وزیر نفت با اشاره به عملیات خرابکارانه در خط لوله گاز غرب کشور گفت: به دلیل تهدیدهای مقامات آمریکایی و برخی کشورهای غربی برای اقدام علیه منافع و تأسیسات نفتی کشور نیروهای ما در آماده‌باش کامل بودند به همین دلیل هم تا غروب امروز تمام خطوط بازسازی و به مدار باز می‌گردد.

به دلیل تهدیدهای قبلی آمریکایی‌ها برای عملیات خرابکارانه آمادگی داشتیم/ هدف دشمن که قطع گار استانهای بزرگ بود محقق نشد

قدس آنلاین: وزیر نفت در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین در خصوص عملیات خرابکارانه اخیر در چهارمحال و بختیاری و فارس و اینکه گزارشهایی در مورد احتمال وقع عملیات خرابکارانه از سوی دستگاه های اطلاعاتی به وزارت نفت داده شده بود؟، گفت: ما از ساعات اولیه این اتفاق در شرکت ملی گازو قبل‌تر از آن آمادگی لازم را در همه تاسیسات نفتی و گازی داشتیم و می‌دانستیم با این اتفاقاتی که در منطقه رخ داده است و حضور پرشوری که مردم در مراسم جشن سالروز انقلاب و دهه فجر داشتند، دشمنان به دنبال ایجاد چالش برای مردم هستند.

جواد اوجی که در حاشیه جلسه هیئت دولت سخن می‌گفت افزود: در همان دقایق و ساعات اولیه حادثه به دلیل آمادگی که از قبل داشتیم و حدود ۵۰۰ نفر از همکاران من در منطقه حاضر بودند تا با اعلام وضعیت سفید و ایمن از سوی نیروهای امنیتی و پاکسازی محل وارد عمل شوند، به سرعت آرایش شبکه تغییر یافت هب نحوی که هدف دشمنان که قطع گاز استانها و شهرهای بزرگ بود محقق نشد.

وی با یادآوری اینکه تنها گاز چند روستا در منطقه قطع شده، تصریح کرد تا عصر امروز با تلاش همکاران من گاز این روستا ها هم وصل و خطوط لوله تعمیر و وارد شبکه خواهد شد.

اوجی سرعت عمل ایران را در بازسازی شبکه در چنین وقایعی یک رکورد خواند و گفت در کشورهای همسایه مثل ترکیه که گاهی شبکه گاز آنها هم مورد حمله گروه های مخالف و تروریستی قرار می‌گیرد گاه تا ۲۵ روز برخی مناطق دچار قطع گاز می‌شوند و تعمیر شبکه طول می‌کشد ولی ما در کمتر از یک روز این عملیات را ناجام می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه در ۲۲ بهمن سال ۱۳۸۹ نیز با اقدام تروریستی مشابهی روبرو شدیم، اظهار داشت:  اخبار و سخنان تهدیدآمیز مقامات سیاسی آمریکا و سایر کشورهای غربی و برنامه‌هایی که برای ضربه به منافع ایران و تاسیسات نفتی ما، هدف‌گذاری و اعلام کرده بودند را رصد و دنبال کردیم و مبنای تصمیمات‌مان برای اعلام آماده‌باش قرار دادیم.

وی در خصوص واکذاری پروژه های نفت و گاز به شرکتهای خصوصی داخلی بنا بر توصیه رهبری هم با بیان اینکه ما هم اولویت را به شرکت‌های  توانمند خصوصی داخلی داده‌ایم و بعد از استفاده حداکثری از توان این شرکت‌ها سراغ نهادهای حاکمیتی می‌رویم. در قراردادهای اخیر توسعه میادین بالادستی نفت و گاز و پایین دست در حوزه پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها نیز عمدتا از شرکت‌های بخشی خصوص استفاده کرده‌ایم.

اوجی از امضای قرارداد و آغاز عملیات اجرایی  ۸ میدان نفتی و گازی جدید تا پایان امسال به ارزش این قراردادها ۱۴ میلیارد دلار خبر داد و با اشاره به فرآیند ۱۴ مرحله ای توسعه میادین نفتی و گازی گفت: هفت مرحله آن در حوزه مسئولیتی وزارت نفت است و با تذکری که رهبری معظم انقلاب دادند امیدوارم این مسیر کوتاه شود. در این دولت فرآیند ۴۰ تا ۴۵ ماهه توسعه میدان‌های نفتی و گازی به کمتر از ۲۰ ماهه رسیده است که در تلاشیم این زمان به کمتر از ۱۲ ماه کاهش یابد.

وزیر نفت به هدف‌گذاری ۲۵ ساله برای  توسعه میادین بزرگ نفتی و گازی کشور هم اشاره کرد و نمونه این میادین را میدان بزرگ نفتی آزادگان عنوان کرد وگفت که به طور مشترک با عراق این میدان را در دست داریم. میزان برداشت از این میدان در حال حاضر روزانه ۲۵۰ هزار بشکه است که به زودی به ۵۰۰ هزار بشکه خواهد رسید.

وزیر نفت درباره برخی گزارشها از اعمال محدودیت منطقه ای برخی کارتای سوخت در سفرهای اخیر مردم هم با رد مجدد این شایعه گفت: رسانه‌های معاند در حال دامن زدن به شایعه محدودیت استفاده از کارت‌های سوخت در یک استان هستند در حالی که این مساله محدود به استان سیستان و بلوچستان است که مسافران به این استان هم می‌توانند با مراجعه به فرمانداری یا استانداری آنجا و با کدینگ کردن کارت سوخت خود ، از جایگاه‌ها، سوخت دریافت کنند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.