دادگاه هلند روز دوشنبه به دولت این کشور دستور داد تا صادرات قطعات جنگنده اف-۳۵ به رژیم صهیونیستی را به دلیل نگرانی از استفاده از آنها در حمله این رژیم به باریکه غزه، متوقف کند.

دادگاه هلند: آمستردام ارسال قطعات اف-۳۵ را به اسرائیل متوقف کند

به گزارش قدس آنلاین، این دادگاه در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت هلند باید ظرف هفت روز از این حکم پیروی کند. همچنین درخواست وکلای دولتی برای تعلیق این حکم تا زمان تجدیدنظرخواهی در دیوان عالی این کشور رد شده است.

این در حالی است که در اولین حکم در ماه دسامبر، یک دادگاه بدوی هلند از حکم توقف صادرات اف-۳۵ به رژیم صهیونیستی، ‌حتی با وجود احتمال نقض قوانین جنگی خودداری کرده بود.

دادگاه تجدیدنظر اعلام کرد: «این خطر وجود دارد که قطعات جت اف-۳۵ در نقض جدی قوانین بین‌المللی بشردوستانه استفاده شود.» این حکم استدلال دولت هلند را مبنی بر اینکه مجبور نیست بررسی جدیدی در مورد مجوز صادرات انجام دهد رد کرد.

گفتنی است در یک پرونده حقوقی جداگانه در ماه ژانویه، دیوان بین المللی لاهه، به (رژیم) اسرائیل دستور داد تا برای جلوگیری از نسل کشی در جنگ علیه حماس اقدام لازم را انجام دهد. این حکم باعث درخواست مجدد گروه‌های حقوق بشر برای ممنوعیت صادرات سلاح به سرزمین های اشغالی شد.

این پرونده علیه دولت هلند توسط چندین گروه حقوق بشری از جمله شعبه هلندی سازمان بین‌المللی امدادرسانی جهانی «آکسفام» در دسامبر گذشته مطرح شد.

گفتنی است هلند یکی از چندین انبار منطقه ای قطعات اف-۳۵ متعلق به ایالات متحده را در خود جای داده است. از هفتم اکتبر دست‌کم یک محموله از این قطعات از هلند به سرزمین های اشغالی ارسال شده است.

در اثر حمله هوایی و زمینی گسترده رژیم صهیونیستی به نوار پرجمعیت غزه از هفتم اکتبر (۱۵ مهر) تاکنون ۲۸ هزار و ۳۴۰ فلسطینی شهید و ۶۷ هزار و ۹۸۴ نفر مجروح شده اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.