی دولت‌ها اصرار به صادرات نفت خام و واردات بنزین داشتند.

وی با بیان اینکه پس احداث پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ایران مازاد بنزین خود را به کشورهای دیگر ارسال می‌کرد، خاطرنشان کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل مصرف بی‌رویه و تولید بیش از حد خودرو بی‌کیفیت مجدد شاهد واردات بنزین به کشور هستیم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: به دلیل ارزان بنزین در ایران همواره شاهد قاچاق بنزین کشور هستیم.

افزایش میزان مصرف و در نتیجه بروز ناترازی  به واردات بنزین دامن زده است

صالحی با بیان اینکه متأسفانه خودروهایی که در کشور مورداستفاده قرار می‌دهیم، مصرف بهینه و پایینی ندارند. همین موضوع بر افزایش میزان مصرف و در نتیجه بروز ناترازی دامن زده است، ابراز کرد: خودروهای فرسوده نیز نقش مهمی در افزایش مصرف بنزین در کشور دارند و لازم است فکری به حال افزایش کیفیت و خارج‌کردن خودرو های فرسوده و قدیمی کنیم .

وی با بیان اینکه در حال حاضر دنیا به سمت تولید خودروهای با مصرف کم رفته است این در حالی است که در ایران به‌ازای هر ۱۰۰ کیلومتر تقریباً ۱۰ لیتر بنزین لازم است، اذعان کرد: متأسفانه فضای غیررقابتی در حوزه خودرو باعث شده است که خودروسازان به سمت بهینه‌سازی خودروها نروند.

این عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه ایران جز ده کشور تولید آلاینده دنیا است، عنوان کرد: یکی از عواملی باعث این موضوع شده خودروها فرسوده با مصرف بنزین بالا است که باید تغییر تحول در این‌خصوص بگیرد به طور مثال می‌توان حمل‌ونقل عمومی را برقی کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.