حیدری توضیح داد: واقعیت این است که نمی توانیم در مقابل تحریم ها منفعل باقی بمانیم. برای ادامه روند پیشرفت کشور نیازمند اعمال سیاست های فعال نظیر بازارسازی تضمینی مبتنی بر توان داخل در پالایشگاه های مستهلک خارجی، سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی هستیم

ادامه روند پیشرفت کشور نیازمند اعمال سیاست‌های فعال نظیر سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی است

واقعیت این است که صنعت پالایشی ما به دلیل تحریم‌های آمریکا، با هزینه‌های فراوان مجبور به خودکفایی شد. این صنعت در حال حاضر به حدی از توانمندی رسیده که یک استراتژی جدید پیش‌پای کشورمان در راستای بی اثرسازی تحریم ها قرار داده است.

به زعم کارشناسان، سهامداری در پالایشگاه های کشورهای دیگر در ازای صدور خدمات فنی و مهندسی مزایای زیادی برای کشورمان داشت. این روش علاوه بر اینکه به خنثی سازی تحریم ها منجر شد، ارزآوری زیادی برای کشورمان داشت، زیرا نفت تبدیل به فرآورده می شود.

از سوی دیگر، به کارگیری مهندسان ایرانی در پروژه های پالایشگاهی فراسرزمینی و اشتغال آفرینی برای آن ها نیز از دیگر مزایای این طرح به شمار می رود.

راهکار جدید ایران که با صادرات خدمات فنی و مهندسی به بازسازی پالایشگاه‌های نیمه فعال کشورهای همسو اقدام می‌کند، یک سیاست بسیار مهم و جدید است.

این روش به کشورمان امکان داد که در بسیاری از کشورهای تحت تحریم از سرمایه‌گذاری های مستهلک شده ی اولیه در راستای ایجاد پالایشگاه های فراسرزمینی سازگار با نفت خام ایران برای خوراک ورودی استفاده کند. این مهم تنها و تنها با صادرات خدمات فنی و مهندسی دانش بنیان به وقوع پیوست.

نظرات شهریار حیدری، نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را در این باره در ادامه می خوانید.

حیدری با اشاره به این موضوع که بخش قابل توجهی از بودجه ی کشور توسط درآمدهای نفتی تأمین می شود و به همین دلیل چاره اندیشی برای فروش نفت اولویت دارد، تصریح کرد: دور آخر تحریم ها متوجه صنایع نفت و گاز کشور بود. تحریم کنندگان قصد داشتند فروش نفت کشور را با مشکل جدی مواجه کنند و از این طریق به جمهوری اسلامی فشار بیاورند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی باید به چاره اندیشی می پرداختیم. سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی راهکار مناسبی بود که به منظور بازارسازی تضمینی برای نفت کشور در پیش گرفتیم.

نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: یکی از راه های خنثی سازی تحریم ها، سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی است. به این ترتیب، ضمن اینکه به فروش نفت کشور مبادرت می کنیم، زمینه برای افزایش روابط با کشور هدف مهیا می شود که به نفع ماست.

حیدری گفت: از نظر بنده، سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی سیاست معقول و مناسبی بود که در دولت سیزدهم با جدیت دنبال شد و در نهایت توانست نتایج خوبی به لحاظ بازارسازی برای فروش نفت کشور به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: با اجرای سیاست های فعال و مثبت توانستیم خنثی سازی تحریم ها را در دستور کار قرار دهیم و ناکارآمدی آن ها را نشان دهیم. از آنجائیکه در ازای ارائه ی خدمات فنی و مهندسی و نفت به کشور هدف، فرآورده های نفتی مانند نفتا، گازوئیل و بنزین دریافت می کنیم، از شدت تحریم پذیری خود کم می کنیم. این اقلام قابلیت رصد کمتری نسبت به درآمدهای نفتی دارند و به این ترتیب، تحریم کنندگان در اعمال تحریم با مشکل مواجه می شوند.

نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: اگر پیشرفت های دانش بنیانی نداشتیم، تجهیز پالایشگاه های فراسرزمینی و سهامداری در آن ها ممکن نبود. این سیاست در ادامه ی حمایت از دانش بنیان ها میسر شد.

حیدری گفت: صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای دیگر به اشتغالزایی برای نخبگان و متخصصان داخلی می انجامد و توان آن ها را در خارج از مرزهای کشور نشان می دهد. از سوی دیگر، در سایه ی سیاست همکاری در پالایشگاه های فراسرزمینی، گسترش روابط ما با کشورهای هدف رخ می دهد که به لحاظ سیاسی، اقتصادی و امنیتی به نفع ماست.

وی ادامه داد: واقعیت این است که نمی توانیم در مقابل تحریم ها منفعل باقی بمانیم. برای خنثی سازی تحریم ها و ادامه ی روند پیشرفت کشور نیازمند اعمال سیاست های فعال نظسر بازارسازی تضمینی مبتنی بر توان داخل در پالایشگاه های مستهلک خارجی، سهامداری ایران در پالایشگاه های فراسرزمینی، استفاده ی حداکثری از توان دانش بنیانی کشور و صدور خدمات فنی و مهندسی هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.