از خانه علی(ع) و فاطمه(س)، سومین خورشید طلوع می کند و زمین از منت قدومش، سراسر امید و شادمانی شده است و شهرِ عمه سادات، شهر حضرت معصومه(س)، هم نوا با ایران اسلامی، سرمست و لبریز شادی از میلاد حسین بن علی شده است.

شهر اخت‌الرضا به میلاد مصباح الهدی دُرافشان شده است

قدوم نو رسیده خانه دختر خورشید است و تبریک بی شمار ملائک، گویی روح القدوس آمده است و به همراه فرشتگان، بال می افشانند گرداگرد خانه مرد تنهای نخلستان ها را.

از بهشتِ دامان بتول، سریر ولایت، طلوعی دوباره کرده است و عالمی را ز نورش مصفا. بهاری که از خانه ی علی(ع) و فاطمه(س) سر زده، جهانی را به تسبح خدا واداشته و نوای غریبی را تا قیامت به فریاد برآورده است.

این روز همانا که به پاکیش سوگند، روز شگفتی عالم است، روز میلاد نور است، روز میلاد عاشورا، همان روزی است که نورِ ممتد و بی انتهای حسینش، سینه به سینه تا قیامت، غریبانه و با عزت خواهد رفت.

آری، کربلا به جهان آمد. عاشورا، متولد شد. تشنگی معنا و آبرو گرفت. حادثه به بار نشست، حادثه ای که سنگین است... تمام کائنات گوش سپرده اند به نخستین آوای او! او که از حریر سبز ولایتش دریاها به جوش آمده و بهم پیوند می خورند و اقیانوس ها پدیدار می شوند.

روز میلاد سفینه نجات است امروز، روزی است که لب ها آبدیده می شوند برای تشنگی و شمشیرهای ظلم مهیای بی آبرویی، روزی است امروز که تاریخ آماده می شود تا نقطه آغاز و پایانی را به سر رساند و سری را به اوج عزت.

خون عالم بر جریان می افتد از امروز تا آن روز که آبرویی بیابد ز خون معصوم تو. امروز تاریخ رقم خواهد خورد. حادثه‌‏ها در راهند. قصه ها در راه اند، قصه ای که چه تلخ، چه نامردانه و چه بی آبرو، به سر می رسد به سر تو یا اباعبدالله.

تو، مولودِ زیبای دلدادگی، امروز، در آغوشِ مادرت زهرا(س)، آماده ی کوی عاشورا باش تا بلکه ما خفتگان به یمن خون سرخ تو در امان آییم و به برکت اعجاز وجودت قلم عافیتش بر سراسر خطاهایمان گسترده شود.

تو مولودِ عاشقی و سروری، دست ولایتت را بر سرمان بگستران و عالمی را با نفس هایت مسیحا کن تا همه ی جهان بدانند امروز همان روزی است که حادثه ی بسی بزرگ متولد شد، امروز عاشورا متولد شد.

میلاد حسین(ع) در ایران و دیار حضرت معصومه(س)

امروز که شمس ولایت، جلوه گستراند، همان روزی است که بشارت دهنده، خداست. امروز ایران اسلامی نیز از نور میلاد مبارکش، روشن شده است و شهر مقدس قم به عنوان حرم اهل بیت(ع) به صورت ویژه در شب و روز میلاد آن امام همام حال و هوای خاص تری به خود گرفته است و مراسم جشن و سرور در حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(ع)، مسجد مقدس جمکران، مساجد و تکایا و دیگر اماکن متبرک با حضور عاشقان و ارادتمندان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) برگزار می شود.

امروز دیار اخت الرضا نیز به یمن وجودش سراسر نور شده است. در این روز با سعادت هزاران تن از زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س)، به جشن و شادی پرداخته و این میلاد بابرکت را گرامی می دارند.

خیابان‌های منتهی به حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران چراغانی شده و زائران زیادی از استان‌ها و شهرهای مجاور برای عرض تبریک این روز مبارک در صحن آن حضرت حضور پیدا کرده‌اند.

حرم مطهر حضرت معصومه(س) از ساعات ابتدایی شب گذشته و صبح امروز پذیرای هزاران تن از زائران و مجاوران است که به‌منظور عرض تبریک میلاد خجسته سیدالشهدا به محضر مبارک کریمه اهل‌بیت(س) وارد این مکان مقدس شده‌اند.

شهر اخت ارضا به میلاد مصباح الهدی دُرافشان شده است

برنامه های حرم مطهر حضرت معصومه (س)

معاون اجرایی حرم مطهر حضرت معصومه(س) در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: قرائت زیارت نامه حضرت معصومه، زیارت جامعه کبیره و دعای کمیل از جمله برنامه هایی است که در این روزها حال و هوای حرم را معنایی دیگر بخشیده است.

حجت الاسلام والمسلمین هادی محمود نژاد افزود: از دوشنبه ۲۳ بهمن تا پنجشنبه ۲۶ بهمن هر شب بعد از نماز عشاء در حرم مطهر بانوی کرامت برنامه های مختلفی تدارک دیده شده است.

به گفته وی این مراسم دوشنبه با سخنرانی حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد سعیدی آریا و مداحی حسن شالبافان برگزار شد.

این مسئول ادامه داد: روز سه‌شنبه نیز حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید حسین مؤمنی سخنرانی و عباس حیدرزاده مداحی خواهد کرد. برنامه های روز چهارشنبه نیز با سخنرانی حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ناصر رفیعی و مداحی سیدرضا نریمانی و پنجشنبه با سخنرانی حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدرضا عابدینی و مداحی مرتضی طاهری برگزار می‌شود.

محمود نژاد اضافه کرد: همچنین در این ایام از سه‌شنبه تا پنجشنبه هر روز بعد از نماز عصر مراسم مولودی‌خوانی با مداحی سیدرضا تحویلدار، سیدجواد میرجعفری و علی‌اکبر حائری زاده در شبستان امام خمینی (ره) برپا خواهد شد.

بنا به گفته وی علاوه بر سخنرانی و مدیحه‌سرایی مداحان اهل بیت عصمت وطهارت، دراین ایام مراسم شعر خوانی، اجرای سرود و تواشیح، برگزاری مسابقه حضوری و اهدای متبرکات فاطمی همراه خواهد بود و این مراسم به صورت زنده از صفحات مجازی آستان مقدس پخش می‌شود.

شهر اخت ارضا به میلاد مصباح الهدی دُرافشان شده است

به گفته وی حرم و بارگاه مطهر بانوی کرامت نیز از شب گذشته برای روز میلاد امام حسین علیه السلام نیز گل آرایی شد

علاوه بر حرم مطهر در مسجد مقدس جمکران، بقاع متبرکه به مناسبت اعیاد شعبانیه مراسم‌های متنوع مولودی خوانی، سخنرانی و مسابقه‌های فرهنگی به اجرا گذاشته شده‌است.

برگزاری پویش امید بسازیم در جمکران

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران حجت‌الاسلام مهدی حسین‌آبادی در نشست هم‌اندیشی با روسا و دبیران با اشاره به آغاز برنامه های نیمه شعبان از میلاد امام حسین گفت: نیمه شعبان و اجتماع بزرگ در مسجد مقدس جمکران می‌تواند نگاه امیدآفرینی در جامعه ایجاد کند.

وی اظهار کرد: در ایام اربعین مشاهده می‌شود که مردم چطور در مسیر رسیدن به عتبات عالیات امید دارند؛ از این رو در مفهوم انتظار نیز باید اقداماتی صورت بگیرد که منجر به امیدآفرینی در جامعه شود.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته ۳۵۰ مجموعه مردمی فعالیت هایی در این زمینه انجام دادند و در سال جاری نیز پیش بینی شده ۵۰۰ مجموعه فعالیت داشته باشند، گفت: طبق برنامه ریزی ها، بیش از ۱۰ ملیت در این ایام به افراد خدمت خواهند کرد و پیش بینی می‌شود جمعیت بیش از چهار میلیون نفری در ایام نیمه شعبان در مسجد جمکران حضور داشته باشند.

حسین آبادی ادامه داد: همچنین پویش امید بسازیم نیز برگزار خواهد شد تا بتوانیم مشکلات و گره هایی از افراد را به نام مبارک امام زمان(عج) باز کنیم؛ از این رو روز نیمه شعبان را با محوریت روز امید در دستورکار قرار داده ایم.

وی با اشاره به اینکه محور مقاومت و نبرد طوفان الاقصی نیز در برنامه های نیمه شعبان مورد توجه قرار دارد، اظهار کرد: بر این اساس روز ۱۴ شعبان، اجتماع بزرگ سپاهیان مردمی قدس در مسجد مقدس جمکران برگزار خواهد شد و متعاقباً از افرادی که در پویش حریفت منم ثبت نام کرده اند، دعوت خواهد شد تا در این اجتماع حضور داشته باشند.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران ادامه داد: صحن این مکان مقدس ظرفیت یکصد و پنجاه هزار نفری دارد لذا این اجتماع می‌تواند شکوه خوبی را رقم بزند و حمایت مردمی از محور مقاومت را نشان دهد؛ هر چند باید تلاش کنیم چنین اجتماعی در سایر کشورهای محور مقاومت نیز برگزار شود.

شهر اخت ارضا به میلاد مصباح الهدی دُرافشان شده است

تشکیل کمیته بانوان قرارگاه مردمی نیمه شعبان در جمکران

فعالیت های کمیته بانوان قرارگاه مردمی نیمه شعبان در مسجد مقدس جمکران با هدف برگزاری برنامه های مختلف با محوریت تبلیغ و توسعه امید در اجتماع و اهمیت نقش‌آفرینی سیاسی و اجتماعی بانوان، محور مقاومت و جهان اسلام آغاز شد.

این کمیته همزمان با ماه شعبان با هدف ارائه خدمات متنوع، گسترده به خیل کثیر بانوان زائر، کمیته بانوان در مسجد مقدس جمکران تشکیل شد؛ تا ویژه برنامه‌هایی با محوریت «حوزه زنان و دختران» در قالب رویدادی ملی و ارائه امکانات و تسهیلات لازم برای بهره‌مندی از خدمات به زائران خواهر در ایام نیمه شعبان فراهم شود.

شهر اخت ارضا به میلاد مصباح الهدی دُرافشان شده است

برگزاری جشن تکلیف سه هزار نفری

مدیر خدمات معارفی مسجد مقدس جمکران از برگزاری جشن تکلیف سه هزار نفری، جشنواره فرهنگی امام مهدی(عج)، مسابقه بزرگ کتابخوانی و تولید برنامه های تلویزیونی ویژه نوجوانان در ایام نیمه شعبان خبر داد.

بابک هنرمند با اشاره به اینکه برای برگزاری باشکوه دهه مهدویت و جشن بزرگ نیمه شعبان جلسات مختلفی را با سازمان ها و ارگان های مختلف برگزار کردیم، اظهار کرد: یکی از جلسات مهم ما با اداره کل قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش بود که در آن جلسه چند مصوبه خوب داشتیم که یکی از آنها برگزاری جشن تکلیف سه هزار نفری پسران است که با همکاری اداره قرآن و عترت استان اصفهان برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: پیرو تفاهمی که با وزارت آموزش و پرورش اتفاق افتاد، جشنواره امام مهدی(علیه السلام) با محوریت قصه گویی ویژه دانش اموزان برگزار خواهد شد که دبیرخانه این جشنواره به همت اداره کل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان استان قم در حال برپایی است.

مدیر خدمات معارفی مسجد مقدس جمکران افزود: همچنین با همکاری انتشارات مسجد مقدس جمکران و اداره کل قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش مسابقه کتابخوانی در حوزه کودک و نوجوان در مدارس سراسر کشور برگزار خواهد شد.

هنرمند از برگزاری جلسه با مدیران شبکه های پویا و امید خبر داد و ابراز کرد: مقرر شد با ایجاد بستری در مسجد مقدس جمکران، یک برنامه گفتمان مهدوی ویژه نوجوانان در شبکه امید ضبط و در ایام نیمه شعبان از این شبکه پخش شود. انعکاس برنامه جشن تکلیف پسران از شبکه امید، و استفاده از شخصیت های عروسکی در مسجد مقدس جمکران و انعکاس آن از طریق شبکه پویا از دیگر برنامه هایی است که با مشارکت این شبکه در ایام نیمه شعبان به اجرا خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: دیگر برنامه ای که با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به اجرا خواهد رسید؛ برپایی استیج های سیار این کانون در تمامی درب های ورودی مسجد مقدس جمکران است که در آنها برنامه های شاد و جذابی برای زائران مسجد مقدس جمکران به اجرا خواهد رسید. همچنین غرفه های مختلف حوزه کودک و نوجوان با تعامل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در درب های ورودی، صحن جامع و دیگر صحن های مسجد مقدس جمکران

گذری بر زندگی سید شهدا

امام حسین(ع) در سوم شعبان سال چهارم هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود.

آن حضرت دارای لقب‌هایی همچون «سیدالشهدا، الشهید السعید، الامام الثالث، رشید، طیّب، وفیّ، مبارک، سبط، تابع لمرضاه الله و الدلیل علی ذات الله» است و کنیه ایشان «ابوعلی» می‌باشد.

سرور شهیدان در دوره کودکی از وجود پرمهر حضرت رسول الله (ص) کسب فیض کردند و پس از رحلت ایشان و حضرت فاطمه(س) به مدت ۳۰ سال از سرچشمه دانش بی‌پایان پدر بزرگوار خویش، حضرت امیرالمومنین علی (ع) بهره مند شدند.

آن حضرت در تمامی دوران سخت امامت پدر بزرگوارشان، یار و یاور ایشان بودند و پس از شهادت آن امام همام، به مدت ۱۰ سال در کنار امام حسن مجتبی(ع) در راه پیشبرد اهداف اسلامی گام‌های مهمی برداشتند.

هنگامی که امام حسن (ع) به شهادت رسیدند، اراده پروردگار بر این امر قرار گرفت تا امام حسین(ع) رهبر و پیشوای مسلمانان باشد، بنابراین این رسالت سنگین را امام(ع) برای هدایت مردم و اجرای عدالت راستین به مدت ۱۱ سال برعهده گرفتند.

روزگار امامت ایشان همزمان با حکومت بنی امیه بود، خاندانی که به منظور ویران ساختن پایه‌های جامعه اسلامی از هیچ تلاشی فروگذار نکرد و با حاکمانی چون معاویه و یزید سبب انحراف از اصول و موازین اسلام شدند.

هنگامی که یزید بن معاویه به خلافت رسید، در نخستین اقدام، خود را امیرمومنان دانست و برای محکم کردن پایه‌های سلطنت خویش با فرستادن پیام به تمامی سرزمین‌های اسلامی، آنان را به بیعت با خویش فراخواند و علاوه بر آن خواهان بیعت امام حسین(ع) با خود شد، اما ایشان حاضر به بیعت با یزید نشد.

سرور و سالار شهیدان در این زمان از طرف مردم کوفه به این شهر دعوت شد و امام(ع) تصمیم گرفت تا مسلم بن عقیل را به عنوان نماینده خود به منظور بررسی شرایط به آن دیار بفرستد. ایشان پس از شنیدن خبر استقبال مردم کوفه از نماینده خویش؛ به همراه خانواده و یاران به طرف این شهر حرکت کرد و در میانه راه در صحرای کربلا ساکن شد اما در این هنگامه یزید دستور داد تا عبیدالله بن زیاد از نزدیکان وی راهی کوفه و مانع بیعت مردم با مسلم بن عقیل شود. او توانست با تهدید مردم، از انجام این امر جلوگیری کند و نماینده امام(ع) را به شهادت برساند، سپس به بهانه گرفتن بیعت از سومین امام شیعیان لشگرکشی بزرگی را به طرف کربلا انجام دهد.

هنگامی که لشگریان عبیدالله بن زیاد به کربلا رسید، در نخستین اقدام، امام(ع) و یاران ایشان را محاصره کردند تا بتوانند از آن بزرگوار بیعت بگیرند اما امام حسین(ع) چنین عملی را انجام نداد و تلاش کرد تا برای حفظ ارزش‌های اسلامی و نهادینه کردن آن در میان مسلمانان، قیام تاریخی و حماسی خویش را آغاز کند و به نبرد با دشمنان اسلام بپردازد، در این مسیر ایشان با یاری تمامی پیروان خود به پیکار با ستمگران زمانه پرداخت و سرانجام در راه دفاع از ارزش‌های اسلام در دهمین روز از ماه محرم سال ۶۱ هجری قمری به شهادت رسیدند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.